Gå videre til hovedindholdet

Overgivelse ...

Jeg kunne ikke vente til efteråret med at plante det nye bed til. Og ovenpå 18 mm regn torsdag og fredag, så er der vel lidt "vand-reserver" i jorden at tage af! Så må jeg være flittig med vandslangen det næste stykke tid.
Et par fritimer blev brugt på at køre til Hørsholm til Overdam Planteskole og som tidligere var der god hjælpe at hente også i dag. Jeg søgte et par græsser til at blive plantet i bedet sammen med de katteurt, som jeg havde planlagt skulle hen i det nye bed foran rionettet.

Og det blev til to elefantgræs Miscanthus sinensis 'Ghana', som bliver 150-180 cm høj og får et smukt rødt løv i sensommeren og én lampepudsergræs. Desværre fik jeg ikke fik det eksakte navn på lampepudsergræsset, men Poul nævnte at det var en højere lampepudsergræs, så jeg tror, at det må være Pennisetum orientale 'Tall Tails'.

Begge græsser har blade, som nuancerer og jeg tror, at de kommer til at passe rigtig fint sammen med rosen Ghislaine Feuerwerk, som jeg skal have flyttet til bedet og som skal vokse op af rionettet. Ligeledes vil de også stå rigtig godt til kaprifolien, som har været bestemmende for, at jeg har sat rionettet op og som med tiden gerne skulle klatre op i nettet og blomstre med disse smukke blomster.
Katteurten Nepeta fasassenii 'Six Hill's Giant' har jeg flyttet fra et andet bed og det bliver den gennemgående staude i hele bedet.

Bagerst i bedet, op af den midterste stolpe har jeg plantet lampepudsergræsset. Jeg er meget i tvivl om, om den skal stå der elle rom jeg skal flytte bytte om på elefantgræsset, som står ved stolpen ved siden af grusstien og lampepudsergræsset. Jeg tror, at det bliver enden af det.
Katteurten bliver godt stor og har en tendens til at vælte ud til siderne. Derfor har jeg planer om, at der skal sættes sættes et lavt stykke tilskåret rionet op i forkanten af bedet, så katteurten ikke kommer til at vælte ud over plænen og forhindre græsslåningen.

Men mon ikke jeg imorgen skulle finde saksen frem og klippe alle katteurterne ned, så de kan  bruge deres energi på at skyde fra bunden og dermed ikke bruge deres sparsomme energi på at holde blade og blomster friske.

Kommentarer

  1. Spændende bed du har lavet. Jeg forstår godt at du ikke kunne vente med at plante bedet til, det ville jeg heller ikke kunne:)
    Det er blevet rigtig godt og flot med dine stier og det hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth, jeg synes også selv, at det er ved at være et godt område med mindre bede og stier imellem. Jeg tager en tur der rundt flere gange dagligt :-)

      Slet
  2. Det er blevet et flot bed og når rosen bliver plantet helt perfekt.God ide med det lave rionethegn ud mod græsplænen.Jeg har flyttet den samme staude,da den var til stor irritation for ham der slår græs.
    Hvor er du heldig med det vand der er kommet.
    Hilsen Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Ja, stauderne der ligger sig ned får støtte her af rionet. Det er samtidig en smart måde at få udnyttet de små stykker rionet, som er til rest efter de store stykker er blevet sat op.
      Det var skønt med regnen - det gav ligesom lidt "luft" igen.

      Slet
  3. Hej Susanne.Godt du bestemte dig til at plante dit nye bed til.
    Kan læse i mit nye indlæg, at os her i Storkøbenhavn åbenbart er de eneste der har fået noget regn.
    Spændende med dine nye græsser............men synes måske at katteurten virker lidt høj.Og den vælter også meget ud til siden.............så det er nok en god ide at klippe den ned.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Så har vi været rigtig heldige med regnen - det var skønt at naturen klarede det selv her i området. Men hvis andre har det lige så tørt, som vi havde, så er det godt nok slemt.

      Enig i at katteurten er høj - det er også derfor, at jeg har købt et par høje elefantgræs, så de kan stikke op over katteurterne. Jeg fik ikke gjort noget ved klipperiet i dag - den stod på jordbærplukning: 2,5 kg i dag af egen avl :-)

      Slet
  4. Jeg forstår godt, at du ikke kunne vente med at gå videre med bedet. Jeg har så svært ved at visualisere en beskrivelse, så jeg glæder mig til at gense bedet til næste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil glæde mig til at vise bedet til næste år, når det har fået noget mere "kraft og saft" :-)

      Slet
  5. Hej Susanne
    Godt regnen kom og hjalp dig, med at tage beslutningen om at der skulle plantes nu ;)
    Spændende plantevalg, glæder mig til at se bedet når det vokser til, og forøvrigt så er jeg hammer misundelig på dine 18 mm ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, regnen var godt for flere ting :-0 Og jeg kan godt forstå, at du er misundelig - det ville jeg godt nok også være, hvis jeg ikke havde fået regn.
      Det bliver så spændende at se, hvordan det kommer til at se ud med tiden og om mine forestillinger holder stik :)

      Slet
  6. Hej Susanne. Herligt med regnen, så kan jeg godt forstå, at du bare måtte ud. Jeg tror dit bed bliver helt uovertruffent og synes, det er nogle gode tanker du gør dig omkring beplantningen. Det er nok en god idé at klippe katteurten ned, så den kan skyde påny, så får du måske også mere gavn af den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, regnens effekt lokkede mig :-)
      Tak, jeg håber også at det bliver godt, når græsserne er vokset mere til. Jeg håber, at jeg får tid til at klippe dem ned i morgen og så tænker jeg, at de skal have det første skvæt vand, hvis der ikke er kommet noget fra "den store bruser" inden da :)

      Slet
  7. æuuuuuu - vi bliver snydt for regnvejr hele tiden..... så vandmanden må i arbejde. Nok en god ide med et lille hegn til Katteurterne - jeg har store planer om at plante Katterurt langs en havegang i køkkenhaven (indtil jeg så priserne, nu er planen at jeg vil så dem selv) - men vi havde også tænkt at vi ville ha et par tern Rionet langs kanten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder utroligt, hvis katteurt er meget dyre - jeg synes, at de er rigtig gode til at brede sig.
      Og jeg tror helt sikkert, at vi vil blive glade for at have et par tern rionet - de er nogle være nogle til at vælte, når de blomstrer.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad