Gå videre til hovedindholdet

Første forsøg med frisk stevia

Vi havde søgt lidt på nettet, men kunne ikke finde opskrifter på anvendelsen af frisk stevia i madlavning. Så vi gik igang med et eksperiment - ananasmynteis sødet med stevia.

Det startede så godt med friskplukket stevia og ananasmynte samt masser af gode intentioner. Vi havde en idé om, at hakket stevia ville afgive sit sukkerstof, hvis den blev opvarmet. Så de hakket stevia og ananasmynte blev kog op i lidt fløde sammen med en vanillestang.


Og så var det, at kæden hoppede af - opkoget overhovedet ikke sødt, det smagte kun lidt af mynte. Selv tre teskefulde hakket stevia i én dl fløde smagte ikke sødt.

Isen står nu i fryseren, jo den blev lavet færdig. vi måtte ty til flydende sødemiddel. Vi fortsætter vores søgen på nettet efter opskrifter, mens alle gode idéer modtages med kyshånd. Vi er klar til at eksperimentere igen, for det skal lykkes at anvende frisk stevia i maden!

Kommentarer

  1. Vedr. Stevia kan jeg forstille mig at den måske kan anvendes som sødestof i dressing, - finhakket sammen med andre krydderurter. Jeg har desværre ingen Steviaplante pt. Iøvrigt kan man jo købe pulveriseret Stevia i helsekostbutikker. Det er kraftigt sødende. På grund af fødevarelovgivning må det ikke deklareres som fødemiddel, så derfor er det angivet som egnet til ansigtsmaske, rørt sammen med lidt yoghurt. Og det kan stærkt anbefales!! Man får den fineste bløde hud og så smager det ovenikøbet godt når man slikker sig om munden. PRØV DET!!!

    SvarSlet
  2. Hej Agathe,
    Jeg tror helt sikkert, at steviaen skal være en ingrediens i mad, som skal tygges, ellers bliver sødestoffet i urten ikke frigivet. Ja, måske i dressinger til salater eller i en græsk youghurt til ex. rabarbertærte. Tak for tippet - vi eksperimenterer videre!
    Og som ansigtsmaske, det må prøves - især det med at slikke sig om munden, thi hi.

    SvarSlet
  3. hejsa! :)
    Jeg googlede lige og faldt over din blog :) Har du gjort dig andre forsøg med stevia?
    Jeg har lige lavet hyldeblomst drik :)

    Jeg påtænker meget at forsøge mig med syltetøj og tomatketchup :) men så langt er jeg ikke kommet :)

    Du kan se min blog her :)
    ~*~*~sukkerplanten Stevia~*~*~

    Spændende at høre om du har gjort dig nogle gode erfaringer :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på. 











Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola.

Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen.

På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.

Madam Bæk's have med græsser

Jeg har fået mig én på have-opleveren -  jeg har været på besøg hos Madam Bæk, som har bloggen Et haveliv med sygdom. Jeg var inviteret i hendes have for at få inspiration til at "indføre" græsser i haven. Og der var masser af inspiration at hente.



Jeg lagde meget mærke til, at der flere steder i haven var plantet store og høje græsser ud til kanten eller i forgrunden af et bed. Jeg har altid tænkt, at det høje skal plantes bagerst, men her lærte jeg, at det ser rigtig godt ud med græsser forrest.


Her er i det hele taget brugt mange høje græsser. Jeg har det selv svært ved at få højde i bedene og har en tendens til kun at vælge stauder, som ikke er voldsomt høje. Jeg må se at få lidt højde ind og specielt i husbedet kunne nogle af de høje græsser danne naturlige rum og dermed flere bede i det lange bed.  

Græsserne er bruge på forskellige måder i haven - her som en kant langs huset. Andre steder i samspil med stauder, buske eller et-årige.




Denne rødbrune New Zealanske Star s…