Gå videre til hovedindholdet

Krukkepodie på terrassen

Som lovet i et tidligere indlæg, så ville jeg vise det lille træprojekt, som jeg havde gang i til krukkerne på terrassen. Og nu er det færdigt :-)

Jeg måtte skynde mig at placere krukkerne for at nå at tage foto's inden regnen startede. Jeg kunne ikke helt finde ud af, hvordan jeg skulle placere krukkerne ift. hinanden. Men Frk. Iberis har skrevet et indlæg vedr. 'hvad øjet ser', så det må jeg have nærlæst og afprøvet på podiet, så det kan tage sig lidt bedre ud!


Jeg har lavet et transportabelt podie, som krukkerne kan stå på. Podiet er lavet af en gammel 'trappe' fra de tidligere niveauer på terrassen. Men nu har vi fået terrasserne i et plan og var ved at smide 'trappen' ud. Podiet kan også laves af en gammel palle eller laves af et par stolper påsat terrassebrædder.

























Der er sat hjul under podiet, sådan at det er nemt at flytte med, hvis området skal bruges til noget andet. Eller bare hvis jeg får lyst til at ommøblere lidt på terrassen. Og på grund af hjulene, så kan krukkerne forblive på podiet når det skal flyttes.

En anden fordel ved at placere krukkerne på podiet er, at krukkerne ikke laver grimme mærker og i værste fald fremskynder at træet rådner. Ret smart med et podie - hvis jeg selv må sige det!


P.S. Podiet er inspireret af Anettes Hus, som har lavet en solseng af paller og så tænkte jeg, at den idé lige kunne laves om til et krukkepodie!

Kommentarer

  1. Smart løsning, og så med hjul. Jeg har også en træterrasse, så jeg kender godt det med de grimme mærker ;-)

    SvarSlet
  2. Hej Ina
    Ja det er ikke kønt med de mørke mærker :-/

    SvarSlet
  3. Virkelig smart......skønt at kunne møblere rundt i et snuptag og så slipper man også for jord og sandsprøjt på krukkerne i regnvejr - hvilket absolut må være en fordel i disse byge dage ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  4. Ja, det var da en smart idé - og tillige ganske dekorativ :-)

    SvarSlet
  5. Det var rett og slett helt genialt, og akkurat den ideen jeg trengte til et prosjekt jeg skal fullføre for noen jeg kjenner:) Tuuusen masse takk:)

    SvarSlet
  6. Smart at have sine krukker på den måde så man kan møblere rundt som det passer en..
    God weekend herfra
    Hilsen Karina

    SvarSlet
  7. Super smart! Der kan stå mange krukker på sådan en, så det kommer til at ligne et helt bed :)

    SvarSlet
  8. Hej alle
    Ja synes også den er smart med mange fordele. Og der kan sagtens skubbes mange krukker sammen der :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Rød havesyre

Hurra - Jeg opdagede igår, at planterne i haven begynder at røre på sig. Èn af de første jeg har fået øje på er rød havesyre, som står med små flotte blade. Havesyren står i staudebedet og har fået lov til at smide frø og nu kan jeg se, at den kommer flere steder i bedet, dog uden at den kommer over det hele som "ukrudt". I litteraturen skrives der, at det er en god idé, at fjerne blomsterne inden den sætter frø, idet planten kan være svær at fjerne fordi den har en dybtgående rod. Men indtil videre har jeg ikke haft problemer med, at den spreder sig for meget.

Havesyre findes også i en grøn variant med saftige, græsgrønne blade, men jeg er nu glad for den røde, som giver lidt mere kolorit på bedet. Planten kommer med blomstrerstilke med mange skiveformede rust-/gul-farvede blomster fra midsommer, men umiddelbart er det for mig at se ikke blomsterne, der er det attraktive ved denne urt. Blomsterstandene bliver op til 50-80 cm høje. Planten trives bedst i sol til halvskygge og…

Pæon-aften

Jeg havde en dejlig tirsdag aften, idet jeg var i Hvalsø hos Pæoneksperten. Jeg var så heldig at jeg havde fået lokket min søster med dertil. Arrangementet foregik i pæonhaven, hvor vi havde lejlighed til at gå rundt og nyde alle de dejlig pæoner - og der er rigtig mange forskellige!


Claus Dalby var i haven for at fortælle om sin bog 'Bonderoser og pæoner'. Men lige inden Claus gik på,   så svarede Thomas fra Pæoneksperten på konkrete spørgsmål vedrørende pæoner.

Og jeg blev da lige en kende klogere i forhold til den forestående flytning af min pæon. Thomas fortalte, at for at sikre blomstringen, skal den deles, sådan at der er 3-5 rodskud (tror jeg nok, at han kaldte dem) på hver plante. Pæonen stimuleres derved til at danne nyt rodnet og dermed blomstre - så tager det forhåbenligt ikke mange år, før den blomstrer igen.


Claus er en god fortæller og er god til at krydre sin viden omkring pæoner med små anekdoter fra haveverdenen. Han fortalte bl.a. om hvordan Itoh hybriderne er…