Gå videre til hovedindholdet

Jeg blev så glad...

da jeg fik lejlighed til en smut i haven efter arbejde. Godt nok bidende koldt, men alligevel en dejlig oplevelse, for jeg fik lejlighed til at hilse på nogle af mine bekendte.

Disse dorothealiljer har en særlig historie for mig og er en gave fra et ældre ægtepar. De gror under det runde formklippede bøgetræ, hvor jeg har været i tvivl om, om det var for mørkt for dem. Jeg tror, at det er 3. år de er i blomst og det ser ud til, at der bliver flere af dem - så nu tror jeg på, at de har det godt, hvor de står.
Den første påskelilje er ved at vise kulør. Jeg synes, at det er meget tidligt - er det ikke? Men med det dejlige forårsagtige vejr der bliver lovet i weekenden, så kan der ikke gå længe førend den springer ud.
Der er ved at være lidt kulør på derude. Ud over erantis og vintergækker er et par af auriklerne også sprunget ud. Auriklerne står i det nye surbundsbed og kan ses fra stuevinduet - herligt at der nu er udsigt til andet end skvalderkål, som for et år siden (bortset fra, at skvalderkålen jo ikke er fremme endnu).
Også den skønne stinkende nyserod står med udsprungne blomster, som er én af de allertidligste. Specielt blomsterne med en bordeaux kant fænger mit øje og jeg skal altid lige helt tæt på for at se disse flotte blomster.

Kommentarer

  1. Dejligt for dig at nå lidt i haven, selvom det var koldt. Jo det er tidligt med din påskelilje, mine er langt oppe med knopper, men viser farve gør de ikke endnu, end ikke dem ved husmuren.

    SvarSlet
  2. Flotte nærbilleder af din nyserod. Mine dorothealiljer begyndte for alvor at udvikle sig, efter at jeg plantede klumpen om.

    SvarSlet
  3. Hej Susanne.Ja !!! foråret er ved at nærme sig................og dejligt at du nåede en runde i haven.
    Vi nyder jo alle de små forårsbebuder i haven.
    Og din nyserod er bare flot....................er selv rigtig glad for den jeg fik af dig for nogle år siden.
    God aften knus Jette..

    SvarSlet
  4. Hej Susanne

    Ja den er da lækker din nyserod!
    Endnu har mine påskeliljer ikke engang vist at de har knopper;)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  5. Akkurat nå skulle jeg gjerne bodd i Danmark :-))
    Våren er kommet ganske mye lenger hos deg, også deilig at du fikk litt tid i hagen.
    Jeg drømmer om å få tak i,( få kjøpt Dorotealiljer). Det må jeg bare ha !!
    Nyt våren:-))

    SvarSlet
  6. Det er sjovt med planter som har en affektionsværdi, dem er man typisk nok "mest" glade for... jeg har selv en del stykker med stor affektionsværdi...

    SvarSlet
  7. Hvor er det godt med dine Dorothealiljer :-)
    Din påskelilje er langt fremme, hos er mig er der et stykke vej endnu, før påskeliljerne kommer med blomsterknopper.

    SvarSlet
  8. Det er nogle fine indlæg du laver til din blog, alle dine forårsbebudere er meget smukke.
    Rigitg god weekend.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.