Gå videre til hovedindholdet

Allium nigrum

Den hvide allium, som jeg lagde i efteråret er ved at springe ud. Og den lever fuldt op til mine forventninger omkring et hvidt prydløg. Jeg synes, de enkelte blomster med den grønne midte er meget smukke. Prydløgget er Allium multibulbosum også synonymt med Allium Nigrum.

 Og jeg tror da, at jeg skal på jagt til efteråret efter flere af samme slags, for Allium Nigrum kan da sagtens tåle, at blive gentaget flere gange i det kommende hvide bed. Et bed som endnu ikke er en realitet, men jeg håber stadig, at jeg kan få lavet nogle monokrome bede!

Da jeg kiggede mine indlæg igennem faldt jeg over nedenstående foto. Foto'et måtte jeg lige vende tilbage til, for ved første øjekast lignede det rent visuelt den hvide allium, altså lige med undtagelse af farven i midten af blomsten.

 Men der ophører ligheden så også, for blomsterskærmene tilhører den røde kornel. En busk, som blomstrer først i maj og derefter får busken bær.

Kommentarer

  1. En smuk allium. Og held og lykke med det kommende hvide bed - jeg er sikker på, at du kan lave et fantastisk bed :-)

    SvarSlet
  2. Hej Signe
    Tak for de søde ord :-)

    SvarSlet
  3. Bliver spændende med dit hvide bed..Kan godt følge din tankegang men jeg har svært ved at føre det ud i livet med at have bede i de samme farver..Jeg er nok for spontan :))
    Men det ser skønt ud synes jeg ..
    Fortsat god pinse herfra ..
    Hilsen Karina

    SvarSlet
  4. Jeg er vild med "konstruktionen" af din allium, hvor er den smuk. Godt fotograferet. .. Fortsat god pinse..

    SvarSlet
  5. Hej Karina
    Jeg er selv meget spændt på, om jeg kan få planterne delt op i farver og holde farveskala'en - for det er da svært at smide ud, hvis nuancen ikke passer!

    Du ønskes også en dejlig pinse :-)

    Hej Marianne
    Den er rigtig smuk!

    Også en dejlig pinse til dig :-)

    SvarSlet
  6. Nej hvor fint. Den vil passe perfekt mellem alle de lilla allium. Det må afprøves ;-)

    SvarSlet
  7. Hej Mette
    Den kan du roligt gå på jagt efter - den er skøn :-)

    SvarSlet
  8. Hvor er den smuk - den er jeg også vild med :-)

    SvarSlet
  9. Hej Marlene
    Ja den er rigtig smuk :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

De små i haven

Det er ikke de små mennesker, der er tale om! Men istedet er de små blomster fanget med makro-linsen og når der kigges efter, så er der en del smukke små blomster


Porcelænsblomstens fine små blomster har her besøg af en lille bille.

De sidste blomster på kærmindsøstrene sidder helt oppe i toppen af blomsterstænglen - det varer ikke længe inden deres blomstring er slut.



De små grøn/hvide blomster findes i hobetal på benveden. Det er ikke til at forstå, at den får flotte røde og orange frøstande hen på efteråret - og frøstandene er vel at mærke noget større end selv blomsten.

De enkelte blomster på den lille sibiriske portulak er små, men oftest er der flere planter på samme sted og flere blomster samtidig, så derfor er den til at få øje på.



Den sidste er én af mine yndlinge, som man skal kigge virkelig godt efter, for at finde - de små tobakspiber gemmer sig gerne under de rimelig store blade af tobakspibeplanten.

Ukrudt top tre

Alle kæmper vist med hvert sit ukrudt i haven - jeg gør ihvertfald. Ina fra Anna's plads havde forleden dag et indlæg om de tre 'værste' ukrudt i hendes have. Den tråd vælger jeg at tage op.


Helt uden overdrivelse og yderligere overvejelse, så går første pladsen til skvalderkålen. Den er (næsten) umulig at komme af med og breder sig vildt og voldsomt, hvis den får lov. Jeg har endnu ikke lykkedes med at få ryddet et bed for skvalderkål, for blot et enkelt lille stykke rod, bliver hurtigt til et helt bed.

Der er dog en del forslag til planter, som kan klare sig mod skvalderkålen og lukke af for lys til dens fotosyntese og dermed hindrer den i at vokse - se bl.a. denneartikel. Berit fra Irishaven har skrevet et indlæg om kulsukker mod skvalderkål og jeg har selv skrevet et indlæg om stor tusindstråle.


Andenpladsen går til dette ukrudt, som jeg måtte finde navnet på i Ukrudtsnøglen. Jeg fandt frem til, at det må være en lav ranunkel.  Den spreder sig ivrigt i græsplænen og …