Gå videre til hovedindholdet

Danfoss Universe

Da HAVEFOLKET i dag har et indlæg om Danfoss Universe, så får jeg lyst til også at skrive et indlæg fra vores besøg i forlystelsesparken.

Besøget var primært for at give og have en oplevelse sammen med sønnike og der var masser af information for en nysgerrig og informationshigende 13-årig.

Men også for en have-og blomsterglad mor, var der masser at se og opleve, se eventuelt mere her. Og heldigvis havde jeg kameraet med, så I får lige en flok billeder fra de flotte og farveafstemte bede.

I parken ligger der en have, som viser hvordan en have så ud for 100 år siden. Den blev indviet for et år siden og hedder "Bitten's have". Den blev indviet i anledning af Bitten Clausens 100 års fødselsdag. 

I Bittens have ligger der en lille (lamineret) bog på et bord- og bænk-sæt om Bittens have. I bogen fortælles blandt andet lit om haven, man også at Bitten og Dr. Ingrid var gode veninder og besøgte hinanden, hvor de byttede frø som de blandt andet havde taget med hjem fra rejser. Det er da lidt hyggeligt at vide, at så prominente personer har udøvet den samme "sport", som vi her i Bloglandia og på FB også udøver.

Der er blomster og grønne planter at se på i hele parken og hele tiden er der nye bede med nye indtryk. Her et par eksempler mere på nogle af alle de forskellige bede og oplevelser.

Hermed slut på billed-spam'en - men det er svært ikke at vise så mange billeder, når der var så meget smukt at se på. Jeg nød ihvertfald turen IRL og håber også, at I nød den virtuelt. Og hvis I kommer på de kanter, så kan jeg klart anbefale et besøg i parken.

Kommentarer

  1. Billedspam er er på ingen måde tale om, det er så smukke bede og blomstersammensætninger, du viser at nydelsen også var på min side. Har aldrig besøgt parken, men kun hørt godt om den og det er da lige noget for sådan en teenage-"knajt".

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig - der var noget for enhver smag og jeg kunne godt forestille mig, at vi kom tilbage dertil en anden gang og udforske Universet endnu mere :-)

      Slet
  2. Helt utroligt så farveafstemte bedene er. Sommerblomster er ikke noget, jeg dyrker ret meget; men her bliver de brugt med stor professionalisme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bedene er SÅ smukke. Jeg har heller aldrig gjort så meget i sommerblomster, men med så smuk inspiration, så får man meget lyst til at prøve at gøre deres plantekombinationer efter.

      Slet
  3. Tak for kigget, der var ikke et eneste billede for meget.
    Jeg har heller ikke været i haven, men har som Ulla kun hørt positive udtalelser om den, måske skulle vi få os taget sammen til en tur derned.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg kun anbefale og tag gerne nogle af børnebørnene med så I alle får en dejlig tur derned. For selvom det var sønnikes oplevelser der var focus på, så nåede jeg også at opleve alle de smukke bede (som du ser). Rigtig god tur :-)

      Slet
  4. Hej Susanne.Tak for dejlige billeder fra Als.Kender slet ikke stedet.Men er en mulighed når vi tager til Flensborg.
    Rigtig flotte bede i smukke farver.God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er absolut en mulighed på vej til Flensborg og med motorvejen til Sønderborg, så er afstanden ikke længere en stor tidsrøver. De smukke bede kan man bruge lang tid på at lade sig inspirere af, så håber I gør jer ulejligheden på et tidspunkt :-)

      Slet
  5. Det må da have været en rigtig dejlig oplevelse. Sikke dejlig billeder, du viser.
    Jeg er helt vild med billede nummer tre.- Hvor er det fint med de hvide.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en dejlig oplevelse og jeg kunne sagtens have brugt mere tid bare på at gå rundt og nyde de smukke bede.

      De hvide bede kan være svært at få harmoniske, men jeg er enig med dig i, at dette er et rigtigt godt eksempel på hvordan det kan gøres smukt :-)

      Slet
  6. Fantastisk have og hvor er det fint med det farveafstemte i alle bedene. Det er lidt af en kunst at kunne gøre.
    Flotte og slet ikke for mange billeder. Tak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, når man selv kæmper med at farveafstemme bedene, så bliver man endnu mere imponeret over bedene i forlystelsesparken. Der er så meget inspiration at hente til enge bede, hvis man ønsker at gøre kunsten efter :-)

      Slet
  7. Hold da op, jeg vidste slet ikke at det eksisterede - så tak for tippet - det ser ud til at være et besøg værd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er absolut et besøg værd og der er masser af inspiration at hente - lige meget hvor man kiggede hen, så var der bare nyt at opleve - skønt :-)

      Slet
  8. Tak for de fine ord og billeder, Susanne :) Vi synes også vi har en herlig park med mange smukke blomster.

    Efter dit indlæg fik jeg også lyst til at dele nogle blomster billeder på Facebook.


    Michael fra Universe

    SvarSlet
  9. Hej Susanne. Det ser virkelig spændende ud. Meget inspirerende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der var masser af dejlig inspiration :-)

      Slet
  10. Du må prøve at besøge parken i foråret også, der blomstrer der tulipaner alle steder, i alverdens farver, det er så flot! Vi har sæsonkort og kommer der jævnligt, børnene leger og udforsker, og jeg nyder blomsterne!

    SvarSlet
  11. Vi hører også til gruppen af lokale med årskort til Universe og besøger det ofte. Selvom vi ikke mere har små børn med, elsker vi også at besøge stedet som udfordrer hver gang. Bittens have er virkelig smuk og når man så hører om hende så kan man mærke at den er lavet helt i hendes ånd. Jeg håber I fik lyst til at se mere af vores virkelig smukke ø. Her er mange smukke naturperler.
    Go sommer
    Kis

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Ukrudt top tre

Alle kæmper vist med hvert sit ukrudt i haven - jeg gør ihvertfald. Ina fra Anna's plads havde forleden dag et indlæg om de tre 'værste' ukrudt i hendes have. Den tråd vælger jeg at tage op. Helt uden overdrivelse og yderligere overvejelse, så går første pladsen til skvalderkålen. Den er (næsten) umulig at komme af med og breder sig vildt og voldsomt, hvis den får lov. Jeg har endnu ikke lykkedes med at få ryddet et bed for skvalderkål, for blot et enkelt lille stykke rod, bliver hurtigt til et helt bed. Der er dog en del forslag til planter, som kan klare sig mod skvalderkålen og lukke af for lys til dens fotosyntese og dermed hindrer den i at vokse - se bl.a. denne   artikel. Berit fra Irishaven har skrevet et indlæg om kulsukker mod skvalderkål og jeg har selv skrevet et indlæg om stor tusindstråle . Andenpladsen går til dette ukrudt, som jeg måtte finde navnet på i Ukrudtsnøglen . Jeg fandt frem til, at det må være en lav ranunkel.  Den spreder sig ivrigt i g...

Natlys - nu med rettelse

Så er natlys i blomst også kaldet kl . otte blomsten. Navnet hentyder til, at blomsten springer ud kl . otte ( kl . 20). Men blomsten lever ikke helt op til navnet. For kl . 20 var den ikke sprunget ud og heller ikke kl . 21 hvor dette billede er taget. Men kl . 21.30 stod jeg og iagttog, at de enkelte blomster sprang ud. Et fascinerende skue - det virkede som om, at blomstens kronblade prøvede at holde sammen på blomsten, men pludselig var udspringskraften for stor og kronbladene måtte give efter og åbnede sig i et "smæld" (som jeg selvfølgelig ikke kunne høre). I morgen formiddag står disse blomster stadig og lyser, men som dagen skrider frem vil blomsterne visne mere og mere for til sidst at være visnet helt, som blomsterne der ses i baggrunden af billedet. Blomstringen starter for neden på stilken og bevæger sig opad til toppen - én blomst hver dag. Der er rigtig mange blomster på samme stilk, så på trods af at den enkelte ...

"Samler" eller genbrug af emballage

Jeg samler til huse i denne tid, for en masse af emballagen fra vores køkken kan sagtens genbruges til mange forskellige formål til planterne. Æggebakker til den første forspirring af kartofler og derefter mælkekartoner til at sætte kartoflerne i jord til det næste trin i forspirringen - der kommer et indlæg herom snarest Plastikbakker med hul i bunden fra tomater, vindruer eller lignende er fortrinlige til at så i. Hullerne er vigtige da de små planter så kan vandes nedefra og derved mindskes risikoen for svampen rodhalsbrand Toiletrullerør gemmes til såning af blandt andet ærteblomster, som gerne vil kunne sende rødder i dybden og de er nemme at plante om uden af forstyrre rødderne  Plastikflasker anvendes som minidrivhus, når de første forkultiverede planter skal plantes ud på friland. Flaskerne får skåret bunden af og låget skrues af, så der er udluftning i toppen af "drivhuset" Konservesdåser til opbygning af vandreservoirs i spande til chiliplanter og sommerblo...