Gå videre til hovedindholdet

Det gule bed

Det tager lang tid og i denne forbindelse flere år, at få et staudebed, som man er tilfreds med. Og det gule forhave bed er et af de steder, hvor jeg må arbejde mere med hvilke planter, jeg kan få til at gro her.

Det er noget med jordbundsforhold og antal soltimer, som jeg må tage mere hensyn til. Idet der er flere af de planter, som jeg plantede for et par år siden, som er gået ud. Og jeg tror, at det er fordi bedet er tørt. Planterne hænger ihvertfald ret hurtigt, når det er tørt. Ligeledes er det ikke et bed med sol dagen igennem, da det ligger på nordsiden af huset. 

Der er dog flere planter, som også har det fint her. Skovvalmuerne og lærkesporerne har det godt i bedet. Det er begge planter, som er flittige selvsåer, så de egner sig helt sikkert her. Ligeså har den prikbladede fredløs det godt her. Den har stået her i flere år og er godt til at sprede sig med rodskud. 

Løvehalen plantede jeg for et år siden og det er først i år, at den blomstrer, men den ser også ud til at have det fint. Den sjov staude i tre etager. 

Der er kommet et bart område i bedet, så jeg må igang med at undersøge hvilke planter der "gider" forholdene i dette bed. Og kom gerne med med forslag, hvis du tænker, at der er gule stauder, som er åbenlyse til disse forhold.  

Kommentarer

  1. Hej Susanne.Jeg lavede jo et gult/hvidt bed i efteråret.Hvis der er sol den halve dag tror jeg godt at lupiner kan gro der.Har lige lavet et indlæg,hvor jeg viser mit bed.
    Er det et rent gult bed? Men vil også foreslå lodden løvefod og hosta.Håber du kan bruge forslaget God weekend knus Jette

    SvarSlet
  2. Jeg er meget glad for guldbaldrian, patrinia gibbosa, som efter sigende tåler noget skygge, selvom mine erfaringer er fra fuld sol. Den sår sig selv moderat, når først den er faldet til.

    SvarSlet
  3. Den lysegule lille ranunkel (Ranunculus acris Sulphureus)er jeg meget glad for i mit bed, den skulle også være selvsående.... og hvad med den gule staude-digitalis (Digitalis lutea), den kan sikkert godt tåle lidt tørke. Held og lykke i det gule

    SvarSlet
  4. De gule rølliker Credo og Tuttifrutti kunne måske klare det tørre miljø.
    Skønhedsøje
    Min nye gyldenrisasters kunne også være et godt bud.
    Dagliljer kunne måske også klare sig der.
    Gule langsporede akelejer - de blomstrer længere tid en de traditionelle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Allium Moly kom jeg også lige til at tænke på!

      Slet
  5. Den gul grønne Løvefod vil være fin i dit bed.
    Dagliljer i Lemongul ville lyse op.
    Skønt med gult bed. Tallerkensmækker ville sikkert også trives "Milkmaid" er fin sart gul.

    SvarSlet
  6. Ja, man skal være tålmodig, når det gælder planter. Noget vil gro og andet ikke-
    sådan er det hos mig. Men det ser da fint ud på billederne.

    SvarSlet
  7. Gemserod. Bliver høj og blomstre fra tidligt forår.
    Forårs vortemælk - også tidligt forår.
    Gul langsoret Akeleje (yellow Bird)og Skønhedsøje - som Berit også nævner
    :O)

    SvarSlet
  8. Glemte lige den mørkbladede fredløs. (Lysimachia ciliata Firecracker) Den er invasiv, men kan gro i nedgravede potter. Jeg forestiller mig den kunne være fantastisk flot som kontrast i alt det gule og grønne. Den får gule blomster!!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på. 











Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola.

Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen.

På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.

Ukrudt top tre

Alle kæmper vist med hvert sit ukrudt i haven - jeg gør ihvertfald. Ina fra Anna's plads havde forleden dag et indlæg om de tre 'værste' ukrudt i hendes have. Den tråd vælger jeg at tage op.


Helt uden overdrivelse og yderligere overvejelse, så går første pladsen til skvalderkålen. Den er (næsten) umulig at komme af med og breder sig vildt og voldsomt, hvis den får lov. Jeg har endnu ikke lykkedes med at få ryddet et bed for skvalderkål, for blot et enkelt lille stykke rod, bliver hurtigt til et helt bed.

Der er dog en del forslag til planter, som kan klare sig mod skvalderkålen og lukke af for lys til dens fotosyntese og dermed hindrer den i at vokse - se bl.a. denneartikel. Berit fra Irishaven har skrevet et indlæg om kulsukker mod skvalderkål og jeg har selv skrevet et indlæg om stor tusindstråle.


Andenpladsen går til dette ukrudt, som jeg måtte finde navnet på i Ukrudtsnøglen. Jeg fandt frem til, at det må være en lav ranunkel.  Den spreder sig ivrigt i græsplænen og …