Gå videre til hovedindholdet

Stamme-agurker

Her gik jeg og troede, at jeg havde godt styr på beskæring af agurk i drivhuset. Men, men ... så faldt jeg over denne artikel på Havenyt.dk. Beskæring af sideskud i 1. og 2. orden - det er helt ok. Men så er det, at det går galt. For hvis man vælger beskæring af sideskud, så anbefalder artiklen, at fjerne alle agurker/blomster på stammen. Agurkeplanten vil nemlig prioritere stamme-agurkerne, for at sikre dens overlevelse gennem frø og derfor vil de øvrige agurker blive små og gule og falde af - og det er jo netop et af mine problemer ift. til agurk i drivhuset.



Så derfor var det med bævende hjerte og en vis portion mod, at jeg fjernede alle stamme-agurkerne. Selvfølgelig skulle vi smage de små, små baby-agurker. Smagen var koncentreret agurkesmag, men den var lidt tør og slet ikke så vandig, som de voksne skole agurker.

Nu håber jeg så, at planten vil kvittere med en masse agurker på sideskuddene - selvom der kommer til at gå en rum tid nu inden de første agurker er spiseklare!


Vinen ser ud til at trives fint i drivhuset og der er rigeligt med små klaser, som senere bliver til plukkemodne druer. Tomaterne vokser også hastigt og det er hyppigt, at jeg må fjerne små sideskud.

Kommentarer

  1. Ja, det bliver da lidt spændende! Jeg anede slet ikke at agurkeplanter skal beskæres. Jeg er fuldstændig nybegynder i denne drivhus verden. Har plantet - og høstet de første to små skoleagurker - det var stort :-) Håber, det kan blive til mere uden den helt store ekspertviden. God Pinse.

    SvarSlet
  2. Hej Mette
    Nyhøstede (skole)agurker smager rigtig dejlige. Jeg kan godt forstå, at det var stort at høste de første ever :-)

    Ja, hvis der skal beskæres efter alle forskrifter, så er det en hel videnskab. Håber du får held med dine alligevel :-)

    SvarSlet
  3. Tak for link - dejligt at vi kan dele sådanne tips med hinanden - jeg får ikke altis selv undersøgt tingene. Sidste år var mit første "agurke-år" og det gik o.k. og var også primært for at vise børnene hvor maden faktisk kommer fra!
    I år vil jeg prøve at bruge den beskrevne metode, så godt jeg nu kan og kan nå at få det gjort.
    Fortsat god Pinse - hilsen Berit

    SvarSlet
  4. Hej Berit
    Det er superdejligt, at vi kan dele links og gode idéer med hinanden :-)

    Det er så vigtigt, at børnene ved, hvor maden kommer fra og lærer noget om "fra jord til bord". Dejligt at du har overskud til det :-)

    Måske er det bare mig, som ikke er god til agurker. Håber det bliver bedre i år! Held og lykke med beskæring af agurkerne :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Ukrudt top tre

Alle kæmper vist med hvert sit ukrudt i haven - jeg gør ihvertfald. Ina fra Anna's plads havde forleden dag et indlæg om de tre 'værste' ukrudt i hendes have. Den tråd vælger jeg at tage op. Helt uden overdrivelse og yderligere overvejelse, så går første pladsen til skvalderkålen. Den er (næsten) umulig at komme af med og breder sig vildt og voldsomt, hvis den får lov. Jeg har endnu ikke lykkedes med at få ryddet et bed for skvalderkål, for blot et enkelt lille stykke rod, bliver hurtigt til et helt bed. Der er dog en del forslag til planter, som kan klare sig mod skvalderkålen og lukke af for lys til dens fotosyntese og dermed hindrer den i at vokse - se bl.a. denne   artikel. Berit fra Irishaven har skrevet et indlæg om kulsukker mod skvalderkål og jeg har selv skrevet et indlæg om stor tusindstråle . Andenpladsen går til dette ukrudt, som jeg måtte finde navnet på i Ukrudtsnøglen . Jeg fandt frem til, at det må være en lav ranunkel.  Den spreder sig ivrigt i g...

Natlys - nu med rettelse

Så er natlys i blomst også kaldet kl . otte blomsten. Navnet hentyder til, at blomsten springer ud kl . otte ( kl . 20). Men blomsten lever ikke helt op til navnet. For kl . 20 var den ikke sprunget ud og heller ikke kl . 21 hvor dette billede er taget. Men kl . 21.30 stod jeg og iagttog, at de enkelte blomster sprang ud. Et fascinerende skue - det virkede som om, at blomstens kronblade prøvede at holde sammen på blomsten, men pludselig var udspringskraften for stor og kronbladene måtte give efter og åbnede sig i et "smæld" (som jeg selvfølgelig ikke kunne høre). I morgen formiddag står disse blomster stadig og lyser, men som dagen skrider frem vil blomsterne visne mere og mere for til sidst at være visnet helt, som blomsterne der ses i baggrunden af billedet. Blomstringen starter for neden på stilken og bevæger sig opad til toppen - én blomst hver dag. Der er rigtig mange blomster på samme stilk, så på trods af at den enkelte ...

Frøsåning

Fristelsen var for stor og jeg måtte bare i gang med at få jord under neglene og så nogle frø, så jeg kan se noget spire og gro. Jeg fandt også et et par (eller flere) poser  frø, hvor frøene skal såes indendørs i februar/marts - det er da nu, ikk? Så ud over fire forskellige chili fik jeg sået lidt sommerblomster og stauder. Det var lidt morsomt at skrive planteskiltene, for det viser sig, at langt de fleste frø har jeg fået eller byttet mig til fra gavmilde bloggere eller på FB - skønt at vi kan dele og på den måde få nye planter. Jeg har sået; Torskemund: Berit fra Irishaven Purpur knopurt: Birgitte fra Birgitte på nettet Olieplante: Ole fra Oles have Rosenslynger: Marianne fra Den helbredende have Prydtobak: Blomster Bine fra facebookgruppen Plantebytte  Katost: undskyld, men jeg kan ikke huske, hvem jeg fik dem fra til bloggertræf hos Signe Måske kan I ane det på billedet, men jeg fandt i efteråret en plastikdug til omplantning. På dugen er...