Gå videre til hovedindholdet

Julegave på forskud

Efter en vellykket 70 års fødselsdagfest hos min far igår, var vi søskende samlet hos vores forældre. Og efter morgenmaden idag foreslog min mor, at vi tog til Grøn Fritid til julemarked. Så vi 'piger' tog til Ribe og fik lidt juleinspiration - jeg kunne sagtens have brugt meget mere tid til at snuse, men en lækker reste-frokost ventede 'hjemme'.



På én af standende stod Ernst Jensen, som har skrevet bogen 'Et liv med roser'. Birthe og Ernst havde en stand med smykker, men på et hjørne af bordet spottede jeg bogen, som jeg ønsker mig til jul. Det undlod jeg selvfølgelig ikke at gøre min mor opmærksom på!


Så nu har jeg fået en dejlig bog i julegave på forskud. Og Ernst var så sød at signere den.

Vi havde en lille snak om bogen og jeg måtte lige fortælle, at jeg havde slagtet en pude, da jeg plantede de nye roser efter anbefaling fra bogen - det faldt i god jord :-)

Kommentarer

  1. Sød historie, Susanne - det er jo altid dejligt med gaver på forskud, og signerede bøger er rigtigt skønt, og så tilmed også et foto af rosen-manden :)

    SvarSlet
  2. Det var da en dejlig oplevelse og en julegave på forskud, ikke dårligt. Jeg forstår ikke lige den med slagtet en pude, er der noget jeg ikke har set/forstået.

    SvarSlet
  3. ......det var dog en ualmindelig god forskuds-Julegave Susanne.......den skal nok bringe dig megen rosenglæde og inspiration.

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  4. @ Ulla; det var herligt også at få en lille snak med Ernst og han var helt med på, at jeg lagde et billede ind på bloggen :-)

    @ Lisbeth; jeg har lagt et link ind på indlægget - hvis du klikker på 'plantede de nye roser' kommer du til indlægget, hvor jeg beskriver, at jeg slagtede en pude for at putte fjer i plantehullet :-)

    @ Dorthe; jeg er helt sikker på, at det bliver en bog, som jeg kommer til at tage frem mange gange både for at finde gode råd omkring roser og deres pleje men også for at 'slå specifikke roser op' :-)

    SvarSlet
  5. Hvor skønt at møde manden selv og så oven i købet få bogen - signeret - som en julegave på forskud. Mon ikke din mor har glemt det til jul og alligevel forærer dig en gave juleaften ;-).

    Nogen slagter høns, andre slagter puder :-)

    Ha´en god dag
    Birgitte

    SvarSlet
  6. God forskuds julegave.
    Ser ud til at i har haft en dejlig oplevelse.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  7. Hvor spændende med bogen - havebøger kan vi ikke få for mange af :-)

    Men der kunne altså godt ansættes nogle stylister med bedre smag i plantecentrene (julepyntet og krukkerne) ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  8. DEN må jeg også ønske mig! Er det ikke den som Dalby udgiver på hans forlag?

    SvarSlet
  9. Det var da en skøn julegave - og så har man også set et billede af ham, der fik dig til at slagte puden - ja, jeg tænkte jo mit, da jeg så dit indlæg dengang ;-)
    Ha' en dejlig aften!
    Knus Signe

    SvarSlet
  10. Det var dog en herligt julegave :-) Og endnu mere speciel, fordi du også fik hilst på manden selv.
    Jeg kan godt huske at du bruge pude-fjer, men jeg troede af det var nogle du havde. Jeg kan godt forstå at han synes, at det er skønt at du slagtede en pude til formålet. Det er da entusiasme :-)

    SvarSlet
  11. @ Birgitte; jeg foretrækker så absolut at slagte puder, men at spise høns ;-)

    @ Landbohaven; det er skønt med familieture og fælles interesser :-)

    @ Marlene; du har fuldstændig ret - havebøger kan man ALDRIG få for mange af :-)

    @ Helena; jo bogen bliver udgivet på Klematis og absolut værd at eje, hvis man kan lide roser :-)

    @ Signe; ja det er jo ikke hver dag, at der bliver spredt fjer ud i haven. Men jeg tror nu, at det er et rigtig godt tip :-)

    @ Hanne; det var gamle puder, som blot fuldte i gemmerne, som jeg brugte. Og når rosenmanden 'hamsjel' anbefaler det, så tror jeg helt sikkert på, at der er noget om snakken :-)

    SvarSlet
  12. Hvor er du heldig, sådan at få en julegave på forskud - og så signeret.

    SvarSlet
  13. @ Lene; jeg er superheldig og specielt når det er sådan en dejlig bog :-)

    SvarSlet
  14. Hej Susanne..
    Hvor dejligt med både rund fødselsdag og (jule) inspiration og ikke mindst en signeret bog..Det er ligesom lidt sjovere når den bliver lidt mere personlig..
    Mange hilsener Karina

    SvarSlet
  15. Skøn julegave, den har stået på min ønske seddel et stykke tid:) Det var hyggeligt at I kunne flette et julemarkedbesøg ind imellem måltiderne:)

    SvarSlet
  16. Hej Susanne. Uhh julestuer & udstillinger. Jeg har lovet mig selv, at jeg vil vente med at lade julen løbe af mig og så ser jeg alle de skønne blog og jul, så er jeg jo solgt :):) Jeg har også den bog. Den er skøn og bliver brugt flittigt, især da jeg er blevet ros-o-man. God weekend.

    SvarSlet
  17. @ Karina; ja det bliver en personlig bog, når forfatteren har skrevet en hilsen til mig i den :-)

    @ Lisbeth; det er en skøn julegave, så det vil du ikke fortryde :-)

    @ Påfuglens hemmelighed; ja synes også julelysten sniger sig langsom ind. Jeg har ikke specielt mange roser, men vil gerne have flere, så måske denne bog kan være med til at jeg får flere. Om ikke andet, så er der masser af dejlig rosenbilleder at blive inspireret af :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.