Gå videre til hovedindholdet

Spejlæg og andre gule 'blommer'

De første spejlæg er sprunget ud. Det er små planter, som har groet hos mine forældre, men som de syntes, at jeg også skulle have glæde af. Det er jeg jo kun glad for, for de står der og smiler.

I mine forældres have sår de sig selv år efter år. Og de har haft et vældigt godt år, for de står rigtig kraftige og mange i mine forældres have. De var allerede sprunget ud der for halvanden uge siden. Men disse er sat lidt tilbage grundet flytningen. Men nu står de så fint.



Man forstår jo godt, hvorfor blomsten bliver kaldt spejlæg. På latinsk hedder den Limmanthes douglasii.

Jeg har sat en gulbroget benved bag spejlæggene. Jeg håber den med tiden kan skjule stubben fra en japansk kirsebærtræ, som vi fældede for mange år siden idet den tog alt lyset fra forhaven.


Bagved står den gule lærkespore. Den var ikke helt let at fange i den dejlige morgensol, men mon ikke den er til at se på billedet.

Endelig blomstrer de gule skovvalmuer i den anden ende af bedet. De er flyttet fra husbedet sidst år, så jeg var spændt på om de havde overlevet. Men nu er de der og så er de gule blomster sikret mange år frem i bedet, for de er ivrige til at så sig selv og hver enkelt frøstand indeholder mange hundrede frø.


Jeg er været meget glad for bedet indtil nu  og det er bestemt lykkedes mig indtil videre at få et bed, som hilser velkommen når vi kommer hjem eller der kommer gæster

Flere gange under tulipansæsonen, har jeg lige måttet en ekstra tur ud af døren for at se de smukke tulipaner. De sidste tulipaner som blomstrede, men som har takket af nu, var de gule multiflora.


Sjovt nok så blev de lyserøde med alderen og det er ikke lige til at se, at det er den samme tulipan. Se her hvor smukke de var, da de var på sit højeste.

Kommentarer

  1. Sikke fine spejlæg. Dem har jeg aldrig set før. Tak for præsentationen. De ser rigtig søde ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. De er rigtig søde og når de først er i haven, så har man dem igen og igen :-)

      Slet
  2. Jeg har ikke haft tid til kontrolleret frøsåning i potter, så for 14 dage siden dryssede jeg en masse frø ud over mine bede hvor der var lidt fri jord. Så nu håber jeg at der dukker små spejlæg op i bedene - jeg fik jo lidt frø fra dig til blogkaffen i vinters.
    Hvis du ikke har engblommer i dit gule bed, så kan jeg samle frø til dig - bare send en besked til mig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror helt sikkert, at du får spejlæg i dine bede. Jeg har forkultiveret nogle, men frøene kan udmærket sås direkte i bedet her i maj/juni. Det bliver spændende at se deres fætre og kusiner senere ;-)
      Engblommter har jeg ikke, så det er et rigtigt dejligt tilbud, som jeg meget gerne vil takke ja-tak til. Jeg sender dig lige en besked :-)

      Slet
  3. Skønne gule sager - den er sjov, den lille spejlæg, den kendte jeg heller ikke. Vil helt sikkert gøre sig godt i selskab med den gulbrogede benved, som jo også ser vildt flot ud i lang tid.

    Nyd din 2. pinsedag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kendte heller ikke spejlæg førend sidste år, hvor mine forældre forærrede mig nogle planter. Efter sigende er det planter, som er gået i arv i slægten - herligt :-)
      Den gule benved er ikke så stor endnu, men jeg kan se, at den er godt på vej. Og den står rigtig fin sammen med spejlæggene og den gule lærkespore.

      Slet
  4. Hej Susanne Dejlige billeder.den gule spejlæg kender jeg slet ikke,men sød er den.God 2.pinsedag Jette (mit lille gods)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak og tak i lige måde :-) Enig, jeg synes også spejlæggene er rigtig søde.

      Slet
  5. Dejlige gule blomster. De søde spejlæg blomster kender jeg heller ikke.

    Nyd 2. pinsedag :-)

    SvarSlet
  6. Skønt med gule blomster og ved! De er yndige, dine spejlæg men jeg kender dem heller ikke.
    De grøn/ gule lærkesporer er spændende og alletiders til skyggen hvor de lyser op.
    Tulipanerne er smukke og dejligt at de kan forvandle sig og overraske :-))

    SvarSlet
  7. Hvor er dine tulipaner på dit sidste billede dog smukke.
    Jeg har også spejlæg i haven. Jeg har haft dem i flere år.De er så smukke. Tak for det latinske navn Limmanthes douglasii. Det kendte jeg ikke.
    Ha` en god 2. Pinsedag.

    SvarSlet
  8. Hvor er de bare skønne dine spejlæg :0) Kørte forbi en have i dag hvor der under nogle store graner stod et væld af de gule skovvalmuer - et drømmedejligt syn lige som billedrne hos dig ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  9. Havde for år tilbage også spejlæg i min have men de desværre gået til, så overvejer da om jeg skal anskaffe mig den igen.

    SvarSlet
  10. Hej... og tak for kik 8-)
    Har aldrig hørt om denne "Spejlæg" før, men hvad er det for en sort.. Erantis, Annemone ??? eller ??? Og er der nogen der ved hvor man kan købe dem.

    Tak og hilsen
    en anden blomster glad Susanne :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Havestuen

Resultatet af havehusets forvandling blev aldrig vist! For et par år siden blev havehuset piftet op, men resultatet blev aldrig vist her på bloggen - kun før billeder blev vist. Det vil jeg råde bod på nu 

For to år siden, da sønnike blev konfirmeret, besluttede jeg at havehuset skulle ryddes og piftes op, så det var muligt for gæsterne at sidde der og få sig en kop eftermiddagskaffe - og selvfølgelig, så vi selv kunne bruge den efterfølgende. Det var noget af et arbejde og du kan se her og her, hvad udgangspunktet var.


Havehuset var blevet brugt til opbevaring af blandt andet gamle møbler, fortrinsvis arvestykker, som jeg ikke lænede at smide ud grundet affektionsværdi. Vores tidligere bolig var en gammel firlænget gård, hvor gamle møbler passede rigtigt fint i miljøet, men i vores nuværende bolig passer de ikke.

Derfor blev det besluttet, at havehuset skulle indrettes i den romantiske stil således at nogle af de gamle møbler kunne passe ind der. Det hvide bor på ovenstående billed…

De små i haven

Det er ikke de små mennesker, der er tale om! Men istedet er de små blomster fanget med makro-linsen og når der kigges efter, så er der en del smukke små blomster


Porcelænsblomstens fine små blomster har her besøg af en lille bille.

De sidste blomster på kærmindsøstrene sidder helt oppe i toppen af blomsterstænglen - det varer ikke længe inden deres blomstring er slut.



De små grøn/hvide blomster findes i hobetal på benveden. Det er ikke til at forstå, at den får flotte røde og orange frøstande hen på efteråret - og frøstandene er vel at mærke noget større end selv blomsten.

De enkelte blomster på den lille sibiriske portulak er små, men oftest er der flere planter på samme sted og flere blomster samtidig, så derfor er den til at få øje på.



Den sidste er én af mine yndlinge, som man skal kigge virkelig godt efter, for at finde - de små tobakspiber gemmer sig gerne under de rimelig store blade af tobakspibeplanten.