Gå videre til hovedindholdet

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden.


Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed.


Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt.

Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spade er et must. Men ikke nok med, at de er svære at grave op, så er de rigtig gode til at væve sig ind i andre stauder.


Heldigvis har jeg i år fjernet kolberne med de orange bær og dermed frøene. For jeg har opdaget, at fuglene spiser bærrene og dermed spreder frøene rundt i haven. Og så bliver de små planter fjernet lige så snart, at jeg opdager dem. Selv mellem fliserne på den anden side af huset har jeg fundet en frøplante!

Så den smukke og tilsyneladende fasinerende plante er ved at blive en pestilens i min have. Den skal holdes i ave og fortsat begrænses. Men hvor er det træls med sådan en plante - en ulv i fåreklæder!

Kommentarer

  1. Jeg forstår dig godt, det er ikke sjovt, når den invaderer sine naboer på så aggresiv en måde. Men den ser ud til at kunne klæde et stykke kedeligt jord i et ledigt hjørne, hvis et sådant findes hos dig?

    Hvis du stadig har nogen skud du vi af med, vil jeg gerne have den til at bekæmpe noget af skvalderkålsskoven med et bestemt sted i haven. Det kan selvfølgelig være det hele er røget til komposten (eller i haveskraldespanden), men hvis nu så dsig til. Kan selv betale porto eller hente dem, hvis det er.

    SvarSlet
  2. @ Marianne; der er mere at tage af, så du må meget gerne få knolde. Har du overskud til at komme forbi, så er du velkommen ellers sender jeg gerne med posten :-)

    Jeg har også frø af enkel matrem og hvid hjulkrone til dig - hvis du da ikke har fået dem andetstedsfra i ventetiden?

    SvarSlet
  3. Ja de er da meget kønne, men åbenbart ligesom mine asters, så er det med at passe på. Men hvis Marianne har et godt hjørne til den, kan hun få glæde af den, det er jo dejligt.

    SvarSlet
  4. De er kønne. Jeg har den ikke i min have, så jeg kender ikke så meget til dens utugtighed ;-)
    Jeg har et par andre, som også skal styres med fast hånd, f.eks. margueriter og kulsukker.

    SvarSlet
  5. @ Lisbeth; ja åbenbart som dine asters. Sådan opfører mine asters sig godt nok ikke (endnu), men det kommer vel an på jordforhold mm.

    @ Ina; ja kan godt huske magueritterne fra den tidligere have. Kulsukker ar jeg kun hørt om er aggressiv, men at den samtidig skulle være rigtig god til at kæmpe mod skvalderkål.

    SvarSlet
  6. Ups! Tak for tippet, den fik jeg indført i haven sidste år også pga de fine blade. Jeg må lige ud og have en fornuftig passiar med den... :o)

    SvarSlet
  7. Hej Susanne. Det er en flot plante, så jeg forstår godt, du gerne vil have den. Jeg har det på samme måde med mine høstanemoner. De havde spredt sig ganske betragteligt, men for et stykke tid siden, fik jeg fjernet alle løbeskud, så der nu kun er de oprindelige planter. De skal holdes i ave, som du også skriver!

    SvarSlet
  8. Ja, det er en fascinerende plante. Jeg har ikke fået den indført på matriklen endnu, og nu vil jeg da lige overveje det endnu engang, hvis den er så uartig :-)

    SvarSlet
  9. @ Fru Friis; jeg beholder den i haven, men vil helt sikkert fremover fjerne alle bærrene inden de modner og beholder den i haven - for den er jo stadig smuk :-)

    @ Birgitte; uha ja, mine høstanemoner er også helt vilde og løber helt ind i det tørre drivhus - det er de næste, som skal begrænses voldsomt, men de får også lov at blive, for de er rigtig smukke i blomst :-)

    @ Hanne; jeg vil nu ikke undvære den i haven, men være noget mere over den inden den når at sprede sine frø - bærrene bliver ihvertfald trukket op før de modner nu!

    SvarSlet
  10. @ Kirsten; jeg regner med, at det egentligt var dette indlæg, som du kommentere på, så derfor tilllader jeg mig at svare dig her :-)

    Det er rigtigt, at der også er en plante, som hedder dansk ingefær, men den har ingen hvide aftegninger på bladene. Begges bær er giftige. Jeg kender ikke til hvordan danske ingefær vokser, da jeg ikke har den i haven. Prøv evt. at se følgende link; http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/stauder/614.html

    Du har ret i, at den ser pæn ud i bedet og specielt fra nu og ind i foråret, hvor den står med blade, som én af de eneste planter. Men jeg ønsker nu heller ikke at fjerne den fra haven - den skal bare styres!

    Dejligt at du synes om min blog - du er velkommen :-)

    @ Marianne; du får også svar her :-) Du har ret, den er flot i buketter :-)

    SvarSlet
  11. Hej Susanne..
    Det er utroligt som udseendet kan snyde..Det er jo ellers en flot plante men det lyder da til at den bare spreder sig for et godt ord..
    At styre sådanne planter kan faktisk godt være svært - jeg har døjet meget med mine asters som spredte sig over det hele og var ved indtage store dele af haven. Så den røg ud men nu har jeg jo fået en skære have hvor jeg prøver igen og se om jeg kan styre den..
    God dag herfra..
    Mange hilsener Karina

    SvarSlet
  12. Her må jeg lige tilføje en bemærkning. Jeg kan nemlig se på Karinas bemærkning, at jeg ikke er den eneste, som har haft problemer med asters, det er jeg glad for at vide.
    For øvrigt Susanne, så fik jeg itliensk arum foræret af min nabo, jeg tror ikke den klarede at komme over til mig, jeg kan i hvert fald ikke få øje på den. Men hun har mange af dem, hun får lov at beholde dem alle ;-)

    SvarSlet
  13. Hej Susanne. Har den i haven og min mand syntes den var så flot, at han smed bærerne overalt :):) meget sødt, men altså, nu har vi den i hele haven. Så jeg graver også op, hvis der er nogle der mangler :) Mange hilsner herfra

    SvarSlet
  14. Hey igen, Susanne.

    Jeg ervgået i gang med synstræning, så jeg kan ikke ret meget - ofte ikke køre bil fordi mit syn bliver sløret/tåget. Så måske skal besøget vente til foråret. Ellers må du gerne sende dem til mig. Det vil jeg være rigtigt glad for. Går jo stadig i haven, fordi jeg ikke kan så meget med læsning og bogstaver for tiden.

    Sender dig mail med min adresse.

    Kh. Marianne

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri