Gå videre til hovedindholdet

Birken bløder

Et af weekendens opgaver var at fælde det store birketræ, som stod tæt på vores terrasse og dørene ind til stuen. Vi har haft mange diskussioner om, om den skulle fældes, idet den gav skygge på en del af terrassen og det var skønt at kunne sætte sig der, når det var rigtigt varmt.

På den anden side så er jeg allergisk overfor birkepollen og da er træet altså meget tæt på både terrasse og døre til stuen. Om foråret hvor vi virkelig nyder at åbne døre ind til stuen, er det surt ikke at kunne nyde den friske forårsluft af hensyn til mig.

Der var flere plusser og minusser i forbindelse med beslutningen, men inden lørdagen var omme så var træets dage også omme.
Stakittet er 1,8 m høj, så birketræet var vel omkring 10 m højt. Vores ven Kim var frisk og kravlede op i det store træ og planlagde dets fald. Der var lige "en gaf" mellem de to stedsegrønne træer, hvor træet kunne falde.
Og Kims planlægning holdt stik - træet faldt fuldstændigt som planlagt. Men hold op hvor fyldte det meget, da det pludselig lå vandret. Mens Kim skar stammen fri for grene, var vi 4 mand til at slæbe væk til traileren. Så i løbet af ingen tid var hele træet skåret op og der var ryddet op.

Dette er bare ét af eksemplerne på, hvor effektive vores venner var i weekenden og vi fik lavet SÅ meget i haven, som jeg aldrig selv ville have fået gjort. Det var rigtig hyggeligt at arbejde sammen med jer. Tusind tak til familien Brixgaard - det har været en kæmpe hjælp og det var rigtig hyggeligt at arbejde sammen med jer :-)
Tilbage står nu stubben af det store birketræ. Og den står og storbløder - der er ingen tvivl om, foråret var gået i træet og saftstigningen var gået i gang.

Kommentarer

  1. Forhåbentligt vil du mærk en tydelig forskel i din allergi, nu hvor det store birketræ er væk. Skygge finder I garanteret ud af at skabe på en eller anden måde.

    SvarSlet
  2. Det er ikke sjovt at have pollenallergi, det har min svigerdatter også, og de har et meget større birketræ i deres have. For nogen år siden fældede vi en ahorn, den blødte hele sommeren, senere kom der svamp i den, men den gror stadig fra bunden.
    Godt I havde god hjælp til fældningen.

    SvarSlet
  3. Drik det Susanne, det smager herligt - hvis det er umuligt at samle op kan du nøjes med at tage et par grene ind og stille i et glas eller flaska så får du også lækker birkesaft

    SvarSlet
  4. Hold nu op.. Det er jo helt vildt med al den saft. Jeg er total overrasket :o)
    Men håber for dig at du går en sommer i møde uden for mange gener af birkepollen.

    Masser af solskinshilsner fra Lise

    SvarSlet
  5. Jeg arbejder i nærheden af et stort hotel, som bor op af skoven. Jeg lagde mærke til at nu har kokkene været ude og stille spande op ved birketræerne, til opsamling af birkesaft. Så det er altså lige nu at disse gyldne dråber kan samles, - måske du kunne ha' solgt ud af al den gode saft?? ;o)

    SvarSlet
  6. Jeg lagde mærke til, at mejserne flyver hen og sætter sig lige der, hvor vores Cornus bløder. Så de må jo også kunne lide saften.

    Jeg kan godt forstå dit dilemma vedr. træet. Det er altid trist at skulle fælde store træer synes jeg, men når det giver så megen allergi, så var der vel egentlig ingen vej udenom.

    SvarSlet
  7. Forrige år fællede vi også et kæmpe Birketræ - kan sørme godt huske hvor meget det fyldte og "grissede" og ikke mindst stubben som "svedte" i ugevis, det er helt utrolig så meget vand en Birk "drikker", så du vil nok opleve en noget mere fugtig jord i området hvor Birken før stod.
    Glædeligt forår :o)

    SvarSlet
  8. Saften smager dejligt, og det går ikke ud over din allergi! Var det mit birketræ, havde jeg samlet saften.

    SvarSlet
  9. Hej Susanne.Jeg synes ar det godt at i har fældet birken,når du ikke kan tåle den.Vi fældede vores store birk for flere år siden,for jeg har også allergi.
    Vores birke-stub har fået nogle rigtig flotte svampe.
    Dejligt med god hjælp fra vennerne.Og rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
  10. Læste lige først at Country-Lisbeth foreslog du gik ud med et sugerør. Men det kan da være mit foreslag så. En 'gaf', det lyder næsten sønderjysk? Jeg tror også du bliver glad for det.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad