Gå videre til hovedindholdet

Espalier på plads

Det første espalier er på plads og to clematis er flettet ind i nettet. Jeg tror, at det er clematis fra beskæringsgruppe 2, så jeg får vist ikke fornøjelsen af at se dem blomstre i år. Men til næste år vil de være kraftige og så vil jeg glæde mig til en dejlig frodig blomstring.


Mellem de nyanlagte fliser og espalieret er petunierne fra sommerblomst-kuppet plantet. Så kan de skygge for clematisenes ben hen over sommeren.

Derudover er jeg igang med det lille bænk-stykke foran espalieret. Og den kommende bænk, som skal stå på fliserne. Siden billedet er taget, har bænken fået den første gang hvide spray-maling. Jeg glæder mig sådan til at få bænk-stykket færdigt og jeg synes, at det tegner til at blive et rigtig hyggeligt område, hvor vi kan sidde og nyde haven i en nedgående aftensol.


Bag bænken ses en rhododendron, som er lige på nippet til at springe ud. Også den har en skøn mørk farve, men mere herom senere!

Kommentarer

  1. Hyggeligt ....
    go' weekend

    SvarSlet
  2. Hva mye du fått gjort i løpet av en uke! Din vegg /espalier kommer at bli vakker med Clematis. Det er vel ofte så, at man må vente lenge på at de plantene blir store og blomstrer overdådig, men da blir gleden dessto større.
    Din benk ser spennend ut, av sement? Prøvde se noe om den nedover men så kanskje ikke godt nok etter. Tiden flyr om dagen så jeg misser en masse gode og spennende innlegg merker jeg.
    Ha en fortsatt fin helg i hagen :)

    SvarSlet
  3. Det blir' rigtig fint og hyggeligt :o)

    SvarSlet
  4. Også en god weekend til dig Merete :-)

    Hej Mia
    Bænken er af cement og det er resten af en gammel grill/pejs. Den nederste del af grill'en havde to hylder og dem har vi vendt om, sådan at vi nu har to bænke til haven :-) Genbrug :-)

    SvarSlet
  5. Gruppe to clematis plejer, at komme med en blomstring igen i juli og august måned. Så du skal aldrig sige aldrig.

    Også en go' weekend herfra .-)

    SvarSlet
  6. Det er da sådan et espalier, jeg skal have !! Og hvor fint med Petuniaerne ved foden som skygge på Clematisfødderne.

    SvarSlet
  7. Hej Madam Bæk
    Hvor ville det være dejligt med en blomstring senere på sommeren - jeg er så spændt på, at se om det er den blomst jeg har set tidligere (linket i indlægget) eller om det er en helt anden:-)

    Hej Diane
    Det espalier er enkelt og let at lave, så god fornøjelse :-)

    SvarSlet
  8. @ Lanbohaven; tak skal du ha' :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Ukrudt top tre

Alle kæmper vist med hvert sit ukrudt i haven - jeg gør ihvertfald. Ina fra Anna's plads havde forleden dag et indlæg om de tre 'værste' ukrudt i hendes have. Den tråd vælger jeg at tage op. Helt uden overdrivelse og yderligere overvejelse, så går første pladsen til skvalderkålen. Den er (næsten) umulig at komme af med og breder sig vildt og voldsomt, hvis den får lov. Jeg har endnu ikke lykkedes med at få ryddet et bed for skvalderkål, for blot et enkelt lille stykke rod, bliver hurtigt til et helt bed. Der er dog en del forslag til planter, som kan klare sig mod skvalderkålen og lukke af for lys til dens fotosyntese og dermed hindrer den i at vokse - se bl.a. denne   artikel. Berit fra Irishaven har skrevet et indlæg om kulsukker mod skvalderkål og jeg har selv skrevet et indlæg om stor tusindstråle . Andenpladsen går til dette ukrudt, som jeg måtte finde navnet på i Ukrudtsnøglen . Jeg fandt frem til, at det må være en lav ranunkel.  Den spreder sig ivrigt i g...

Natlys - nu med rettelse

Så er natlys i blomst også kaldet kl . otte blomsten. Navnet hentyder til, at blomsten springer ud kl . otte ( kl . 20). Men blomsten lever ikke helt op til navnet. For kl . 20 var den ikke sprunget ud og heller ikke kl . 21 hvor dette billede er taget. Men kl . 21.30 stod jeg og iagttog, at de enkelte blomster sprang ud. Et fascinerende skue - det virkede som om, at blomstens kronblade prøvede at holde sammen på blomsten, men pludselig var udspringskraften for stor og kronbladene måtte give efter og åbnede sig i et "smæld" (som jeg selvfølgelig ikke kunne høre). I morgen formiddag står disse blomster stadig og lyser, men som dagen skrider frem vil blomsterne visne mere og mere for til sidst at være visnet helt, som blomsterne der ses i baggrunden af billedet. Blomstringen starter for neden på stilken og bevæger sig opad til toppen - én blomst hver dag. Der er rigtig mange blomster på samme stilk, så på trods af at den enkelte ...

Frøsåning

Fristelsen var for stor og jeg måtte bare i gang med at få jord under neglene og så nogle frø, så jeg kan se noget spire og gro. Jeg fandt også et et par (eller flere) poser  frø, hvor frøene skal såes indendørs i februar/marts - det er da nu, ikk? Så ud over fire forskellige chili fik jeg sået lidt sommerblomster og stauder. Det var lidt morsomt at skrive planteskiltene, for det viser sig, at langt de fleste frø har jeg fået eller byttet mig til fra gavmilde bloggere eller på FB - skønt at vi kan dele og på den måde få nye planter. Jeg har sået; Torskemund: Berit fra Irishaven Purpur knopurt: Birgitte fra Birgitte på nettet Olieplante: Ole fra Oles have Rosenslynger: Marianne fra Den helbredende have Prydtobak: Blomster Bine fra facebookgruppen Plantebytte  Katost: undskyld, men jeg kan ikke huske, hvem jeg fik dem fra til bloggertræf hos Signe Måske kan I ane det på billedet, men jeg fandt i efteråret en plastikdug til omplantning. På dugen er...