Gå videre til hovedindholdet

Kejserbusk


Hvor er det skønt, at kejserbusken, som den første vinterblomstrende busk, allerede har startet sin blomstring. Busken står ved vores indgangsdør og jeg kan derfor nyde den, hver gang jeg går forbi den - og det gør jeg jo mindst to gang dagligt.


Den har faktisk blomstret små 14 dage allerede og det er helt normalt for kejserbusken, at de første blomster dukker op i november og at busken blomstrer indtil marts måned. Blomstringen veksler med vejret og at blomstringen går i stå, når der er hård frost. Sidste år var der ingen blomstring i november/december, men først i (marts) april begyndte blomstringen for alvor, idet temperaturen steg.  

Blomsterne er rosafarvede og meget vellugtende, men desværre spreder busken ikke duften ude i carporten og jeg må stikke næsen helt hen til de enkelte blomster, for at nyde den dejlig blomsterduft. Næsen kommer tit dertil, for duften af blomster, skal man lede længe efter i denne tid. Og duften sender minder om og længsel efter forår i gang. 


Busken kan faktisk få bær, der først er røde og som senere bliver sorte. De ses sjældent i Danmark og jeg mindes heller ikke at have set bær. Og spiredygtige frø udvikles i hvert fald ikke.

Det er muligt at tage grene ind til drivning og blomsterne udvikles faktisk over ganske få dage. Sæt grenene koldt de første dage. Sæt buketten i stuen eller hvor det ønskes og derefter er det muligt, at nyde den dejlige blomsterduft i rummet.

Kommentarer

  1. Å jeg elsker kejserbusken og dens mod til at blomstre midt om vinteren.

    SvarSlet
  2. Det er nogle meget fine billeder, du har taget af kejserbusken. Den er skøn og duften fantastisk, og at den så er så flink at blomstre, når vi allermest trænger til blomster, ja det er et ekstra plus.

    SvarSlet
  3. Du har vist rigtigt leget med den nye makro :-)
    Hvor er det flotte billeder, wow.
    Jeg elsker også min kejserbusk, og er helt enig både i yndigheden og duften. Men min står i fuld skygge om vinteren, så den kommer meget sent i blomstring. Det var ikke så gennemtænkt i sin tid. Jeg skal nu alligevel ud og checke den for blomster imorgen :-D

    SvarSlet
  4. Åh ja den ville jeg heller ikke være foruden! Jeg fik slet ingen blomster på min sidste vinter. Til gengæld startede den med at blomstre i august og har fortsat lige siden og stadig med knopper, der endnu ikke er sprunger ud.

    Hjerteligst

    SvarSlet
  5. Hold så lige op, du er dygtig til, at tage billeder. Jeg er altså facineret af de små dråber, der sidder på blomsterne. Wow :-D
    Ha´en rigtig god dag.
    Julehilsner fra Marianne i Hvam.

    SvarSlet
  6. Super lækre billeder.. WOW. Jeg kender desværre ikke Kejserbusken, men det kan da være jeg skal indlede et bekendtskab, trænger til noget kønt at kigge på udenfor, på denne årstid.

    SvarSlet
  7. Hej. Jeg synes også det er skønne billeder. Jeg kender ikke kejserbusken, men det lyder spændende. Har du den i en krukke?

    SvarSlet
  8. Tusind tak for jeres dejlige kommentarer vedr. billederne - så får jeg endnu mere lyst til at skyde videre :-)

    @ Marina; ja det er skønt at den kan og tør :-)

    @ Lisbeth; enig i at vi trænger til blomster :-)

    @ Hanne; du kan tro, at jeg har leget og det var sjovt :-)
    Min busk står også i skygge, men den blomstrer nu alligevel og har gjort det flere år på dette tidspunkt. Fandt du blomster på din?

    @ Zep; fantastisk, at den kan blomstre så lang tid, men busken er åbenbart lidt forvirret :-)

    @ Marianne; ja, det små dråber er fantastiske, men det er også kun muligt at se, fordi jeg har fotograferet så tæt på :-)

    @ Anne-Mette; jeg synes kejserbusken er et bekendskab værd :-)

    @ Birgitte; kejserbusken er ikke i krukke, men er plantet direkte i bedet. Får den lov at vokse kan den blive temmelig stor ca. 3x3 meter.

    SvarSlet
  9. Super lækkert med en lyserød blomstrende busk her i vintermånederne Susanne.......der står et stort eksemplar i en have henne i byen og man kan bare slet ikke lade være med at blive fasineret når man ser den lyserøde blomstersky midt i vintermørket. At den duftede vidste jeg ikke.....måske jeg skal snige mig til at stikke næsen ind over hegnet næste gang ;0)


    Knus Dorthe

    SvarSlet
  10. @ Dorthe; det må jo være en ren showstopper,når du du kommer forbi kejserbusken. Og ja, du må have næsen ind over hegnet - det er en skøn duft :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.