Gå videre til hovedindholdet

Juleklokker og juleroser

Utroligt er det, at det er muligt at finde sommerblomster i haven her et par dage før juleaften. De små klokker har blomstret uophørligt gennem mange måneder siden sommeren.



Klokkerne står godt beskyttet op af husmuren, under rosen og med rødder gemt mellem mur, terrasse og vissent løv - en rigtig vinterhule. Den skønne lyserøde rose fortsætter også sin blomstring. Og mon ikke de bliver ved et stykke tid endnu, for graderne ser ud til at holde sig på den positive side et stykke tid endnu. Og som det ses på billedet, så er der fortsat knopper blandt klokkerne.



Både klokker og roser kan ses fra stuen - det gør én i godt humør at se på og bringer minder og længsel frem om sommer og varme dage på terrassen. Heldigvis er vi nu kommet på den rigtige side og vi kan nu  se frem til, at dagene bliver længere. Bare tanken om, at det går den "rigtige vej" fra nu af og at vi snart igen kan komme hjem fra arbejde, mens det stadig er lyst, kan give bobler af forårs-forventninger i maven.

Kommentarer

  1. Det er rigtig skønt, at der stadig er blomster i haven. Og når de stopper, ja så begynder forårsblomsterne :o)

    SvarSlet
  2. skønne billeder, man blir' helt i forårshumør:) God jul til dig:) Anne Gine

    SvarSlet
  3. @ Lisbeth; hvor ville det være skønt, hvis forårsblomsterne kunne overtage. Tør vi håbe på, at der ikke kommer frost og sne?

    @ anne Gine; ja, det er lige til at glædes over :-) Mange tak og i lige måde :-)

    SvarSlet
  4. Ja nu går det långsamt åt rätt håll och vårdrömmarna får fart. Du tycks gå från höst rätt till våren, fortfarande blommor ute, så otroligt.
    Önskar dig en fin och rolig jul :)

    SvarSlet
  5. Ægte juleklokker - hvor er de dog dejlige og opmuntrende. Jeg glæder mig ligesom dig til flere af de lyse timer.
    God jul fra Irishaven

    SvarSlet
  6. @ Mia; du har ret i, at det er ved at være tid til forårsdrømmene - hvor bliver det dejligt, når det begynder at tage fart derude igen :-)

    @ Berit; ja hvor bliver det dejligt med flere lyse timer og forhåbenligt lidt mere energi deraf. Synes december har været mørk og trist. Men nu er jeg sikker på, at det vender :-)

    SvarSlet
  7. Håbe kan vi jo altid, men der er ikke meget, der tyder på frost og sne endnu heldigvis.

    SvarSlet
  8. @ Lisbeth; nej ingen frost og sne i sigte, men synes alligevel, at de er et par måneder endnu inden vi kan ånde lettet op!

    SvarSlet
  9. Hvor er det dejlige juleklokker og julerose :-) Det er helt fantastisk at det kan blive ved derude.
    Jeg kigger også i vejrudsigten hver dag, men foreløbig ser det ud til at den grønne vinter varer lidt endnu, dejligt :-)
    Allered efter nytår kan vi begynde at drømme og planlægge frøindkøb og såning, og vips, så er det forår igen :-)
    Jeg kender godt den boblende glæde i maven ved tanken, for sådan får jeg det også. Sådan helt gåsehuds agtigt :-)

    SvarSlet
  10. Flotte billeder! Hvor er det skønt at vi går mod lysere tider :)

    SvarSlet
  11. Ja, det er da utroligt med blomster her lige før juleaften..
    Kan se du bruger din nye linse flittigt :-)

    SvarSlet
  12. @ Hanne; skønt at den grønne vinter fortsætter - det er noget at få sig bevæget udenfor og transportere sig :-)

    Det bliver skønt at komme igang med planlægningen og ikke midst drømmene om, hvordan det skal se ud :-) Og du har ret - det er lige om lidt :-)

    @ Ulla; det er SÅ skønt :-)

    Helena; ja jeg eksperimenterer og der bliver taget rigtig mange billeder for at finde ud af, hvordan macroen skal bruges. Desværre er det kun i weekenderne, hvor det er muligt udendørs - men nu lysner det :-)

    SvarSlet
  13. Det er da ikke så tosset, med sådan et nyt kamera - heller ikke for os andre, der kan nyde resultaterne. Lækre billeder :-)
    Jeg tilslutter mig koret af optimister, der satser på en kort, mild og blomstrende vinter :-)
    Glæderlig jul søde Susanne!
    Knus Signe

    SvarSlet
  14. Dejlige billeder som vækker forårsfornemmelserne frem! Du og din familie ønskes en rigtig god jul og et godt og lykkebringende nyt(have)år.

    SvarSlet
  15. Mine Campanula blomstre også stadig. Jeg har forsøgt, at tage billeder af dem, men det er overhovedet ikke billeder, der kan stå mål med dine.
    Synes mine bliver rystet, og jeg kan slet ikke komme tæt nok på. Måske det slet ikke er muligt med mit kamera?!! Det kunne være jeg skulle finde ud af det.
    Nyder meget dine billeder.
    Rigtig glædelig jul til dig og din familie.
    Julehilsner fra Marianne i Hvam.

    SvarSlet
  16. @ Signe; tak Signe - håber snart, at vi kan dele erfaringer :-)

    Mange tak og du ønskes også en dejlig og glædelig jul :-)

    @ Birgitte; mange tak og du ønskes også en dejlig og glædelig jul :-)

    @ Marianne; det er rigtig svært at tage billeder tæt på netop fordi det er svært at holde kameraet stille. Jeg har et kamerastativ, og så bliver kameraet ikke rystet. Jeg kan også finde på at sætte kameraet på noget fast ex. en skammel eller stol, så bliver kameraet ikke rystet. Men kan bestemt anbefale et stativ, som kan fåes rimeligt billigt i ex. Elgiganten.

    Du ønskes også en en rigtig dejlig og glædelig jul :-)

    SvarSlet
  17. Ja, vejret og blomsterfrodigheden giver tidlige forårslængsler. Jeg kan sagtens leve med det og mindet om sidste år.

    Ønsker dig og dine en rigtig glædelig jul.
    Birgitte

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.