Gå videre til hovedindholdet

Nyt i haven

Pinsen har været brugt i haven og til afslapning i det skønne vejr. Jeg måtte dog afbryde mit arbejde i haven i går eftermiddags, da jeg har været et smut i Stockholm, hvor jeg har afholdt et en-dags kursus i Kinesiotape målrettet håndkirurgiske patienter. Det er altid spændende at undervise og selvom jeg efterhånden har gjort det mange gange, så lærer jeg selv noget nyt hver gang. 

Nå, men tilbage til haven. Som sagt har jeg brugt en del timer derude. For enden af det nye surbundsbed står der en til en stor og gammel kaprifolie, som aldrig har haft noget at kravle i. Den har været lidt vild og uregerlig, men det skal være slut, så nu skal den tæmmes. 

Jeg har derfor sat et espalier den kan kravle op i og samtidig kan espalieret danne væg til endnu et rum i det nye område. Jeg tror snart, at jeg skal have lavet et oversigtsbillede, så I kan få et indtryk af det nye område. Og jeg kunne iøvrigt også godt selv tænke mig at have en oversigtsplan. 


Jeg havde planer om, at espalieret skulle stå parrallet med som de øvrige espalier, men af forskellige årsager har jeg istedet valgt at sætte det skråt og så bliver bedet foran espalieret en "forlængelse" af espaliet på den anden side.  

Så nu har jeg endnu et jomfrueligt bed til at flytte planter over i. For det er planen, at der er planter i haven, som skal holde flyttedag. 
Den blå katteurt 'Six Hills Giants' i det blå bed er stor og flot, men jeg synes den fylder for meget der og andre planter i bedet står for klemt. Så jeg har planlagt at den skal flyttes til det nye bed ved espalieret og da den kan deles i flere skal den få lov til at fylde næsten hele bedet. Dog vil jeg lige have suppleret med en enkelt eller to græsser - ja, jeg er blevet lidt vild med græsser, så jeg vil gerne have lidt flere ind af dem. 

Kommentarer

  1. lækkert med et nyt bed - så flot den blå farve på katteurten - jeg synes at den fortjener at få lov til at brede sig noget mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er en rigtig skøn katteurt og jeg kan sagtens se, at den kan blive flot som næsten solitaire plante i bedet.

      Slet
  2. Love the pictures are great. It has been a gift to visit your scrapbook, I invite you to visit mine and hope you enjoy this week's post, the Hindu landscaping and if you're not a follower I love you were, I hope in my elracodeldetall.blogspot bloc. com

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you Julia :-) I'm looking forward to se your blog.

      Slet
  3. Hej Susanne.Spændende planer du har med dit nye espalie...........og jeg tror også at den smukke katteurt og nogle græsser vil blive rigtig flot.
    Er også vild med den store konkylie du viser..............og heldige dig med alle de store sten.
    Glæder mig til at se når dit bed står færdigt.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt at du også kan se at katteurten sammen med græsser kan blive flot.

      Konkylien eller sneglehuset er et levn fra de tidligere ejer og nu står den rigtig godt oppe på en stub fra et af fyrretræerne, som vi fældede i foråret. Den er god camouflage for stubben.

      Slet
  4. Hvor har du mange spændende planer - haven er jo skøn allerede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, at drømme og visualisere er vi havenisser rigtig gode til og heldigvis bliver en del af drømme også til virkelighed. Tak Marie - der er flere og flere bede, som begynder at lige noget :-)

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Nyt med genbrug

Nyt bed med genbrugsplanter har set dagens lys! Et mindre, men problematisk område blev udset til at blive et fint lille nyt bed. Selvsåede planter fra haven og plantegaver blev plantet i beddet

En par clematis' er plantet på et rionet for at skærme af mod kompostbeholderne. Men foran rionettet findes et mindre charmerende stykke, som er vældig synligt, når havehuset rundes. Tanken var at der skulle være græs, men området ligger i skygge fra stakittet, så græsset har meget ringe vilkår. 

Området går vi dagligt igennem, når vi skal hente æg og fodre hønsedamerne, så derfor er stykket blevet "en torn i øjet" og det blev besluttet, at stykket skulle blive et bed stedet. 
En hosta, som jeg fik af en kollega sidste efterår, blev plantet i hjørnet. Små søde primula, som jeg fik af en venindes mor forleden, blev delt og plantet i tre grupper. Flere planter har sået sig selv i haven og jeg var rundt at samle lidt ind; jakobsstige, blåaks og sibirisk portulak. Alle blev plantet …

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Flueben og oversigtsplan

Urtehavens stier er blevet befriet! Fiberdugen er klippet til og højbede præsenteres nu på bedste vis. Og et forsøg på at tegne haven på en oversigtsplan er gjort


1. maj blev fejret i haven idet urtehaven som udgangspunkt er blevet færdig. Nu mangles kun, at de står grønne og frodige - se det bliver også en fest. Dagen er brugt på at kravle rundt mellem bedene  for at klippe fiberdugen til, så den ikke ses længere. 
Og som det ses, så har det haft stor effekt. Småstenene står  nu flot frem og de fine højbede præsenteres på bedste vis. 
De seneste aftener er blevet brugt på et forsøg på at tegne haven ind på et oversigtskort. Det har faktisk været en ret sjov opgave, men også lidt besværligt lige at huske hvordan bedene er placeret. 
Jeg har været ude i haven at kigge et par gange under oversigtskortets tilblivelse, men på trods af det, så er bedene ikke tegnet helt korrekt op og oversigtskortet er på ingen måder målfast. Nå ja - og havehuset er blevet lidt skævt!
Jeg ved, at jeg har …