Gå videre til hovedindholdet

Unavngivne planter

Nu er det så, at jeg gerne vil benytte mig af noget af alt den viden, som findes i Bloglandia og bede om jeres hjælp ift. et par planter.

Den første plante har jeg fået af mine forældre - det er en staude, som de har i haven, men desværre kunne min mor ikke sætte navn på den. Og helt ærligt, så er jeg på bar bund - jeg ved end ikke hvilken familie jeg skal google på nettet. Mon der er nogle af jer haveglade læsere, som kan hjælpe mig med et hint?


Den anden har jeg fundet her til aften - ja, faktisk fandt jeg hele fire små planter i baghaven, hvor vi klippede frugtbuskene ned i foråret. Jeg tænker, at der nu kommer lys til frøene, som har ligget og ventet og så de har med øget lysmængde fået mulighed for at spire.


Jeg har selv en formodning om, at der er tale om små sommerfuglebuske - jeg synes ihvertfald, at løvet meget ligner sommerfuglebuskens løv.

Vi har ingen sommerfuglebuske i haven, men jeg mener, at naboen har og frøene har så kun skullet 'flyve' ganske få meter over stakittet, for at lande i vores have.


Hvad mener I kære blogvenner - kan jeg have ret i, at der er tale om små frø-såede planter af sommerfuglebusken?

Hvis det er små sommerfuglebuske, så skal de selvfølgelig graves op og sættes i potter i 'børnehaven', med henblik på at jeg senere skal finde en plads til én af dem, når jeg har fundet ud af, hvilken farve de har!

Kommentarer

  1. mmm, jeg er vist ikke til megen hjælp. Den sidste ligner lidt en kæmpe verbena og så alligevel ikke...

    SvarSlet
  2. Den første kender jeg ikke, men den sidste er helt sikkert en sommerfuglebusk. Jeg har rigtig mange af den slags skud, jeg lader dem stå et stykke tid, til de er rimeligt etableret, så planter jeg dem over i en potte eller på en blivende plads. Jeg tager netop sådan en frøplante med over til min søn i morgen.
    De første visne blomster i sommerfuglebuskene klipper jeg af, men til sidst holder jeg op med at klippe af, og så får jeg rigtig mange små børn rundt omkring i haven :-)

    SvarSlet
  3. @ Ina; tror heller ikke det er en kæmpe verbena - jeg har ikke haft den i haven og det tror jeg heller ikke naboen har! Men frøene kan selvfølgelig have ligget i jorden i lang tid.

    @ Lisbeth; dejligt at du er sikker - så harjeg da lige fået et par nye planter at pusle og pleje :-) Tak for hjælpen :-)

    SvarSlet
  4. Ja 100 %, god fornøjelse med at pusle og pleje :-)
    Selv tak

    SvarSlet
  5. Jeg tror den første er Mirabilis (vidunderblomst) - hvis det er den, så dufter den rigtig dejligt, men så kan den ikke tåle frost, men kan overvintres som knold - Gør det samme ved den, som du gør ved dahlia knolde.
    Og jeg er også sikker på at nr 2 er selvsåede sommerfuglebuske.

    SvarSlet
  6. Stemmer i med Mirabilis jalapa, Vidunderblomst som den første.

    SvarSlet
  7. og vil du have et sort navn så hedder den muligvis Limelight
    Troede ikke den var vinterhårdfør i Haven , men ok den smider en masse sorte kugle af frø og de er særdeles voksevillig i mit drivhus

    SvarSlet
  8. Det kunne ligne en ærenpris - men ikke sikker ;)

    SvarSlet
  9. Jeg tænkte også Vidunderblomst til den første men blev forvirret da du skrev staude...
    - og den anden er vist fastslået til teen-agesommerfuglebusk :o)

    SvarSlet
  10. Fuldstændig pas på den øverste Susanne.....den ligner ikke noget jeg har set før. Men den nederste vil jeg også sætte mine penge på som værende en mini sommerfuglebusk ;0)

    Knus

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Ukrudt top tre

Alle kæmper vist med hvert sit ukrudt i haven - jeg gør ihvertfald. Ina fra Anna's plads havde forleden dag et indlæg om de tre 'værste' ukrudt i hendes have. Den tråd vælger jeg at tage op. Helt uden overdrivelse og yderligere overvejelse, så går første pladsen til skvalderkålen. Den er (næsten) umulig at komme af med og breder sig vildt og voldsomt, hvis den får lov. Jeg har endnu ikke lykkedes med at få ryddet et bed for skvalderkål, for blot et enkelt lille stykke rod, bliver hurtigt til et helt bed. Der er dog en del forslag til planter, som kan klare sig mod skvalderkålen og lukke af for lys til dens fotosyntese og dermed hindrer den i at vokse - se bl.a. denne   artikel. Berit fra Irishaven har skrevet et indlæg om kulsukker mod skvalderkål og jeg har selv skrevet et indlæg om stor tusindstråle . Andenpladsen går til dette ukrudt, som jeg måtte finde navnet på i Ukrudtsnøglen . Jeg fandt frem til, at det må være en lav ranunkel.  Den spreder sig ivrigt i g...

Natlys - nu med rettelse

Så er natlys i blomst også kaldet kl . otte blomsten. Navnet hentyder til, at blomsten springer ud kl . otte ( kl . 20). Men blomsten lever ikke helt op til navnet. For kl . 20 var den ikke sprunget ud og heller ikke kl . 21 hvor dette billede er taget. Men kl . 21.30 stod jeg og iagttog, at de enkelte blomster sprang ud. Et fascinerende skue - det virkede som om, at blomstens kronblade prøvede at holde sammen på blomsten, men pludselig var udspringskraften for stor og kronbladene måtte give efter og åbnede sig i et "smæld" (som jeg selvfølgelig ikke kunne høre). I morgen formiddag står disse blomster stadig og lyser, men som dagen skrider frem vil blomsterne visne mere og mere for til sidst at være visnet helt, som blomsterne der ses i baggrunden af billedet. Blomstringen starter for neden på stilken og bevæger sig opad til toppen - én blomst hver dag. Der er rigtig mange blomster på samme stilk, så på trods af at den enkelte ...

Frøsåning

Fristelsen var for stor og jeg måtte bare i gang med at få jord under neglene og så nogle frø, så jeg kan se noget spire og gro. Jeg fandt også et et par (eller flere) poser  frø, hvor frøene skal såes indendørs i februar/marts - det er da nu, ikk? Så ud over fire forskellige chili fik jeg sået lidt sommerblomster og stauder. Det var lidt morsomt at skrive planteskiltene, for det viser sig, at langt de fleste frø har jeg fået eller byttet mig til fra gavmilde bloggere eller på FB - skønt at vi kan dele og på den måde få nye planter. Jeg har sået; Torskemund: Berit fra Irishaven Purpur knopurt: Birgitte fra Birgitte på nettet Olieplante: Ole fra Oles have Rosenslynger: Marianne fra Den helbredende have Prydtobak: Blomster Bine fra facebookgruppen Plantebytte  Katost: undskyld, men jeg kan ikke huske, hvem jeg fik dem fra til bloggertræf hos Signe Måske kan I ane det på billedet, men jeg fandt i efteråret en plastikdug til omplantning. På dugen er...