Gå videre til hovedindholdet

S for Staude

ABC Scandinavia er kommet til bogstavet S som i Susanne og i forhold til et haverelaterede emne så må jeg nævne mit største interessefeldt indenfor haven, så derfor bliver det

S for Staude

Men hvad er en staude? På Wikipedia ses følgende forklaring; "en staude er en flerårig, men urteagtig plante. Det betyder som regel, at alle plantens overjordiske dele visner bort under kulde- eller tørkeperioder, mens de underjordiske dele overlever. Dette har givet stauderne den videnskabelige betegnelse hemikryptofytter".

Ordet hemikryptofytter har jeg aldrig hørt før. Nu er jeg jo heller ikke uddannet indenfor planteverdenen, så ligesom der indenfor mit fag, findes sjove latinske navne ex. osteofytter (knogleudvækst), så findes der selvfølgelig også latinske fagudtryk, som jeg som haveamatør ikke kender til. For god ordens skyld vil jeg tilføje, at hemikryptofytter ifølge Den Store Danske betyder; "hemikryptofyt, (af hemi- og gr. kryptos 'skjult' og phyton 'plante'), jordskorpeplante, plante med overvintringsknopper i jordoverfladen".

Jeg tror, at det netop er det, at planten kommer igen og igen, der facinerer mig ved en staude - uanset hvor koldt og "umuligt" et vejr det har været vinteren over, så overlever stauden - hvis man vel at mærke har valgt en staude, som kan overvintre i zone 6-7 for Danmarks vedkommende.

Langt de fleste stauder breder sig og kan/skal deles/omplantes. Derfor har jeg også fået en del stauder ex. fra mine forældre, da de flyttede fra mit barndomshjem og fra vores tidligere have på Fyn. Men der er også lidt stauder fra svigerforældrenes tidligere kolonihave og fra en venindes have. På den måde gror der i haven mange planter, som har en historie. Og det gør det bare endnu mere hyggeligt at gå og passe de forskellige stauder :-)

Kommentarer

  1. Ja, stauder er noget af det bedste der findes i haven, sammen med roser naturligvis. Tænk hvis man hvert år skulle tage stilling til en ny haveplan! Så er det skønt at man kun skal udfylde de huller, der kommer efter løgvæksterne.

    Jeg har i øvrigt lagt mærke til at svenske og norske havebloggere bruger udtrykket "zone 6" f.eks. Jeg vidste egentlig ikke at Danmark også var opdelt i zoner. Har du et link til hvordan man finder ud af hvilken zone man er i, og er der noget sted en fortegnelse over hvilke planter - hvor? Har aldrig set det anvendt i DK.

    SvarSlet
  2. Stauder er skønne og der findes jo et utal af dem alt efter humør og temperament..Jeg anlagde et nyt staudebed sidste år i min køkkenhave hvor de står i rækker.Det er nøje udvalgte stauder som skal bruges til snit eller i dekorationer. Jeg er spændt på når de kommer op her til sommer.
    Fortsat god weekend..
    Mange hilsener Karina

    SvarSlet
  3. Godt valg.. der er så mange smukke stauder :-)

    SvarSlet
  4. Stauder er også min største haveglæde - jeg har lige stået i 2 timer med næsen nede i staudebedene her i min byhave og nydt alle de små staudespirer der kom til syne da tørre staudestilke blev fjernet.
    En hemikryptofyt - den betegnelse trækker da lidt i smilebåndet :o)
    Fortsat god weekend
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  5. Stauder er da skønne, og som du skriver lige til at dele ud af.
    Alle kan på den måde få en blomsterrig have, for ganske få penge. Jeg har selv gennem tiden fået mange, og har foræret mindst lige så mange væk :-)

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  6. Vackra blommor. Perenner heter stauder på svenska.

    SvarSlet
  7. Stauder er et rigtig godt valg. Det er det bedste eksempel på årets gang i haven.

    Hilsen Ina

    SvarSlet
  8. Hej Lene
    Får helt sved på panden bare du nævner at man skulle finde på en ny haveplan hvert år ;-) Du har helt ret mht. bare at kunne fylde huller :-)
    Jeg vil vende tilbage til det med zonerne.

    Hej Karina
    Det lyder som en god idé med stauder kun til snit. For selvom stauder kun har godt af at vi klipper lidt blomster, så nytter det jo heller ikke, at vi klipper alle blomster væk til dekoration. Mon vi får snitbedet at se senere på din blog?

    Hej Inge
    Du har helt ret - der er stauder til enhver smag og placering :-)

    Hej Berit
    Kan vi risikere at fjerne staudetoppe nu? Vi trænger til at se de spæde spirer!
    Hemikryptofyt fik også mig til at smile :-)

    Hej Vivik
    Ja det er bare om at dele ud og modtage. Men træls med de ibiriske snegle - jeg er ikke helt tryg længere ved at modtage. Jeg har få af dem i haven, men ønsker ikke at importere flere!

    Hej Mona
    Perenner kommer sikkert af det engelske ord 'perennial' og det er da meget lettere at huske end det danske ord 'staude' - specielt hvis man ser i engelsk litteratur :-)

    Hej Ina
    Enig stauder og træer/buske fortæller alt om årets gang :-)

    SvarSlet
  9. Flott valg ... jeg har selv helt "dilla" på stauder. I min hage finnes mange forskjellige, men jeg har også mange på ønskelisten. Gleder meg til våren og til å stelle i hegen igjen! Til våren skal også mitt barndomshjem selges da min mor gikk bort i fjor. Men først skal jeg sikre meg mange av hennes stauder, ikke bare som minne om henne, men også fordi mange av dem er så vakre.

    God søndag!

    SvarSlet
  10. Hej Irene
    Jeg er ked af at høre, at du mistede din mor i fjor :(
    Du må skynde dig at få nogle flyttet, når frosten går af jorden, så du kan få de dejlig stauder hjem i din have - rigtig god fornøjelse hermed :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

"Samler" eller genbrug af emballage

Jeg samler til huse i denne tid, for en masse af emballagen fra vores køkken kan sagtens genbruges til mange forskellige formål til planterne. Æggebakker til den første forspirring af kartofler og derefter mælkekartoner til at sætte kartoflerne i jord til det næste trin i forspirringen - der kommer et indlæg herom snarest Plastikbakker med hul i bunden fra tomater, vindruer eller lignende er fortrinlige til at så i. Hullerne er vigtige da de små planter så kan vandes nedefra og derved mindskes risikoen for svampen rodhalsbrand Toiletrullerør gemmes til såning af blandt andet ærteblomster, som gerne vil kunne sende rødder i dybden og de er nemme at plante om uden af forstyrre rødderne  Plastikflasker anvendes som minidrivhus, når de første forkultiverede planter skal plantes ud på friland. Flaskerne får skåret bunden af og låget skrues af, så der er udluftning i toppen af "drivhuset" Konservesdåser til opbygning af vandreservoirs i spande til chiliplanter og sommerblo...

O for Oregano

Oregano er en flerårig krydderurt. Den står frisk i haven lige nu og har i denne vinter været "evergreen", sandsynligvis fordi den har været dækket af sne og derfor har haft dyne på, som den har varmet sig under. Så vidt jeg husker, plejer den at visne ned om vinteren! Anemette Olesen skriver i sin bog "Mit Krydderurtekøkken" om sagnet om oreganos oprindelse Sagnet fortæller, at der for længe siden var en konge der havde vældig smukke paladser og haver med velduftende blomster. Af disse blomster blev der fremstillet en kostbar parfume som kongen forærede kærlighedsgudinden Afrodite. Men en dag, da den kostelige parfume skulle overrækkes hende, snublede den yngling, der bar parfumen og krukken knustes. Da blev kongen så vred, at han ville støde sit sværd i ynglingen, men Afrodite stillede sig i vejen og da hun igen trådte til side var ynglingen forvandlet til en oregano. Afrodite tog planten med sig og kom aldrig siden tilbage. Oregano er nem at anvende i...

Våd og skøn langfredagsfødselsdag

Det har godt nok være en våd langfredag. Regnen startede her omkring kl. 10.30 og så har det regnet uafbrudt lige siden. Hen på eftermiddagen måtte jeg dog en tur ud i haven - jeg trængte ligefrem til at "smage lidt på atmosfæren" derude. Kameraet havde jeg selvfølgelig med. Men jeg måtte trække ind efter et lille stykke tid for kameraet blev vådt og jeg turde ikke have det derude længere. Lidt billeder blev det dog til at regnvåde påskeliljer, som blev mit ynglingsmotiv i dag. Det er de skønne Ice Follies, som er sprunget ud. Men på trods af en mørk og våd regnvejrsdag, så har jeg haft en dejlig dag med masser af hygge, dejlig mad og skønne fødselsdagsgaver. Fra morgenstunde fik jeg en del fødseldsdagsønsker opfyldt; espalierede frugttræer, penge til "haverelaterede ting", bogen "Hemmelige haver", løbeur og en fjernbetjent udløser til DLSR-kameraet. Hen på eftermiddagen gik sønnike og ven (begge 11 år) i gang med at bage en fødselsdagsla...