Gå videre til hovedindholdet

En weekend med fuld aktivitet venter

Og jeg glæder mig!

Det siges at det skal være skidt førend det kan blive godt. I dette tilfælde er dette en sandhed og weekendens arbejde vil helt sikkert gøre en ende på vores øjenbæ. 




Vi hylder det spiselige i haven og forsøger at presse så meget forskelligt spiseligt som muligt ind i vores lille have. En af mulighederne er at anvende klatreplanter på espalier, som danner vægge i haven. Et af espalierne danner en væg ind til urtehaven og det espalier blive ledigt, når vi har knoklet igennem i weekenden og fået flyttet en masse småsten.

Vi går én af de tilbagevendende og meget produktive haveweekender med vores (have)venner i møde. Og denne weekend skal vi arbejde på at få urtehaven lavet færdig.

Som det ses på nedenstående billede, så skal det være skidt førend det bliver godt! De gamle højbede lavet af tynde billige fyrretræs brædder har udtjent deres pligt og falder fra hinanden. Jeg var klar over, at der var kort holdbarhed, men jeg var i tvivl om, om urtehave var "mig", så derfor blev den billige løsning valgt. Urtehave er "mig" - og os for den sags skyld. Vi nyder virkelig at kunne hente friskhøstet grønt og urter til og derfor investerer vi nu i bede som holder for evigt.


Vi har lavet bedene til grøntsagerne, men mangler siderne på bedene i kanten af urtehaven og fyldt efter med jord på bedene idet de bliver højere end de eksisterende. Og sluttelig skal der lægges fiberdug i gangene, som skal dækkes med småsten. Jeg glæder mig så meget til at urtehaven bliver færdig.

Kommentarer

  1. God arbejdslyst til jer, dejligt med havevenner til at hjælpe sig :-). Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så dejligt at vi sammen med vore venner kan få lavet noget af det arbejde som, hvis jeg var selv, skulle bruge meget lang tid på - nu får vi større opgaver lavet samtidig med, at vi hygger og får snakket så godt, mens vi arbejder :-)

      Slet
  2. Dejligt at læse om urtehaven :) - det er virkelig et MUST med de spiselige planter i haven :)
    go' weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er herligt at have urtehave - og det kan vi to hvis sagtens blive enige om :-)

      Slet
  3. Hej Susanne. Rigtig god arbejdslyst, det lyder som et virkelig godt projekt. Jeg håber, du viser billeder af det færdige resultat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Vi har arbejdet igennem idag og det gør vi helt sikkert også i morgen. Idag har vi taget et godt skridt i den rigtige retning, så jeg ligger helt sikkert billeder op af projektet - forhåbentlig når vi færdig i morgen :-)

      Slet
  4. Dejligt med gode venner der kan hjælpe :) Glæder mig til at se billederne af det færdige resultat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der ville ikke blive lavet nær så meget i haven, hvis vi ikke hjalp hinanden. Specielt ved de store, fysisk hårde projekter er det en kæmpe fordel af være flere.

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Nyt med genbrug

Nyt bed med genbrugsplanter har set dagens lys! Et mindre, men problematisk område blev udset til at blive et fint lille nyt bed. Selvsåede planter fra haven og plantegaver blev plantet i beddet

En par clematis' er plantet på et rionet for at skærme af mod kompostbeholderne. Men foran rionettet findes et mindre charmerende stykke, som er vældig synligt, når havehuset rundes. Tanken var at der skulle være græs, men området ligger i skygge fra stakittet, så græsset har meget ringe vilkår. 

Området går vi dagligt igennem, når vi skal hente æg og fodre hønsedamerne, så derfor er stykket blevet "en torn i øjet" og det blev besluttet, at stykket skulle blive et bed stedet. 
En hosta, som jeg fik af en kollega sidste efterår, blev plantet i hjørnet. Små søde primula, som jeg fik af en venindes mor forleden, blev delt og plantet i tre grupper. Flere planter har sået sig selv i haven og jeg var rundt at samle lidt ind; jakobsstige, blåaks og sibirisk portulak. Alle blev plantet …

Næsten færdig

Urtehaven er næsten færdig! Arbejdet har skredet rigtig fint fremad i weekenden. Bedkanter er sat, der er efterfyldt med jord i bedene, fiberdug er lagt og småsten er kørt på. Vi er næsten færdige med urtehavens bede. Kun den sidste finish mangler. 

Vi har haft travlt og været effektive lørdag og søndag og foreløbig ser det godt ud. Når jeg så lige får klippet fiberdugen til - tror så tror jeg, at jeg bliver ovenud tilfreds med resultatet.


Lørdag middag startede vi med trækanter på bedene i kanten på de tre af siderne i urtehaven. Stierne mellem bedene var jord og fremspiret ukrudt havde haft gode forhold. Jorden i de seks højbede, som blev færdige i efteråret, var faldet sammen og trængte til opfyldning.


Alle bede er efterfyldt med jord fra genbrugspladsen - fire trailerfulde blev kørt på i alt. Samtidig blev de sidste kartofler sat og de øvrige bede ordnet. Alle kanter er sat og jord er fyldt på derefter.

Fiberdug er lagt i alle gange og småsten er lagt ud på stierne. Inden vi gik…

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)