Gå videre til hovedindholdet

Hjulkrone - Barago officinalis

Sidste år forsåede jeg den hvide hjulkron og plantede dem i bedet langs huset. Den blå hjulkrone er den mest almindelige, men jeg synes, at den hvide er rigtig fin og plantede den sammen med andre hvide planter i bedet. 

Hjulkronen er god til at frø-så sig og den kan såes fra maj, så jeg har i år undret mig over, der er ikke fremspirrede små nye planter. Men nu skal jeg da love for, at der er kommet mange små-planter. Og den første plante blomstrer nu flittigt med de skønne to gange fem-takkede stjerner. 











Planten er dækket med grå hår, som gør planten ru at røre ved. Og de ru blade bør ikke spises,  da de indeholder stoffet pyrrolizidin, som er forbudt i mad. Måske det er derfor, at bladene er ru - jeg kan ikke forestille mig, at de ru blade er behagelige at have i munden!

Hjulkronen er derfor ingen krydderurt, men må høre under kategorien; 'spiselige blomster'. Blomsten smager let af agurk og kaldes derfor også for 'agurkurt'. Blomsterne er fine at pynte med på en grøn salat,    kold sauce, frugtsalat eller på toppen af en lagkage. Men det ser også rigtig dekorativt ud at fryse blomsten ned i en isterning og 'pynte' en drink med isterningen.


Planten som blomstrer i øjeblikket er ca. 35 cm høj, men hjulkronen blive op til 60 cm høj. Den vil helst gro i en næringsholdig og let fugtig jord og på en solrig plads vil den kvittere med blomster over en lang periode. 

Hjulkronen kan sagtens gro i et staudebed eller på række i en urtehave. Men egentligt er det stort set kun plantejerens fantasi (eller mangel på samme!), som bestemmer plantens placering. 

Kommentarer

  1. Den er fin den hvide hjulkrone.
    Ellers kan planten vel selv finde ud af at placere sig, hvis man selv mangler fantasien :-)

    SvarSlet
  2. @ Lisbeth; thi hi, du har ret ;-)

    SvarSlet
  3. Jeg vidste ikke Hjulkrone findes i hvid. Den er fin.
    Jeg har den Blå Hjulkrone.

    SvarSlet
  4. Jeg har både de hvide og blå hjulkrone i køkkenhaven. Man behøver kun at så det første år. Efterfølgende er de overalt!!!! Dem man ikke ønsker at beholde kan man dog nemt få bugt med. De pynter som du skriver superflot i maden.

    SvarSlet
  5. @ Landbohaven; den hvide er fin og så har jeg læst, at den også findes i lyserød - om det er en krydsning mellem blå og hvid, hvis man har begge farver i haven ved jeg ikke. Men den må også være sød :-)

    @ Mette; du har ret, de er nemme at luge væk igen, hvis de kommer uønskede steder eller i for store mængder. Er dine selvsåede også først spirret nu?

    SvarSlet
  6. Den ser rigtig sød ud, din hjulkrone. Jeg har ikke set dem i hvid før. Dem kunne jeg da godt finde på at 'indføre' her i haven :-)

    SvarSlet
  7. @ Hanne; ja den er sød og er sikker på, at du ikke vil fortryde at indføre den i haven :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Havestuen

Resultatet af havehusets forvandling blev aldrig vist! For et par år siden blev havehuset piftet op, men resultatet blev aldrig vist her på bloggen - kun før billeder blev vist. Det vil jeg råde bod på nu 

For to år siden, da sønnike blev konfirmeret, besluttede jeg at havehuset skulle ryddes og piftes op, så det var muligt for gæsterne at sidde der og få sig en kop eftermiddagskaffe - og selvfølgelig, så vi selv kunne bruge den efterfølgende. Det var noget af et arbejde og du kan se her og her, hvad udgangspunktet var.


Havehuset var blevet brugt til opbevaring af blandt andet gamle møbler, fortrinsvis arvestykker, som jeg ikke lænede at smide ud grundet affektionsværdi. Vores tidligere bolig var en gammel firlænget gård, hvor gamle møbler passede rigtigt fint i miljøet, men i vores nuværende bolig passer de ikke.

Derfor blev det besluttet, at havehuset skulle indrettes i den romantiske stil således at nogle af de gamle møbler kunne passe ind der. Det hvide bor på ovenstående billed…

De små i haven

Det er ikke de små mennesker, der er tale om! Men istedet er de små blomster fanget med makro-linsen og når der kigges efter, så er der en del smukke små blomster


Porcelænsblomstens fine små blomster har her besøg af en lille bille.

De sidste blomster på kærmindsøstrene sidder helt oppe i toppen af blomsterstænglen - det varer ikke længe inden deres blomstring er slut.



De små grøn/hvide blomster findes i hobetal på benveden. Det er ikke til at forstå, at den får flotte røde og orange frøstande hen på efteråret - og frøstandene er vel at mærke noget større end selv blomsten.

De enkelte blomster på den lille sibiriske portulak er små, men oftest er der flere planter på samme sted og flere blomster samtidig, så derfor er den til at få øje på.



Den sidste er én af mine yndlinge, som man skal kigge virkelig godt efter, for at finde - de små tobakspiber gemmer sig gerne under de rimelig store blade af tobakspibeplanten.