Gå videre til hovedindholdet

Jeg vil ikke dele!

Det er altså et trist syn, at finde et rødt jordbær, som allerede er halvt fortærret. Og jeg tror, at det er solsortene, som er synderne. Jeg finder dem ofte i nærheden af urtehaven, så jeg har dem stærkt mistænkt for at være synderne.

Sidste år fik jeg stort set intet ud af et-årsplanterne, men i år gider jeg ikke at dele de røde, søde jordbær med solsortene. Så jeg har sat et net henover planterne.

Nettet har jeg sat fast på rionettet med tøjklemmer. Så er det let lige at hæfte den modsidige del fast, når nettet skal løftes væk for at plukke jordbær. Og ydermere så er nettet nemt at tage af igen, når jordbærsæsonen er slut.  

Nu håber jeg så bare, at solsortene kan finde ud af, at jeg mener, at de ikke skal spise min jordbær og holde sig væk fra nettet. For godt nok vil jeg gerne have mine jordbær for mig selv, men jeg ønsker heller ikke, at solsortene skal blive fanget i nettet.

Kommentarer

  1. Hvor har man dog mange bryderier som haveejer. Du har i øvrigt ret i, at det skal være let at fjerne beskyttelsen - ellers bliver det for bøvlet at plukke jordbær.

    SvarSlet
  2. nej det er nemlig problemet - de grønne net kan godt sno sig om fuglefødder, vi har sat hønsenet over vores jordbær - det er ikke så pænt - og måske er maskerne for store, men nu må vi se :)

    SvarSlet
  3. Næh nej......sikke skarnsknægte de solsorte.....men kan i grunden godt forstå dem - tror også lige jeg havde snuppet en bid hvis jeg var kommet forbi ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  4. Hej Susanne.Jeg skal vist også lige have dækket mit lille jordbærbed til,inden fuglene spiser alle mine bær.
    God søndag knus Jette

    SvarSlet
  5. Hej. Det er en smart løsning du har fundet. Vi har jordbær for første gang i haven og vil heller ikke dele med fuglene, så jeg har også købt et net. Mine jordbær er dog endnu kun i blomst!

    SvarSlet
  6. Håber du får dine jordbær i fred, vi opgav vores halvhjertede forsøg og har nu asparges i stedet, dem har vi fred ;)

    SvarSlet
  7. Vi bruger også net, og har 7-9-13 ikke oplevet at fuglene blev fanget i det

    SvarSlet
  8. Hej
    Jeg havde også net på mine jordbær før, men man skal tjekke dem mindst en gang om dagen, både solsorteunger og pindsvin bliver fanget i dem. Men de virker, man får flere bær :) før jeg satte net på spiste fuglene så mange bær at jeg ikke trode de var modne endnu. Tre dage med net og bedet var fuldt af modne bær :)
    Held og lykke med det
    Kh
    Marianne

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Nyt med genbrug

Nyt bed med genbrugsplanter har set dagens lys! Et mindre, men problematisk område blev udset til at blive et fint lille nyt bed. Selvsåede planter fra haven og plantegaver blev plantet i beddet

En par clematis' er plantet på et rionet for at skærme af mod kompostbeholderne. Men foran rionettet findes et mindre charmerende stykke, som er vældig synligt, når havehuset rundes. Tanken var at der skulle være græs, men området ligger i skygge fra stakittet, så græsset har meget ringe vilkår. 

Området går vi dagligt igennem, når vi skal hente æg og fodre hønsedamerne, så derfor er stykket blevet "en torn i øjet" og det blev besluttet, at stykket skulle blive et bed stedet. 
En hosta, som jeg fik af en kollega sidste efterår, blev plantet i hjørnet. Små søde primula, som jeg fik af en venindes mor forleden, blev delt og plantet i tre grupper. Flere planter har sået sig selv i haven og jeg var rundt at samle lidt ind; jakobsstige, blåaks og sibirisk portulak. Alle blev plantet …

Næsten færdig

Urtehaven er næsten færdig! Arbejdet har skredet rigtig fint fremad i weekenden. Bedkanter er sat, der er efterfyldt med jord i bedene, fiberdug er lagt og småsten er kørt på. Vi er næsten færdige med urtehavens bede. Kun den sidste finish mangler. 

Vi har haft travlt og været effektive lørdag og søndag og foreløbig ser det godt ud. Når jeg så lige får klippet fiberdugen til - tror så tror jeg, at jeg bliver ovenud tilfreds med resultatet.


Lørdag middag startede vi med trækanter på bedene i kanten på de tre af siderne i urtehaven. Stierne mellem bedene var jord og fremspiret ukrudt havde haft gode forhold. Jorden i de seks højbede, som blev færdige i efteråret, var faldet sammen og trængte til opfyldning.


Alle bede er efterfyldt med jord fra genbrugspladsen - fire trailerfulde blev kørt på i alt. Samtidig blev de sidste kartofler sat og de øvrige bede ordnet. Alle kanter er sat og jord er fyldt på derefter.

Fiberdug er lagt i alle gange og småsten er lagt ud på stierne. Inden vi gik…

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)