Gå videre til hovedindholdet

Firkantede kartofler

Det lyder som om, at I havde en rigtig dejlig dag i Lyngby :-) Jeg ærger mig lidt over, at jeg havde andre opgaver at tage mig af. Men de skulle laves, inden jeg kunne tage hul på det sjove. Men hen på eftermiddagen, så blev det tid og jeg kunne få lavet lidt i urtehaven.

Det første jeg skulle have gjort var at få de forspirrede kartofler i jorden. Toppene var blevet rigtig fine og store - ihvertfald i alle de høje mælkekartoner, hvor kartoflerne var fuldt dækket af jord.


De så lidt sjove ud, da de var trukket ud af kartonerne. Kartoffelplanternes rødder var firkantede, men firkantede kartofler tror jeg nu næppe, at vi får. Men de ville helt sikkert vække opsigt.

Halvdelen af de kartofler, som blot var sat ned i jorden uden at være dækket af jord, havde fået masser af rødder, mens den anden halvdel stadig stod i jorden uden rødder.


Alt i alt fik jeg sat 24 kartofler i det ene højbed;

  • 6x2 kartofler fra de høje kartoner 
  • 2x2 kartofler fra de lave kartoner med fine toppe og rødder
  • 2x2 kartofler fra de lave kartoner uden grønne toppe og uden rødder
  • 1x2 kartofler som har lagt til forspirring uden jord
Mellem kartoffelrækkerne skal jeg have sået valske. De valske bønner har godt af at ligge i blød 12-24 timer, inden de bliver sået og det havde jeg sørme ikke lige fået gjort. Men i morgen er der atter en dag. 

Kommentarer

  1. Kartoflerne skal nok blive lækre, men hvis de viser sig at blive firkantede, så må du tage patent på det innovative tiltag :)

    Ha' en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Thi hi - ja et patent må der helt sikkert til :-)

      Slet
  2. Sikke en orden der kan blive på tallerkenen, med firkantede kartofler... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ved nærmere eftertanke, så vil det ikke være godt - så kan der jo være plads til meget mere på tallerknen ;-)

      Slet
  3. Hold da op, der er gang i den og firkantede kartofler, måske skulle de indføre det på Samsø :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. - og så kan Jørgen lave firkantede chips!! ;o)

      Slet
    2. Det tror jeg helt sikkert, at Samsø også kan blive berømte på - og Jørgen ;o)

      Slet
  4. Supermagt. Så bliver det måske plads til flere?

    Hvor ser det bare godt ud i din nye køkkenhave. Det må være skønt at tage fat på.

    Ja vi savnede dig i Lyngby. Men vi tager bare revanche en anden dag. :)) fx. Kunne du gemme lidt til plantebyttedagen ml. 12-14 bag Gladsaxe rådhus d. 2/6?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil være dejligt, hvis der var plads til flere i køkkenhaven - for hold op hvor kartofler fylder.
      Det var skønt at få sat kartofler og sået en masse grøntsager i helt nyt og ubrugt jord :-)

      Det var måske Gladsaxe jeg skulle satse på. Kan hverken komme til Samsø eller Kolding - øv :-(

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Havestuen

Resultatet af havehusets forvandling blev aldrig vist! For et par år siden blev havehuset piftet op, men resultatet blev aldrig vist her på bloggen - kun før billeder blev vist. Det vil jeg råde bod på nu 

For to år siden, da sønnike blev konfirmeret, besluttede jeg at havehuset skulle ryddes og piftes op, så det var muligt for gæsterne at sidde der og få sig en kop eftermiddagskaffe - og selvfølgelig, så vi selv kunne bruge den efterfølgende. Det var noget af et arbejde og du kan se her og her, hvad udgangspunktet var.


Havehuset var blevet brugt til opbevaring af blandt andet gamle møbler, fortrinsvis arvestykker, som jeg ikke lænede at smide ud grundet affektionsværdi. Vores tidligere bolig var en gammel firlænget gård, hvor gamle møbler passede rigtigt fint i miljøet, men i vores nuværende bolig passer de ikke.

Derfor blev det besluttet, at havehuset skulle indrettes i den romantiske stil således at nogle af de gamle møbler kunne passe ind der. Det hvide bor på ovenstående billed…

De små i haven

Det er ikke de små mennesker, der er tale om! Men istedet er de små blomster fanget med makro-linsen og når der kigges efter, så er der en del smukke små blomster


Porcelænsblomstens fine små blomster har her besøg af en lille bille.

De sidste blomster på kærmindsøstrene sidder helt oppe i toppen af blomsterstænglen - det varer ikke længe inden deres blomstring er slut.



De små grøn/hvide blomster findes i hobetal på benveden. Det er ikke til at forstå, at den får flotte røde og orange frøstande hen på efteråret - og frøstandene er vel at mærke noget større end selv blomsten.

De enkelte blomster på den lille sibiriske portulak er små, men oftest er der flere planter på samme sted og flere blomster samtidig, så derfor er den til at få øje på.



Den sidste er én af mine yndlinge, som man skal kigge virkelig godt efter, for at finde - de små tobakspiber gemmer sig gerne under de rimelig store blade af tobakspibeplanten.