Gå videre til hovedindholdet

Havestuen

Resultatet af havehusets forvandling blev aldrig vist!

For et par år siden blev havehuset piftet op, men resultatet blev aldrig vist her på bloggen - kun før billeder blev vist. Det vil jeg råde bod på nu 



For to år siden, da sønnike blev konfirmeret, besluttede jeg at havehuset skulle ryddes og piftes op, så det var muligt for gæsterne at sidde der og få sig en kop eftermiddagskaffe - og selvfølgelig, så vi selv kunne bruge den efterfølgende. Det var noget af et arbejde og du kan se her og her, hvad udgangspunktet var.


Havehuset var blevet brugt til opbevaring af blandt andet gamle møbler, fortrinsvis arvestykker, som jeg ikke lænede at smide ud grundet affektionsværdi. Vores tidligere bolig var en gammel firlænget gård, hvor gamle møbler passede rigtigt fint i miljøet, men i vores nuværende bolig passer de ikke.

Derfor blev det besluttet, at havehuset skulle indrettes i den romantiske stil således at nogle af de gamle møbler kunne passe ind der. Det hvide bor på ovenstående billede blev derfor malet hvidt sammen med et spisebord af eg. Spisebordet fik samtidig forkortet benene, så det kunne fungere som sofabord.


Havestole af ældre dato fik et Ikea-tæppe over sig og så har vi et dejligt sted at drikke eftermiddagskaffen, i forårs- og efterårsperioden eller når det regner, hvor det ikke er vejr til at sidde på terrassen.


Et maleri, som blev indkøbt til spisestuen på den gamle gård, har fået plads i havestuen. På trods af lidt fugtskader, så er det et rigtigt dejligt maleri, som giver lidt hygge i havehuset.


Her er det gamle skamler, som er blevet malet og inden længe, så bliver der fyldt efter med lidt flere sommerblomster på skamlerne. Her har spanden (på forreste skammel), som jeg samler æg i og havekurven (på bagerste skammel), som jeg samler krydderurter, salat og andre afgrøder også plads - ihvertfald foreløbig.

Barnestolen er min, fra jeg var barn. Den har også fået en gang hvid maling og bliver brugt til at have potter med planter på.


I havehuset er der også plantet lidt ekstra tomater i et par store kurve, som er placeret i et par af
hjørnerne. Havehuset er i øvrigt seks-kantet og bygget op omkring taget, som er taget fra en gammel bustoppested i Brøndby Øster. Desuden har jeg de mere sarte krydderurter stående i havehuset, hvilket er tættere på køkkenet end drivhuset. Endelig bliver havehuset brugt til forkultivering af urter og sommerblomster.

Summasumarum så har "piftet" i havehuset virkelige været et hit - vi har fået et havehus, som vi både bruger til hygge, sarte krydderurter og forkultivering af planter.

Kommentarer

  1. Dejligt havehus I har jer. Kan forestille mig, at det bruges flittigt :-). Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette - ja, det bliver brugt flittigt. Bare i dag læste manden til eksamen derude, mens jeg puslede rundt og senere vi fik os en kop kaffe samme derude, da det var for blæsende til at sidde på terrassen. Herligt :-)

      Slet
  2. Ja det er godt med et havehus, det er ikke til at undvære.

    SvarSlet
  3. Det er så dejligt med en havestue og jeres er så hyggelig med hvide møbler. Der er basis for nogle gode stunder tæt på haven og med feriestemning :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - jeg synes også, at det er blevet et rigtigt dejligt sted :-)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.