Gå videre til hovedindholdet

Tobakspibeplanten

Så er der ved at være godt grøde i tobakspibeplanten og den har efterhånden dannet en frodig grøn væg på af rionettet.

De nye ranker, som skyder fra de ældre grene, snor sig godt og ivrigt omkring hinanden for at holde sig oprejst. Og stort set hver eneste dag må jeg sno tobakspibeplantens nye ranker ud og flette dem ind i rionettet. 
Når først tobakspibeplanten har fået fat, så har den stor gro-kraft og jeg er noget spændt på, om dette espalier er stort nok til at "huse" planten. Hvis ikke  så må jeg finde en løsning med at lægge et par stolper øverst på dette espalier og som rammer espaliet på den anden side af havegangen. 

I bedet bag tobakspibeplanten har jeg lavet et bed med vibeæg, som selvfølgelig er afblomstret. Og nu er de lyserøde høstanemoner god på vej. Sidste år var høstanemonerne små og undseelige planter, men dog med lidt blomster i. Men i år ser det ud til, at de vil blive noget kraftigere -og mon ikke de kommer med en noget større blomstring. 

Det bliver spændende at se bedet i blomst mellem den grønne tobakspibeplante-væg og det sorte plankeværk.  

Kommentarer

  1. Det er en smuk plante :) og lyserøde blomster imod grønt og sort er altid godt :)
    Kærlig hilsen
    Marianne

    SvarSlet
  2. Ja, når den først får fat, så sker der noget :) Jeg tror det kunne være flot, hvis den fik lov til at forbinde de 2 espalier.

    SvarSlet
  3. Spændende hvor stor den når at blive på en sæson. Det lyder også som et fint bed, du har kreeret.

    SvarSlet
  4. Er det kun en plante der fylder så godt.....ser bare godt ud.
    mvh. plateauet-haveliv

    SvarSlet
  5. Jeg har også tobakspibeplante, omend en helt ung en, og den skulle efter sigende kunne blive enorm stor. Jeg tror godt at du kan få dækket hele rionettet i år. Den ser rigtig godt ud, og jeg glæder mig til at min vokser sådan til.

    SvarSlet
  6. Hej Susanne.Der er da godt gang i tobakspibeplanten.Jeg siger som Ulla at det kunne blive flot at forbinde de to espalier.Og jeg er sikker på at det vil rigtig flot når høstanemonerne blomstre.God weekend knus Jette

    SvarSlet
  7. Hvis tobakspibeplanten bliver beskåret lidt i foråret, sætter den tempoet lidt ned, og bliver nemmere, at have med at gøre :)

    SvarSlet
  8. Velkommen hjem fra staterne søde Susanne hånber du havde en dejlig tur.

    Jamen hold da op....der er grøde i den - så smuk grøn og frodig den er - jeg plantede én sidste år ved min udebruser....den har desværre ikke vist tegn på liv over hovedet.

    Jeg syntes at din lupin og dine katteurt i et tidligere indlæg er et helt fantastisk smukt match......nogle gange er tilfældighederne bare smukkest...så niks pille hvis du spørger mig ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på. 











Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola.

Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen.

På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.

Ukrudt top tre

Alle kæmper vist med hvert sit ukrudt i haven - jeg gør ihvertfald. Ina fra Anna's plads havde forleden dag et indlæg om de tre 'værste' ukrudt i hendes have. Den tråd vælger jeg at tage op.


Helt uden overdrivelse og yderligere overvejelse, så går første pladsen til skvalderkålen. Den er (næsten) umulig at komme af med og breder sig vildt og voldsomt, hvis den får lov. Jeg har endnu ikke lykkedes med at få ryddet et bed for skvalderkål, for blot et enkelt lille stykke rod, bliver hurtigt til et helt bed.

Der er dog en del forslag til planter, som kan klare sig mod skvalderkålen og lukke af for lys til dens fotosyntese og dermed hindrer den i at vokse - se bl.a. denneartikel. Berit fra Irishaven har skrevet et indlæg om kulsukker mod skvalderkål og jeg har selv skrevet et indlæg om stor tusindstråle.


Andenpladsen går til dette ukrudt, som jeg måtte finde navnet på i Ukrudtsnøglen. Jeg fandt frem til, at det må være en lav ranunkel.  Den spreder sig ivrigt i græsplænen og …