Gå videre til hovedindholdet

Ude godt men hjemme bedst :-)

Vi har været væk lidt over en uge i Jylland - først Nordjylland og dernæst i en uge i sommerhus i Hejls. Det har været skønt, at kunne slippe alle pligter og bare være og gøre, som man lyster. Bl.a. har vi været en tur i Legoland (fast tradition!) og biografen for at se Kong Fu Panda II.

I går var helt efter sønnikes ønsker. Om eftermiddagen tog vi til Vejle for at se Post Danmark og vi fik en plads helt fremme lige efter den stejle bakke (Kiddesvej) i Vejle- Rytterne kørte rimeligt langsomt forbi på det stykke, så vi fik dem rigtig set på nært hold. Det var en stor oplevelse for sønnike og vi voksne syntes også, at det var sjovt at se.


Om aftenen tog vi på Restaurant Bind i Sønderhav ved Flensborg Fjord. Sønnike havde i 11 års fødselsdagsgave ønsket sig en middag på en gourmet-restaurant. Og det blev så igår hos Christian Bind sammen med fætter på 18 og kusine på 16, farbror, tante, farmor og farfar. Sønnike nød både mad, selskab og atmosfære.

På billedet følger sønnike spændt anretningen af en ostetallerken. Fætter hjalp med anretningen, idet han for halvandet år siden, har været i praktik i køkkenet, så han blev inviteret til at hjælpe og få en snak med personalet.

Sønnike smagte alt mad og har idag flere gange nævnt enten maden eller oplevelser derfra. Så er det altså en fornøjelse at tage ham med på en god restaurant :-)

Jeg var meget spændt på at komme hjem til haven idag. Og jeg skal da love for, at der er sket noget derude. Bl.a. ligner drivhuset igen en jungle, som jeg skal have styr på. Naboen havde vandet udvalgte planter i haven og passet hus, så alt var i fineste orden. De havde endda været så søde, at slå græsplænen for os. Det er skønt, at have gode naboer - så en stor tak for hjælpen til jer.


Jeg nåede ikke så meget i haven - myggene er godt nok talrige og sultne! Men jeg da at se, at denne asters er ved at springe ud. Den har en utrolig gro-kraft, for helt gode betingelser har den ikke. Den står bag hækken under et stort birketræ, så den står både tørt og skyggefuldt. Men den breder sig fint og ser ikke ud til at bekymre sig om dens forhold.

Det har været en super dejlig ferie, som vi alle tre har nydt rigtig meget. Men vi er også enige om, at det er rigtig dejligt at være hjemme igen. Og jeg kan mærke, at haven trækker - meget!

Kommentarer

  1. Ja haven trækker meget, så det er dejligt at komme hjem igen efter en god tur.
    Fine asters, men de vil nu helst brede sig over hele haven, jeg har i hvert fald rigeligt af dem.
    Dejlig fødselsdagsmiddag for sønnike.

    SvarSlet
  2. @ Lisbeth, jeg har disse lilla asters to steder i haven, men har heldigvis ingen problemer ift. at de breder sig. Det må så næsten betyde, at det ikke er optimalt jord for asters jeg har.
    Det var en rigtig dejlig oplevelse med og for sønnike :-)

    SvarSlet
  3. Velkommen hjem, det lyder som en dejlig ferie.
    Det er jo altid spændende at se hvad der er sket i haven mens man har været væk, og man forbløffes hver gang!

    Ha' en god søndag.

    Ulla

    SvarSlet
  4. Tak Ulla - det var skønt at komme hjem igen :-) Jeg forbløffes hver gang over, hvor meget der trods alt sker i haven på ganske få dage!

    SvarSlet
  5. Søde asters du har der og så nøjsomme! Jeg har ikke gjort det så meget i asters, men der skal jo også være noget forskelligt at se på her hen på sæsonen. Så farmors gamle lave mørklilla asters skal nok have lidt mere selskab - jeg har indført en hvid og en rødlilla - men der findes jo så mange forskellige arter,farver,højder - suk....ønskeliste :o)
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  6. @ Berit; ja der findes mange forskellige aster og som du siger, så er det én af de sene stauder, som blomstrer helt ind til frosten kommer og én af de lette stauder - så der er helt sikkert basis for en ønskeliste :-)
    Jeg har også en gul én med små blomster - den skal holde flyttedag inden længe til det gule forhavebed!

    SvarSlet
  7. Det lyder som en helt perfekt fødselsdags gave til den unge mand - tillykke med ham :0)

    Det fedeste ved ferie er faktisk at komme hejm igen - sådan har jeg det også.....selv om oplevelser og afslapning er skønt, så har man det som en fisk i vandet i sin egne have - så velkommen hjem til din have efter en dejlig ferie :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  8. Så koselig bursdagsfeiring.Kjenner jeg savner god dansk mat, hmmm.. lenge siden. Mange ferier er tilbragt i Danmark:) Kos deg hjemme igjen med hage og drivhus. I dag er det øs pøs regnvær i Fredrikstad. Ha en fin søndag. Hilsen Merete.

    SvarSlet
  9. Hvor er det en fin historie med sønnikens madinteresse, gad vide hvad vej han vælger...? :o)
    Det er altid dejligt at komme hjem i sin egen have og se sig omkring, hvad er der sket når man lige har vendt ryggen til et øjeblik.

    SvarSlet
  10. @ Dorthe; tak :-) Enig - ens eget er nu bare det bedste :-)

    @ Merete; ja, så kender du også den gode danske mad, som bare var mere lækkert på Bind end på andre restauranter :-)

    @ Fru Friis; ja, det bliver spændende. Om ikke andet, så tror jeg, at han bliver godt til at lave mad i hjemmet - det kan ikke blive anderledes med den interesse han har for at smage og formulerer smagen, samt være nysgerrig for at prøve nyt - skønt :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad