Gå videre til hovedindholdet

Cotoneaster



Jeg har været i haven efter lidt julepynt og her fandt jeg røde bær fra cotoneasteren - og sammen med lidt stedsegrønt i grå-blå nuancer i en 'sølvvase', så kan det vist ikke blive mere julet :-)

Og så benyttede jeg lige chancen for at lege lidt med mit nye udstyr, men der skal nu en del mere øvelse til. Og så kan det være, at det hjælper at læse brugsanvisningen!









Hmm, typisk mig - jeg skal have 'tingen' i hånden, prøve af og lære derfra.  Og jeg kaster mig ofte ud i opgaver, som jeg ikke har det fulde overblik over. Men jeg ved, at jeg finder løsningerne undervejs - stort set altid.











Det første billede er taget med et ganske almindeligt 18-55 mm objektiv. De følgende er taget med det nye 90 mm macro objektiv fra Tamron. 













Og så måtte I lige stå model til en del billeder, som jeg har beskåret. Men de ser så lækre ud, de små røde cotoneaster-bær. Og som de skinner helt naturligt.


Ønsker jer alle en rigtig dejlig 3. december :-)

Kommentarer

  1. Ja cotoneasternes bær er rigtig smukke, og står derude og skinner godt igennem på denne årstid.

    Kan godt forstå du gerne vil lege med dit nye legetøj :-)
    Jeg synes ofte, det kan være svært, at få taget det helt perfekte billede med macroen.
    Heldigvis har jeg en mand, der plejer at kunne klare de fotoopgaver, jeg ikke er helt så skrap til ;-)

    SvarSlet
  2. Ja sådan noget overlader jeg også til manden, der skal for meget tålmodighed til. Men dine billeder er da blevet fine.

    SvarSlet
  3. Rigtig gode billeder. Jeg synes, du er skrap allerede. Det ser godt ud med den hvide kant!

    SvarSlet
  4. Ja, jeg synes også at dine billeder er flotte. Hvor ser bærrene lækre ud på den måde.
    Jeg har det ligesom dig, 'learning by doing' på godt gammelt dansk :-D
    Det skal virkelig være galt før jeg tyer til brugsanvisningen. Desværre, for jeg tror at det er nemmere at starte med den. Men bare ikke når man ikke fungerer sådan ;-)

    SvarSlet
  5. @ Vivi; som sædvanligt så skulle der et foto til, før jeg fik øje på de søde, små skinnende bær.

    Kodeoret er vist tålmodighed og "øvelse gør mester", men jeg arbejder ufortrødent videre med macro'en, for jeg vil så gerne :-)

    @ Lisbeth; tålmodighed har jeg heldigvis sammen med stædighed, så .... :-)

    @ Landbohaven; du er velkommen :-)

    @ Birgitte; tak :-) Den hvide kant kan jeg desværre ikke tage ære for, men er enig i, at det ser godt ud :-)

    @ Hanne; ja, det er skønne bær, når man ser dem så tæt på :-)

    Det er jo netop det - det er ikke nemmere for os at starte med brugsanvisningen. Men når 'learning by doing' trænger til lidt mere viden, så er jeg ikke sen til at gribe brugsanvisningen. Og det har jeg allerede gjort og er blevet klogere, så glæder mig til at det bliver lyst imorgen - for så skal jeg ud og lege igen :-)

    SvarSlet
  6. Hei Susanne:)
    Flotte cotoneasterbær...jeg bruker de i dekorasjoner til jul...riktig julefarge:)
    Flotte bilder du viser:)
    Takk for din søte kommentar hos meg..og god helg fortsatt:))

    SvarSlet
  7. @ Inger Marie; ja, det er en dejlig julerød farve, som helt sikkert også vil være fine i dekorationer :-)

    SvarSlet
  8. Hej Susanne..
    Dejligt med nyt "legetøj"..og sjovt at kunne bruge det på forskellige måder..
    Cotoneaster : er det en busk eller ??
    Jeg er jo altid på jagt efter nye ting til min have som kan bruges til dekorationer :)
    Mange hilsener Karina

    SvarSlet
  9. .......smik smak smuksak.........lækre billeder af nogle virklig smukke julerød bær. Leg du bare videre du skønne kvinde.......jeg vil glæde mig til at se flere macrobilleder ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  10. Bingo der var den!! Jeg kunne simpelthen ikke komme på, hvad den plante hed, som jeg tænkte på. Det var Cotoneaster.

    Der er kun en måde, at lære fortografiens kunst på og det er øvelse, øvelse og atter øvelse. Et godt råd er, at tænke på dybteskarpheden (blændetal) og perspektivet, så kan det ikke gå helt galt. Mange billeder vil ligne en million, hvis man ændrede perspektivet lidt. Derfor prøv og tage det samme billede fra fugle-, mellem-, og frøperspektiv. Men du har nu klaret dig godt med de billeder, som du viser.

    Ha' en dejlig aften :-D

    SvarSlet
  11. @ Karina; ja, cotoneaster er en busk - min gror op af en væg, men har også haft den som en busk for sig selv. Har små uanseelige hvide blomster, som bierne er meget glade for. Og så disse dejlig røde bær, der kan bruges til dekorationer :-)

    @ Dorthe; oh Dorthe jeg lvoer, at du skal få mange flere macro-billeder med tiden :-)

    @ Madam Bæk; værsgo' Sjovt nok, så havde jeg også lige glemt navnet, da jeg skulle skrive indlægget, men det sad lige på tungen så ....

    Perspektiv leger jeg gerne med - tager tonsvis af billeder! Men blændetal er noget af det, som jeg skal lære mere om. Og lysten er der, men desværre er lyset ikke det bedste i tiden, men det kommer jo heldigvis igen :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.