Gå videre til hovedindholdet

Svære at styre

Da vi overtog hus og have for 13 år siden var der vinbjergsnegle i haven. Jeg har forsøgt at passe godt på dem, men jeg er dog ikke kommet dertil, hvor de har fået navn eller nummer på huset.

Forleden da vi havde besøg og var på den obligatoriske haverunde, kom den besøgende til at grine af mig, da jeg pludselig udbrød; "åh nej, der er et par vinbjergsnegle, som er ved at stikke af - vent lige lidt, jeg skal lige have dem fanget og sat ind i haven igen". Jeg måtte grine med da et billede poppede op i mit hoved af scenariet omkring vinbjergsnegle på den vilde flugt.

Men nu er det tilfældigvis sådan, at jeg også i dag måtte flytte et par stykker af vinbjergsneglene - de var ved at stikke af igen! Og med hele 12 cm pr. min så går det jo over stok og sten ;-)




Jeg har som sagt ikke styr på antallet af vinbjergsnegle i haven, men der er ihvertfald fire og måske flere. 

Og skulle et par stykker stikke af for mig, så så jeg ved selvsyn, at der snart kommer nyt yngel eller rettere - jeg så et par vinbjergsnegle med fodsålerne mod hinanden, så der bør snart komme nyt yngel.

Kommentarer

  1. Ja det er hyggeligt med vinbjergsnegle i haven, jeg har også en del og også set deres hyggestund, det tog laaaang tid, ja endda set små babysnegle med brunt hus :)

    SvarSlet
  2. Griner, ja det er med at holde styr på "hus-dyrene" :o)))) måske du skulle lokke dem med godbidder..:o)
    Også var det da fint lige med lidt biologi, for jeg anede da ikke de parrede sig på den måde.:o)

    SvarSlet
  3. hi hi dejlig sneglehistorie.....jeg har fanget mig 6 stk. til at hjælpe med dræbersneglebekæmpelsen, men vi kan aldrig finde mere end højst 3 om dagen....måske er de allerede stukket af.... vi overvejde at male nr. på dem..... men herregud, vi andre gider da heller ikke gå rundt med cpr nummeret på ryggen, så det slap de for.

    SvarSlet
  4. Hej. HIHI sjov historie, jeg håber du kan holde dem indenfor matriklen. De er så flotte og effektive.

    SvarSlet
  5. Skønne billeder Susanne....og ja jeg får også indre billeder af den vilde snegle jagt du var på. Skønt med liv i haven og meget kan siges men ih hvor er vinbjregsnegle dog noget skønnerer end de dræbersnegle der elsker det fugtige forårsvejr her på matriklen.

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  6. Ha-ha - skønt indlæg.

    Dejligt at hilse på dig i Kolding idag, omend jeg ikke fik snakket så meget med dig.

    SvarSlet
  7. Hej Susanne.
    Smukke og fascinerende snegle er de. Jeg har selv forsøgt at importere vinbjergsnegle ind i min have, men jeg ser dem aldrig, så jeg tror faktisk de er stukket af for længe siden. Jeg er heller ikke så hurtig til bens, så det er nok heller ikke så svært at løbe ubemærket fra mig:-)
    Skøn kommentar Linda Irvin har om dine hus-dyr.... ha ha:-)
    Jeg så dig desværre ikke i Kolding på Grundlovsmarked, jeg havde for mange bolde i luften, og folk var gået fra blogtræf, på nær nogle få, da jeg endelig indfandt mig. Men det lærte jeg af!
    Venlig hilsen
    Malene

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Nyt med genbrug

Nyt bed med genbrugsplanter har set dagens lys! Et mindre, men problematisk område blev udset til at blive et fint lille nyt bed. Selvsåede planter fra haven og plantegaver blev plantet i beddet

En par clematis' er plantet på et rionet for at skærme af mod kompostbeholderne. Men foran rionettet findes et mindre charmerende stykke, som er vældig synligt, når havehuset rundes. Tanken var at der skulle være græs, men området ligger i skygge fra stakittet, så græsset har meget ringe vilkår. 

Området går vi dagligt igennem, når vi skal hente æg og fodre hønsedamerne, så derfor er stykket blevet "en torn i øjet" og det blev besluttet, at stykket skulle blive et bed stedet. 
En hosta, som jeg fik af en kollega sidste efterår, blev plantet i hjørnet. Små søde primula, som jeg fik af en venindes mor forleden, blev delt og plantet i tre grupper. Flere planter har sået sig selv i haven og jeg var rundt at samle lidt ind; jakobsstige, blåaks og sibirisk portulak. Alle blev plantet …

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Flueben og oversigtsplan

Urtehavens stier er blevet befriet! Fiberdugen er klippet til og højbede præsenteres nu på bedste vis. Og et forsøg på at tegne haven på en oversigtsplan er gjort


1. maj blev fejret i haven idet urtehaven som udgangspunkt er blevet færdig. Nu mangles kun, at de står grønne og frodige - se det bliver også en fest. Dagen er brugt på at kravle rundt mellem bedene  for at klippe fiberdugen til, så den ikke ses længere. 
Og som det ses, så har det haft stor effekt. Småstenene står  nu flot frem og de fine højbede præsenteres på bedste vis. 
De seneste aftener er blevet brugt på et forsøg på at tegne haven ind på et oversigtskort. Det har faktisk været en ret sjov opgave, men også lidt besværligt lige at huske hvordan bedene er placeret. 
Jeg har været ude i haven at kigge et par gange under oversigtskortets tilblivelse, men på trods af det, så er bedene ikke tegnet helt korrekt op og oversigtskortet er på ingen måder målfast. Nå ja - og havehuset er blevet lidt skævt!
Jeg ved, at jeg har …