Gå videre til hovedindholdet

Så kunne jeg ikke vente længere ...

.... på at komme i gang med at tilplante bedet langs huset. Bedet tømte jeg stort set i efteråret og troede, at vi fik gravet faskiner ned lags det i foråret. Men vi har endnu ikke fået dem gravet ned (og spørg ikke hvorfor).

Jeg såede både stauder og sommerblomster i vinteren/foråret, som skulle i bedet, men ... Så for at nå at få noget ud af sommerblomsterne, så skulle de vel i jorden nu.

Fjerdusken Celosia arngetea var. plumrose 'Forest Fire' synes jeg er ret sjov og dekorativ. Det er en sommerblomst, som faktisk allerede har blomstret i lang tid. Jeg håber, at jeg kan tage frø af den senere, for den kunne jeg godt tænke mig at så igen til næste år.
Jeg har sat flere olieplanter i bedet og de passer utroligt smukt sammen med indianermynten Agastache aurantiaca 'Navajo sunset'. Et rigtigt godt match, som helt sikkert skal gentages igen til næste år. 

Alunrod 'Dunkelrot' har også fået en plads i bedet og jeg har et par alunroden 'Marmelade', som skal flyttes derhen sammen med japansk blodgræs. 
Ledige pladser i bedet har jeg fyldt med paletblad, som jeg ikke har taget billeder af. Det er så til gengæld en sommerblomst, som jeg ikke vil så igen. Jeg synes ikke, at den mørke og brunlige farve i bladene passer til de mørke, men rødlige farver i løvet på fjerdusk og olieplante. 

Jeg skal have fundet nogle flere planter med orange, gule og røde blomster. Men så længe jeg ikke har omgivelserne i orden, så har det ingen hastværk.  

Kommentarer

  1. Hej Susanne. Det lyder interessant med det bed, jeg kan godt lide dine idéer, det virker meget gennemtænkt og lovende. Men hvad med faskinen? Eller det har I måske droppet.

    SvarSlet
  2. Hej Susanne.Vil da gerne se dit bed i sin helhed.Alunrod er altid godt......en skøn plante.God weekend Jette

    SvarSlet
  3. Det ser da ellers fint ud, men åh hvor jeg kender det, jeg nåede heller ikke alt det jeg havde planlagt i vinter. Så må det blive næste år :-)

    SvarSlet
  4. jeg kan godt lide din dusk blomst, meget fin :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
  5. Jeg er vild med fjerdusken. Fantastisk farve. Kan man tage frø fra den :-) ??

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Nyt med genbrug

Nyt bed med genbrugsplanter har set dagens lys! Et mindre, men problematisk område blev udset til at blive et fint lille nyt bed. Selvsåede planter fra haven og plantegaver blev plantet i beddet

En par clematis' er plantet på et rionet for at skærme af mod kompostbeholderne. Men foran rionettet findes et mindre charmerende stykke, som er vældig synligt, når havehuset rundes. Tanken var at der skulle være græs, men området ligger i skygge fra stakittet, så græsset har meget ringe vilkår. 

Området går vi dagligt igennem, når vi skal hente æg og fodre hønsedamerne, så derfor er stykket blevet "en torn i øjet" og det blev besluttet, at stykket skulle blive et bed stedet. 
En hosta, som jeg fik af en kollega sidste efterår, blev plantet i hjørnet. Små søde primula, som jeg fik af en venindes mor forleden, blev delt og plantet i tre grupper. Flere planter har sået sig selv i haven og jeg var rundt at samle lidt ind; jakobsstige, blåaks og sibirisk portulak. Alle blev plantet …

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Flueben og oversigtsplan

Urtehavens stier er blevet befriet! Fiberdugen er klippet til og højbede præsenteres nu på bedste vis. Og et forsøg på at tegne haven på en oversigtsplan er gjort


1. maj blev fejret i haven idet urtehaven som udgangspunkt er blevet færdig. Nu mangles kun, at de står grønne og frodige - se det bliver også en fest. Dagen er brugt på at kravle rundt mellem bedene  for at klippe fiberdugen til, så den ikke ses længere. 
Og som det ses, så har det haft stor effekt. Småstenene står  nu flot frem og de fine højbede præsenteres på bedste vis. 
De seneste aftener er blevet brugt på et forsøg på at tegne haven ind på et oversigtskort. Det har faktisk været en ret sjov opgave, men også lidt besværligt lige at huske hvordan bedene er placeret. 
Jeg har været ude i haven at kigge et par gange under oversigtskortets tilblivelse, men på trods af det, så er bedene ikke tegnet helt korrekt op og oversigtskortet er på ingen måder målfast. Nå ja - og havehuset er blevet lidt skævt!
Jeg ved, at jeg har …