Gå videre til hovedindholdet

Et blomstrende nytår


Ligesom de smukke tulipaner er et dejligt have-år ved at være færdigt. Og på min tur i haven idag kom jeg helt naturligt til at gøre status på det forløbne have-år og tænke over, hvilke mål der skal sættes for haven i det kommende år.

I 2011 er der sket en del på havefronten og jeg er helt sikker på, at jeg har fået udrettet meget mere end tidligere år, fordi jeg har fået masser af brændstof og inspiration fra alle jeres herlige blogs og jeres dejlige kommentarer. Jeg glædes dagligt over den "gæstfrihed" der findes på have-bloggene til at dele og det er skønt at "tonen" altid er positiv - tusind tak for det :-)

Det var helt særligt skønt at møde flere af jer til blogtræffet i LIFE's have og i Hannes have. Jeg håber, at jeg får lejlighed til igen at deltage i flere blogtræf ex. enten hos Lisbeth på Samsø eller i Geografisk have i Kolding. Det er så skønt at mødes med ligesindede og have-nørde uanset den enkeltes baggrund og alder.

Jeg har kredset meget om muligheden for at starte en urtehave i ovenstående område. Affødt af drømmen om, at kunne følge afgrøden fra jord til bord samt glæden ved at høste egne helt friske afgrøder. Idag tog jeg dog beslutningen om, at det ikke bliver i 2012, at vi får urtehave. Istedet skal der laves et bed med de krydderurter, jeg har stående i potter tilført andre vigtige krydderurter bla. persille og dild.

Baggrunden herfor er, at der er mange områder i haven, som trænger til en renovering. Så istedet for at starte nyt, bliver renovering focus i haven i 2012.

Bedet på billedet herunder er et bed, som jeg aldrig har fået styr på, efter vi fjernede det store bassin, da sønnike var lille. Og bagved et bed med store stedsegrønne, som helt har taget magten sammen med vilde brombærranker og et selvsået birketræ. Dette er virkelig et "hovedpine-bed", som jeg endnu ikke ved, hvordan skal renoveres for at blive pænt!



Birketræsbedet trænger også, men det er et mere overskueligt projekt, hvor jeg blot skal finde ud af, hvilken "holdning" bedet skal have. Men skyggeplanter, som er tørke-tolerante, er der ihvertfald tale om.

Et af de andre projekter jeg glæder mig til at skulle lave færdigt er "stakit-projektet". 60 meter stakit som skal beklædes med rionet og klatre- og slyngplanter. Det bliver spændende at planlægge og udføre.



Jeg er blevet SÅ inspireret af jer bloggere, som fortæller om "bladguld" og kompostens gode effekt på havens planter. Samtidig irriterer det mig grusomt, at jeg skal køre værdifuldt haveaffald på lossepladsen. Derfor har jeg sat mig for, at jeg vil lære at kompostere. Idag har jeg derfor opsat den første kompostbeholder. Og holder vejret imorgen opsættes endnu én. Og så er jeg klar til at opstarte kompostering i det nye år.

Jeg ser frem til at komme igang med disse projekter, som jeg er sikker på, at jeg slet ikke kan lade være med at dele her på bloggen. Som vanligt bliver indlæggene krydret med foto's. Fotohobby'en som jeg bliver mere og mere hooked på at lære meget mere om i det nye år.

Jeg håber på at have-året 2012 vil fortsætte i samme god stil, som det forgangne år og at vi kan få endnu flere dejlige oplevelser sammen.
I ønskes alle et rigtigt godt og blomstrende nytår :-) 

Kommentarer

  1. Sikke en dejlig nytårsgave du har givet dig selv, Susanne. Og det glæder mig altid at se en ny kompost-beholder :-)
    Jeg tror næsten at jeg kan garantere dig at du ikke vil fortryde det køb. Det kan godt virke lidt indviklet når man læser om det. Men det er ikke så svært, og belønningen er så stor. Og nu har du jo alle os kompost-nørder i Blogland, så du skal bare spørge løs :-)
    Jeg synes det lyder rigtigt fornuftigt at koncentrere sig om de bede du har. Sådan har jeg også gjort de sidste par år. Ikke at jeg har så meget plads til flere bede lige nu alligevel. Men det er faktisk rigtigt hyggeligt at bruge tid på at nurse noget af det 'gamle' også i en periode. Og det bliver jo vildt spændende at skulle plante alle de klatreplanter, wow.
    Rigtig dejlig nytårsaften og godt nyt haveår også til dig og din familie, og på gensyn til en masse hygggelig havestunder.
    Knus, Hanne

    SvarSlet
  2. Ih, hvor lyder det dejligt med enurtehave, det tror jeg ikke du vil fortryde nogensinde! Den er både sanselig, æstetisk og praktisk.

    Og hold da egentlig op. Hvor er der meget gang i din have. Især på tegnebrædtet, og det er jo også skønt! En kompost er en investering i jordens værdier... Jeg mener, det hele ligger derude og venter og vi skal bare se ideen og gøre noget ved det. Og tænk også på alle de ting, der kan plantes omkring komposten.....

    Ja, jeg vil også sige tak for det dejlige "samvær" vi har her i haveblogland. Sig for dine altid interessante indlæg og rare og medlevende kommentarer, Susanne. Jeg føler mig set af dig.
    Godt nytår til dig og dine og
    Bedste hilsner fra
    Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  3. Der skal også lyde et tak for i år her fra mig på sydfyn.
    Holder meget af dine kommentarer og måske kan det endda lykkes at mødes en dag.
    Godt nytår til dig og dine kære.

    SvarSlet
  4. Hej Susanne,
    Der er helt sikkert sket en kæmpe forandring i jeres have og jeg vil glæde mig til at følge udviklingen i det nye år. Mit eget nyårsfortsæt er vist, at gøre noget mere ved min egen blog :-)Du har helt ret at det er positivt at være i blogland, men du gør også en kæmpe indsats for altid at besvare dine kommentarer meget anerkendende og positiv. Jeg håber, at vi kan ses mere i det nye år. Godt nytår til dig og familien fra Vestfyn :-)

    SvarSlet
  5. Det er jo lige essensen i det hele Susanne.....drømme, planer, projekter og den evige forandring det er at have have.

    Jeg har været utrolig glad for at møde dig og mange af de andre søde havenisser i år, det var en ren fornøjelse.....og jeg vil glæde mig til at følge dig og dine drømme ind i det nye have år - husk nu at kigge forbi i tulipansæsonen hvis du er i nærheden ;0)

    Kæmpe knus og godt og lykkebringende have år til dig og dine.

    Dorthe

    SvarSlet
  6. Lige et par kommentarer til dine renoveringsplaner: Jeg kender alt for godt fra mig selv: det er sjovere at lave nye bede end rydde op i de 'forgroede':o)
    Det stedsegrønne bed kunne måske blive et spændende japansk indslag i haven, da de stedsegrønne er der, og træ-gangbroen rundt om er meget japansk.
    Birkebedet er lidt svær at se i tankerne. Et foto på afstand kan måske hjælpe.
    Rionet på stakittet vil være en superløsning, men husk at hængsle det forneden, så det kan vippes ud med planter, når træet skal behandles.
    Mange ønsker om et roligt Nytår herfra.
    Anne Marie

    SvarSlet
  7. Mange spændende planer for 2012, Susanne - og jeg glæder mig helt vildt til at følge med i "arbejdsgangen". Tak for mange skønne indlæg og kommentarer og rigtigt godt nytår til dig, hvor vi forhåbentligt ses.

    kh Ulla

    SvarSlet
  8. Jeg tror du bliver rigtig glad for din kompost :-)

    Kan godt forstå din beslutning om renovering af det eksisterende før du laver nyt :-)) Spændende hvad du får ud af det :-)

    Rigtig godt nytår til dig og dine.

    SvarSlet
  9. Hej Susanne.
    Spændende projekter. Bare det var mig, der stod for, at sætte klatreplanter. Clematis efter clematis. Men jeg skal nu også igang med renovering og rionet.
    Godt nytår.
    Skipper

    SvarSlet
  10. @ Hanne; du er jo den helt store inspirationskilde til at starte kompostering - det har været så smittende den måde, som du har fortalt om kompost og jeg har ikke været i tvivl om, at det er en "lidenskab" for dig - herligt. Og tak for tilbuddet om spørgsmål - jeg er helt sikker på, at dem kommer der masser af :-)
    Du har fuldstændig ret i, at det er mest fornuftigt at renovere det eksisterende, når det nu trænger. Det var også fornuften der vandt og når jeg først kommer igang, så er jeg helt sikker på, at lysten bliver rigtig stor. Og jeg kunne jo se i din dejlige have, at det lønner sig at vedligeholde :-)
    Og så skal jeg jo alligevel igang med nyt - klatreplanterne :-)
    Du ønskes også en rigtig dejlig nytårsaften og på havegensyn :-)

    @ Marianne S. Olsen; det er netop det der trækker ved en urtehave - jeg kan drømme om sådan en rigtig potage i højbede, hvor urter og blomster danne smukke bede osv. Men jeg nøjes i 2012 med et bed med alle krydderurterne, som jeg holder så meget af.
    Ja, jeg bliver ikke arbejdsløs i haven ;-) Men netop drømme og planer er noget af mit brændstof - hvor ville det være kedeligt ikke at kunne se fremtidsperspektiver i haven.
    Mange tak Marianne - din kommentar om, "at være set" er jeg rigtig, rigtig glad for :-)
    Også et rigtig dejligt nytår til dig og dine :-)

    @ Vibe; det kunne være rigtig hyggeligt, hvis det kunne lykkes at mødes engang i det nye år - det vil jeg se frem til :-)

    @ Marianne R; jeg kan jo slet ikke lade være med at forandre ;-) så der kommer helt sikkert til at ske meget mere.
    Mht. kommentarerne så kommer det jo helt naturligt her i dette dejlige og positive have-blog-univers - det er jo umuligt ikke at være positiv med alle de dejlige have-mennesker der findes :-)
    Held og lykke med at skrive flere indlæg - men uanset indlægshyppigheden, så vil jeg altid være fast og trofast læser hos dig :-)
    Marianne det kunne være så skønt at det kunne lykkes at ses mere end én gang årligt - vi må arbejde på sagen og måske vi skulle inddrage lidt haveudflugsmål :-)
    Hils hele din dejlige familie med ønsket om et dejligt nytår :-)

    @ Dorthe; netop og det er vores energi til at fastholde entusiasmen og lysten til haven. At der så er så mange positive "bivirkninger", som havearbejde fører med sig er en sand glæde :-)
    Er jeg på egnen i tulipansæsonen, så kan du være ganske vis på, at jeg finder en ledig stund til at kigge forbi - det kunne være så hyggeligt at se dig og "din hjemmebane", som jo oser af skønhed på bloggen :-)
    Også et stort nytårsknus herfra til dig og dine med ønsket om et dejligt nytår :-)

    SvarSlet
  11. @ Anne Marie; gad vide hvorfor vi er sådan indstillet - altså at nyt er sjovere end oprydning? For når vi har fået ryddet op og renoveret, så er glæden da meget større ved det veludførte arbejde, hmm. Jeg vil virkelig prøvet at fastholde mig selv i at renovere de to bede i 2012.
    Du har set fuldstændig rigtigt. Haven har været japansk inspireret og vi har hørt fra indbyggerne her i landsbyen, der intet græsplæne var men japansk have i alle 800 kvm. Da vi overtog var der dog den græsplæne, som der er nu. Da du sagde japanske have, så måtte jeg straks i reolen og hente bogen "Japanske haver - tanker, inspiration og design". Og måske jeg tager jeg dig på ordet og genetablerer området som japansk. Udover gangbroen, så er der faktisk også en lille sti mm. Så tusind tak for indsparket :-)
    Ang. rionettet så er jeg klar over, at det skal kunne tages af, så træet kan behandles. Jeg er bare ikke helt klar over hvilke beslag det er praktisk at bruge. Det må jeg finde ud af i 2012!
    Nytårsaften bliver stille, rolig og hyggelig med et hold venner - ligesom vi alle ønsker det. Du ønskes også et godt nytår :-)

    @ Ulla; du er så hjertelig velkommen til at følge med - jeg elsker at dele og få alle de dejlige kommentarer, som findes her i have-blog-land :-)
    Det kunne være rigtig hyggeligt at hilse på dig (og ikke kun se på afstand) - det håber jeg kan lykkes i 2012 :-)
    Du ønskes et dejligt nytår :-)

    @ Vivi; hvis jeg lærer kunsten at kompostere, så er jeg sikker på, at jeg bliver glad for det. Jeg har jo set i din skønne have, at det har stor effekt, så du er en "god rollemodel" for mig :-)
    Beslutningen om renovering skal jeg holde godt fast i overfor mig selv. Men jeg ved også, at når det er gjort, så er det så tilfredsstillende. Og bassinbedet er til daglig irritation idet vi kan se det fra stuens vinduer. Så det er bare at tage vanten på, når jeg har taget den endelige beslutning om hvordan det skal se ud.
    Du og din familie ønskes også et dejligt nytår :-)

    @ Skipper; ja det bliver spændende at skulle igang med at planlægge og plante slyngplanter på så stort et areal - jeg glæder mig. Og hvis du også skal igang, så kunne det jo være, at jeg kunne få noget dejligt inspiration fra dig - du har jo vist på bloggen, at du er god til at lave det smukt :-)
    Du og din familie ønskes også et godt nytår :-)

    SvarSlet
  12. Ja, det har været et skønt år hvor mange af os fandt nogen at dele haveglæderne med - Godt Nytår

    SvarSlet
  13. @ Berit; kan ikke være mere enig; det har været så dejligt at finde og dele haveglæderne med andre ligesindede havenisser og ikke mindst få en masse dejlig inspiration fra - tak :-)
    Du og din familie ønskes også et godt nytår :-)

    SvarSlet
  14. Også et rigtig godt nytår til dig Susanne. Spændende med komposten og alle de planer for renovering næste år. Du får nok at se til, men det kan du vist godt lide. Jeg glæder mig til at se endnu flere pragtfulde fotos på din blog.
    På gensyn i 2012.

    Mange hilsner
    Anne-Mette

    SvarSlet
  15. @ Anne-Mette; du har set helt ret - jeg elsker at have noget at rive i og der er nok at tage fat på i en ældre have, som er godt tilgroet :-)
    Jeg kan mærke, at foto-hobbyen spirer. Jeg håber, at min viden om at tage fotos specielt i haven vil vokse og at det kulminerer med at det blomstrer i mine billeder på bloggen :-)
    Vi ses helt sikkert igen i 2012 - godt nytår :-)

    SvarSlet
  16. Søde Susanne, jeg glæder mig til at følge dine drømme og ideer der bliver ført ud i livet i din have, det lyder spændende. Og jeg ønsker dig et rigtig godt nytår.
    Håber vi ses igen IRLl i 2012.
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  17. Et rigtig godt nyt år til dig, Susanne. Jeg er ikke i tvivl om, at du får styr på bedene. Du er jo allerede i gang med drømmene og så er der ikke langt igen ;-). Glæder mig til at følge dine projekter i 2012, som jeg har gjort det med stor fornøjelse i 2011.

    Stort haveknus
    Birgitte

    SvarSlet
  18. Jeg tror at vi alle har mange planer for haveåret 2012. Glæder mig til at følge din blog også næste år.

    Godt nytår.
    Gitte

    SvarSlet
  19. Et rigtig godt og lykkebringende nytår skal også lyde til dig og din familie. Jeg kan se, at du har muligheder for nye projekter. Der er vist ingen tvivl om, at vi alle lærer noget af hinanden og fortsat vi gøre det fremover. Personlig håber jeg, at jeg får mulighed for at besøge nogle af alle de dejlige bloggers dejlige og inspirerende haver.

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
  20. Jeg øjnede straks en mulighed for rhododendron, når du får ryddet brombærrankerne væk. Nå det er ikke sikkert det er det du brænder for, der er nok at se til i det nye år. God arbejdslyst og godt nytår, håber vi ses. 19.5.
    Knus

    SvarSlet
  21. Sødeste Susanne, hvor har det været en fornøjelse, at følge dig og din have i 2011. Og ikke mindst at møde dig IRL. Jeg sætter utrolig stor pris på dig :-)
    Hvis jeg nu får det kamera, jeg går og drømmer om at få i fødselsdagsgave om en uges tid, så må vi altså få arrangeret nogle foto-aftaler :-)
    Rigtig godt nytår!
    Kæmpeknus Signe

    SvarSlet
  22. Hej Susanne. Jeg følger altid med i dine projekter og er især spændt på det blå bed til næste år. Jeg synes, det lyder rigtig fornuftigt, at du sætter 2012 i renoveringens år, for det er en stor glæde, når man får vendt noget til sådan som man vil have det i stedet for at lave nyt oveni. Jeg tror noget af glæden ved det nye forsvinder, hvis man ikke er helt tilfreds med resten, så jeg synes, det er klogt!
    Rigtig god fornøjelse og jeg glæder mig utroligt meget til at følge med!

    SvarSlet
  23. Kære Susanne

    Du ønskes et rigtigt godt nytår. Jeg glæder mig til også at følge din blog i 2012.

    SvarSlet
  24. Spændende projekter du har, det glæder jeg mig til at følge med i. Ja, man får bare så meget inspiration her i blogland.

    Ønsker også dig og dine et godt og lykkebringelse nytår :-)

    SvarSlet
  25. Kære Susanne.
    Tak for året der gik, hvor der virkelig er kommet gang i dejlige danske haveblogs ... Som Anne Marie skriver så er det da oplagt at lave japansk bed hvor de stedsegrønne planter er, i mine øjne er det guld du har der Meget smukt med de sorte træ-stier. Håber vi ses igen i det nye år.
    Kh Lone

    SvarSlet
  26. Der er en masse spændende projekter at se frem til hos dig kan jeg se/læse. Det er det der er så fantastisk ved nytåret - at man gør status og kigger både frem og tilbage..
    Det glæder mig at du er blevet inspireret af "bladguld" :-)

    SvarSlet
  27. @ Aase Marie; mange tak og i lige måde :-)

    @ Annette; det var hyggeligt at hilse på i 2011 og det kunne være så hyggeligt at hilse på igen :-) Skønt at vi alle har "fundet hinanden" her i dette skønne blogland :-)
    Du og dine ønskes også et rigtigt godt nytår :-)

    @ Birgitte; du har ret - når først drømmene er igang så kører det kreativt rundt i hovedet med mange forskellige scenarier :-) Jeg synes dog det kan være svært at få de visuelle drømme til at passe med, hvordan det kommer til at se ud i virkeligheden. Men det er jo netop én af de ting, som gør havearbejdet kreativt og til tider dejligt uforudsigeligt :-)
    Du og dine ønskes også et rigtigt godt nytår :-)

    @ Gitte; du har fuldstændig ret i, at vi er mange med (mange) planer for 2012. Og at være her i Bloglandia gør ikke listen mindre lang :-)
    Du og dine ønskes også et rigtigt godt nytår :-)

    @ Madam Bæk; der er altid nye projekter at tage fra - listen er lang, så det handler blot om at prioritere :-)
    At besøg andre bloghaver lyder som et dejligt mål, som jeg også gerne vil hoppe med på. Hanne tog tèten i 2011 med åben blogger-have og Lisbeth følger trop i 2012. Min egen have er slet ikke klar til at blive vist frem, men der er jo mange andre skønne haver inkl. din egen, som er rigtig se-værdig, så mon ikke der er flere, som tager springet i 2012?
    Du og dine ønskes også et rigtigt godt nytår :-)

    SvarSlet
  28. Kompost måste man ha, om inte annat så underlättar det arbetet i hagen. Du har mange stora prosjekt till sommaren ser jag. Ska bli kul att följa med vidare.
    Gott nytt år :)

    SvarSlet
  29. @ Lisbeth; du har fuldstændig ret i, at det kunne være fint med rododendron i området, men der er flere rododendron, som støder op til, så jeg tror, at jeg finder på noget andet. Men jeg arbejder videre med Anne Maries idé med japansk inspiration.
    Ja, jeg håber, at vi ses d. 18. maj :-)
    Du og dine ønskes også et rigtigt godt nytår :-)

    @ Signe; tusind tak for de søde ord - de er gengældte :-)
    Jeg håber inderligt, at din familie har lyttet til dine ønsker og du får dit ønske opfyldt. Og så vil jeg glæde mig SÅ meget til, at vi skal igang med vores "eget foto-kursus". Jeg krydser fingre for at din drøm opfyldes :-)
    Du ønskes også et rigtigt godt nytår :-)

    @ Birgitte; jeg tror du har ret i, at glæden ved helheden ikke er 100% hvis der er gammelt, som trænger til en kærlig hånd. Synes dog, at jeg skal tage mig gevaldigt sammen for at komme igang med basinbeddet - måske fordi jeg ikke er helt klar på, hvordan det skal se ud. Men det kommer, er jeg helt sikker på :-)
    Og det blå bed er jeg også selv spændt på - jeg lover, at der kommer billeder hen over sæsonen også af igangværende projekter :-)
    Du og dine ønskes også et rigtigt godt nytår :-)

    @ Esther; du er så hjertelig velkommen :-) Også et rigtigt godt nytår til dig :-)

    SvarSlet
  30. @ Gitte H; det er skønt, at vi kan inspirere hinanden så meget her i Blogland - det kan indimellem være svært at prioritere, men det er jo heldigvis et positivt problem :-)

    @ Lone; jeg greb også idéen med et japanske inspireret bed fra Anne Marie og så har du ret i, at de høje stedsegrønne er "guld" værd i bedet. Skal dog have sat det i en samlet plan for hele området og så skal jeg finde ud af, hvad jeg gør ved de stedsegrønne, som er brune på den anden side. Jeg arbejder videre med planen. De sorte træ-stier er en del af terrassen og danner rammen omkring den ene ende af bedet.
    Du har ret i, at der er kommet mange dejlige have-blogs til i dette år. Skønt med ligesindede og det er vanedannende :-)
    Du og din familie ønskes også et rigtigt godt nytår. Og mon ikke det kan lykkes at ses igen - det var rigtig hyggeligt sidst :-)

    @ Helena; der er masser at projekter at tage af, så det er "blot" at prioritere, men det er ikke altid let, med al den inspiration her i Bloglandia :-)
    Ja, bladguld vil jeg så gerne udnytte - jeg håber, at det lykkes for mig, at finde "opskriften" på en god omsætning :-)

    @ Mia; du har fuldstændig ret i, at kompost letter det daglige arbejde i haven. Nu kan jeg få ryddet op med det samme istedet for at have poser og bunker stående til det var tid til en tur på containerpladsen. Både det og den gode muld glæder jeg mig meget til :-)
    Og der bliver helt sikkert noget at følge i 2012 - alle de skønne haveblogge er jo ren brændstof til havearbejdet :-)
    Du og dine ønskes også et rigtigt godt nytår :-)

    SvarSlet
  31. Karina Carlsen (lindelyst)1. januar 2012 kl. 19.40

    Kære søde Susanne..
    Du og din familie ønskes et godt og lykkebringende nytår.
    Jeg har med glæde fulgt din blog og set hvordan dine drømme og projekter er blevet ført ud i livet og ikke mindst hvordan du ser på mange af de små ting i haven som også er haveglæde.
    Jeg har været glad for vores private "snak" ift. min genoptræning.
    Desuden synes jeg også det er skønt at du altid kommenterer på de kommentarer som bliver lagt på din blog. Det sætter jeg stor pris på.
    Håber at vi får mulighed for at mødes i den virkelige verden i det nye år. Satser på at komme med til et blogtræf.
    Kan sagtens følge dig i at renovering må der til men det er sjovere at lave noget nyt. Vi er også i den fase som du/ i er og der er også noget dejligt livsbekræftende ved at få gjort noget ved alle små projekter rundt om i haven..
    Glæder mig til at følge dig i det nye år..
    Mange kærlige hilsener Karina

    SvarSlet
  32. Godt nytår, Susanne :-)

    Jeg kan godt forstå, du prioriterer at renovere haven i stedet for at lave en urtehave, selvom det kan være svært at lave sådan et valg. For - man vil jo helst lave noget nyt i haven :-)

    Kan godt lide det nye udseende på din blog - den er blevet meget "lettere" :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  33. Hej Susanne
    Spændende projekter, du skal igang med i det nye år. Forhåbentlig kan jeg følge lidt med i dem her på din blog.
    Rigtig godt nytår.
    De bedste hilsener
    Kirsten

    SvarSlet
  34. mojn Heaven
    Det er nogle rigtig spændende projekter du har gang i, og det glæder mig at læse at du nu tager komposten til dig. Og jeg smider også gerne æggeskaller i komposten, de kan også bruges i haven pga. kalkindholdet i skallerne ;)

    SvarSlet
  35. Det ser nu godt ud med den kompost. Det er også et af mine ønsker for fremtiden. Jeg tror i det hele taget bare at mange af og inspireres og fristes af alle de dejlige køkkenhaver og - mange gode råd. Det skal nok blive godt.

    Hav en god uge.

    hej fra Eva

    SvarSlet
  36. @ Karina; og så var det lige, at jeg ikke fik kommenteret på din kommentar før nu, hmm. Tak for de søde ord - det er jo dejligt at skrive om løst og fast når der altid er så mange søde kommentarer inkl. dine. Skønt sted dette have-bloglandia :-)
    Det kunne være rigtig hyggeligt at møde IRL, så håber vi ses til et af træffene :-)
    Nu er målene for haven i 2012 skrevet ned og så er det noget lettere at fastholde sig selv :-)

    @ Marlene; at tage valget har faktisk gjort det mere overskueligt for mig - nu har jeg skinlagt projektet og så skal jeg ikke bruge energi på at tænke på at opbygge urtehaven - det er rart :-)
    Tak, trængte til noget lysere på bloggen her i den mørke tid :-)

    @ Kirsten; du skal være så hjertelig velkommen til at følge med, for jeg kan jo slet ikke lade være med at skrive om og dele mine små 'sejre' i haven :-)

    @ Tim; mojn, mojn - så er jeg jo næsten hjemme igen ;-)
    Som du kan se af mit indlæg idag, så er jeg kommet igang med komposten - det er da ret spændende, men det virker også som lidt af en videnskab. Men I er jo et par stykker i havebloglandia, som jeg håber, at jeg kan trække på, hvis jeg har spørgsmål :-)
    Tak for tippet med æggeskallerne. Efter du skrev det, så er der allerede kommet æggeskaller i :-)

    @ Eva; du har ret i, at der er rigtig meget dejlig inspiration her i havebloglandia og rigtig mange søde mennesker at spørge til råds - I love it :-)
    Komposten glæder jeg mig til. Håber jeg kan finde ud af det, så jeg kan få noget lækkert jord og gødning til planterne i haven :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.