Gå videre til hovedindholdet

Stamme-agurker

Her gik jeg og troede, at jeg havde godt styr på beskæring af agurk i drivhuset. Men, men ... så faldt jeg over denne artikel på Havenyt.dk. Beskæring af sideskud i 1. og 2. orden - det er helt ok. Men så er det, at det går galt. For hvis man vælger beskæring af sideskud, så anbefalder artiklen, at fjerne alle agurker/blomster på stammen. Agurkeplanten vil nemlig prioritere stamme-agurkerne, for at sikre dens overlevelse gennem frø og derfor vil de øvrige agurker blive små og gule og falde af - og det er jo netop et af mine problemer ift. til agurk i drivhuset.



Så derfor var det med bævende hjerte og en vis portion mod, at jeg fjernede alle stamme-agurkerne. Selvfølgelig skulle vi smage de små, små baby-agurker. Smagen var koncentreret agurkesmag, men den var lidt tør og slet ikke så vandig, som de voksne skole agurker.

Nu håber jeg så, at planten vil kvittere med en masse agurker på sideskuddene - selvom der kommer til at gå en rum tid nu inden de første agurker er spiseklare!


Vinen ser ud til at trives fint i drivhuset og der er rigeligt med små klaser, som senere bliver til plukkemodne druer. Tomaterne vokser også hastigt og det er hyppigt, at jeg må fjerne små sideskud.

Kommentarer

  1. Ja, det bliver da lidt spændende! Jeg anede slet ikke at agurkeplanter skal beskæres. Jeg er fuldstændig nybegynder i denne drivhus verden. Har plantet - og høstet de første to små skoleagurker - det var stort :-) Håber, det kan blive til mere uden den helt store ekspertviden. God Pinse.

    SvarSlet
  2. Hej Mette
    Nyhøstede (skole)agurker smager rigtig dejlige. Jeg kan godt forstå, at det var stort at høste de første ever :-)

    Ja, hvis der skal beskæres efter alle forskrifter, så er det en hel videnskab. Håber du får held med dine alligevel :-)

    SvarSlet
  3. Tak for link - dejligt at vi kan dele sådanne tips med hinanden - jeg får ikke altis selv undersøgt tingene. Sidste år var mit første "agurke-år" og det gik o.k. og var også primært for at vise børnene hvor maden faktisk kommer fra!
    I år vil jeg prøve at bruge den beskrevne metode, så godt jeg nu kan og kan nå at få det gjort.
    Fortsat god Pinse - hilsen Berit

    SvarSlet
  4. Hej Berit
    Det er superdejligt, at vi kan dele links og gode idéer med hinanden :-)

    Det er så vigtigt, at børnene ved, hvor maden kommer fra og lærer noget om "fra jord til bord". Dejligt at du har overskud til det :-)

    Måske er det bare mig, som ikke er god til agurker. Håber det bliver bedre i år! Held og lykke med beskæring af agurkerne :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på. 











Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola.

Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen.

På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.

Madam Bæk's have med græsser

Jeg har fået mig én på have-opleveren -  jeg har været på besøg hos Madam Bæk, som har bloggen Et haveliv med sygdom. Jeg var inviteret i hendes have for at få inspiration til at "indføre" græsser i haven. Og der var masser af inspiration at hente.



Jeg lagde meget mærke til, at der flere steder i haven var plantet store og høje græsser ud til kanten eller i forgrunden af et bed. Jeg har altid tænkt, at det høje skal plantes bagerst, men her lærte jeg, at det ser rigtig godt ud med græsser forrest.


Her er i det hele taget brugt mange høje græsser. Jeg har det selv svært ved at få højde i bedene og har en tendens til kun at vælge stauder, som ikke er voldsomt høje. Jeg må se at få lidt højde ind og specielt i husbedet kunne nogle af de høje græsser danne naturlige rum og dermed flere bede i det lange bed.  

Græsserne er bruge på forskellige måder i haven - her som en kant langs huset. Andre steder i samspil med stauder, buske eller et-årige.




Denne rødbrune New Zealanske Star s…