Gå videre til hovedindholdet

Besøg i haven

Vel hjemme igen måtte jeg som noget af det første en tur i haven -  og der havde jeg sørme fået besøg i drivhuset. I én af potterne med hvid scabiose, som jeg selv har sået, var jorden rodet op. Jeg kunne ikke forstå hvorfor og prikkede derfor i jorden, for at få den fast omkring planten igen. Men jorden gav så underligt efter - og jeg fandt ud af hvorfor!


En tudse (eller en frø?) havde gemt sig i potten under jorden. Jeg ved ikke hvorfor den gemmer sig der, men jeg håber ikke, at den har spist af scabiosens rødder?

Ikke langt derfra fandt jeg en vinbjergsnegl. Jeg er klar over, at vi har vinbjergsnegle i haven og sidste år var jeg endda vidne til to vinbjergsnegles parringsakt. Vinbjergsneglene er grunden til, at jeg ikke spreder sneglegiften Ferramol i haven. Heldigvis har jeg kun fundet ganske få iberiske snegle i haven sidste efterår, men de er så KLAMME - jeg har vist en fobi for snegle uden hus - mon det har et navn!

Vinbjergsneglens hus havde en revne. Jeg tænker, at det ikke er godt - gad vide, om den skal leve med det og kan den overleve endnu en vinter? Eller heler sneglehuset ligesom en menneske-fraktur heler? Der er vist en del viden jeg mangler ift. til dyreverdenen!

Kommentarer

  1. Det er da godt, at du ikke har en tudsefobi. Det lader til, at du tog det helt roligt da Hr.Tudse stak hovedet op af potten :-). Jeg er ikke helt sikker på, at jeg ville have været lige så stoisk. Sød ser han nu ud.

    Ha´en god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  2. Hej Birgitte
    Nej, ingen tudsefobi her, men på den anden side, så kunne jeg ikke tage ham op i hånden - han fik lov til selv at hoppe ud!

    SvarSlet
  3. Hej Susanne, jeg var da nok blevet enormt forskrækket, hvis det var mig, der havde mødt tudsen i krukken! Godt fanget med cameraet.

    Og en fin vinbjergsnegl. Jeg ved ikke om sneglehuset kan heles...

    Ulla

    SvarSlet
  4. Hej Ulla
    Tror jeg mest blev overrasket! Heldigvis var han tålmodig indtil jeg fik kameraet hentet ;-)

    SvarSlet
  5. Hvor sjovt at Hr Tudse lige have sat sig der..Jeg er vild med frøer men er ikke så glad ved at røre de helt store som går under betegnelsen padder..
    Og hvor er du heldig at have vinbjergsnegle..Vi har ingen iberiske snegle..tror måske det er fordi vi bor omkranset af marker som bliver dyrket ..Håber at vinbjergsneglen kan overleve med hul i huset..
    Hilsen Karina

    SvarSlet
  6. Hej Karina
    Vores have er tidligere vandhave og vi bor ca. 300 m fra gadekærret, så der er ofte frøer i haven. Men jeg kan nu slet ikke røre ved frøerne, men derfor er de nu alligevel meget søde - specielt senere når de små nuttede frøbørn hopper rundt på plænen :-)

    Du er heldig, at du ingen dræbersnegle har - de er så ulækre, yakk!

    SvarSlet
  7. Igen et par af guds skabninger. Når de så til og med er nyttedyr, så er de mere end velkommen - selom de er klamme :-) Jeg har selv haft flere store tudser i haven, og har den holdning, at lader de mig være, lader jeg dem være. De samme gælder de få snoge vi har haft. Bvadr!!

    Ha' en fin aften.

    SvarSlet
  8. Hej Madam Bæk
    Enig :-) Første gang jeg så en snog var i drivhuset - jeg er vist aldrig kommet ud derfra så hurtigt, som dengang :-)

    SvarSlet
  9. Hej Susanne

    Jeg har et godt bud på hvorfor du ikke har mange dræbersnegle, for både frøerne og vinbjergsneglene er med til at holde dem væk. Frøerne spiser dræbersneglenes æg, mens vinbjergsneglene skulle spise dræbersneglene (se evt. her http://begynderhaven.dk/index.php/kokkenhaven/138-vinbjergsnegle-holder-draebersneglene-vaek)

    Det er et helt fantastisk billede du har fået af frøen/tudsen i potten :)

    SvarSlet
  10. Hej Martin
    Tak for oplysningerne - og nu bliver jeg så ekstra glad for frø'erne og for at jeg ikke har brugt Ferramol :-)

    Tak - synes selv, at det er et ret 'sødt' billede af frøen der titter frem :)

    SvarSlet
  11. Nu hører jeg jo til frø- og tudseelskerne, og syntes at dit foto er helt fantastisk og hvor er du bare heldig med sådan en oplevelse!! ;o)

    Når det så er sagt, så betyder det jo ikke at jeg elsker at røre ved dem og jeg ville altså også blive forskrækket, hvis hr. Tudse poppede op af en urtepotte, men sikke et godt grin det kunne give bagefter. Pas nu godt på ham og hans artsfæller, vi har brug for dem!

    Vinbjergsnegle er desværre en sjælden gæst på disse kanter, den er nu også fascinerende.

    SvarSlet
  12. Hej Jette
    Ja det var en pudsig oplevelse. Da vi tømte drivhuset, fandt vi ca. 10 frøer i én af kapilærkasserne. Min mor er sej og tog dem varsomt i hånden, for at smide dem ud af drivhuset. Så jeg håber, at de bliver i haven :-)

    SvarSlet
  13. Ha ha, det er virkelig sjovt! Sikke et snapshot - frøen ser lidt misfornøjet ud over sådan at blive taget på fersk gerning :)

    SvarSlet
  14. Hej Christina
    Velkommen til som fast læser :-)

    Ja, det var en pudsig oplevelse :)

    SvarSlet
  15. Fantastiske billeder....
    Dyreliv på godt og ondt i haven :0)

    SvarSlet
  16. Jag trodde vinbersnigler hølt Iberian borte? Noen fortalte meg det en gang. Men vilken överraskning med padda i potten, jag hadde hoppat högt! Men söt är den ju i varje fall :)

    SvarSlet
  17. Hej Mette
    Enig :-)

    Hej Mia
    Har også lært via dette indlæg, at vinbjergsnegle holder den iberiske væk - jeg vil have flere vinbjergsnegle :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Burresnerle

Her i haven har vi en del burresnerler, et træls ukrudt men ikke en plage som andet ukrudt ex. skvalderkål eller mælkebøtter. De er trælse at komme i nærheden af, for de hænger fast i tøjet. Plantestænglen og bladene har små modhagere eller kroge, som griber fast, ja selv havehandsker hænger de fast i. De 30-100 cm lange stængler klatrer rundt i andre planter, så de til tider kan være ret svære at få hevet op, ligesom at stænglen ofte knækker når man trækker i planten. Derfor er de ikke sådan ligetil at komme til livs. Lige nu blomstrer burresnerlen. Den har små ubetydelige hvide blomster, som senere bliver til små kugler. Og det er kuglerne som er de værste til at hænge fast - gad vide hvorfor kuglerne også bliver kaldt for præstelus? Planten har gjort det smart, for de små kugler hænger fast i alt og jeg mener alt! Og dermed bliver kuglerne = frøene spredt over større afstande. Jeg mindes, at vi som børn smed kuglerne efter hinanden for at drille. Om vores haveinteresserede fo...

O for Oregano

Oregano er en flerårig krydderurt. Den står frisk i haven lige nu og har i denne vinter været "evergreen", sandsynligvis fordi den har været dækket af sne og derfor har haft dyne på, som den har varmet sig under. Så vidt jeg husker, plejer den at visne ned om vinteren! Anemette Olesen skriver i sin bog "Mit Krydderurtekøkken" om sagnet om oreganos oprindelse Sagnet fortæller, at der for længe siden var en konge der havde vældig smukke paladser og haver med velduftende blomster. Af disse blomster blev der fremstillet en kostbar parfume som kongen forærede kærlighedsgudinden Afrodite. Men en dag, da den kostelige parfume skulle overrækkes hende, snublede den yngling, der bar parfumen og krukken knustes. Da blev kongen så vred, at han ville støde sit sværd i ynglingen, men Afrodite stillede sig i vejen og da hun igen trådte til side var ynglingen forvandlet til en oregano. Afrodite tog planten med sig og kom aldrig siden tilbage. Oregano er nem at anvende i...

Våd og skøn langfredagsfødselsdag

Det har godt nok være en våd langfredag. Regnen startede her omkring kl. 10.30 og så har det regnet uafbrudt lige siden. Hen på eftermiddagen måtte jeg dog en tur ud i haven - jeg trængte ligefrem til at "smage lidt på atmosfæren" derude. Kameraet havde jeg selvfølgelig med. Men jeg måtte trække ind efter et lille stykke tid for kameraet blev vådt og jeg turde ikke have det derude længere. Lidt billeder blev det dog til at regnvåde påskeliljer, som blev mit ynglingsmotiv i dag. Det er de skønne Ice Follies, som er sprunget ud. Men på trods af en mørk og våd regnvejrsdag, så har jeg haft en dejlig dag med masser af hygge, dejlig mad og skønne fødselsdagsgaver. Fra morgenstunde fik jeg en del fødseldsdagsønsker opfyldt; espalierede frugttræer, penge til "haverelaterede ting", bogen "Hemmelige haver", løbeur og en fjernbetjent udløser til DLSR-kameraet. Hen på eftermiddagen gik sønnike og ven (begge 11 år) i gang med at bage en fødselsdagsla...