Gå videre til hovedindholdet

Lyng i krukker

Det gjorde godt altså at få smidt sommerblomsterne, som havde fået frost, ud af krukkerne. Jeg fik plantet nyt ved indgangsdørene istedet. Denne gang blev det til efterårslyng i to forskellige nuancer. Og jeg tænker, at når vi nærmer os december, så er der stadig plads til at stikke lidt grene i krukkerne bag lyngen og sætte et par lyskæder derpå. Gad vide hvornår jeg kan begynde på den udendørs lyssætning - ikke det store show, men bare nogle enkle lyskæder!


Men inden jeg kom så langt som til at plante, så tog jeg en rask beslutning og kørte til Hesselbækgård Havecenter. Det er det havecenter, som jeg helst vil handle i, da de altid har lækre udstillinger, et stort udvalg og så er man sikker på god kvalitet.

Og ud over at købe lyngen, så gjorde jeg et kup og ja, jeg ved godt, at jeg endnu mangler at sætte løgnene, som vi købte på årets Garden Fair Living  i Hillerød, men det var altså et kup! 10 poser blomsterløg med frit valg på alle hylder til 100,- Hvilken haveglad kan modstå den fristelse?

Kommentarer

  1. En rigtig god idé med efterårslyng, der lyser op i mellemtiden, indtil der skal pyntes med gran. De flotte efterårsfarver som vi har nydt de sidste måneder, er tonet ud, efterhånden som bladene er faldet fra træerne. Så skal der sættes løg nu?? Ja, der er altid noget at beskæftige sig med, når man er have-elsker:-)

    SvarSlet
  2. Hej Charlotte
    Du kan tro der skal sættes løg. Havde regnet med at starte i eftermiddag, men det regner sgi da :-( Så må se hvad det bliver til!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad