Gå videre til hovedindholdet

Stakitbed - ihvertfald en lille del ...

Så er min første klematis sprunget ud og det 'Rouge Cardinal'. Når jeg ser på jeres blogs, så har jeg lagt mærke til, at der er flere som har gruppe 1 klematis, som forlængst er sprunget ud. Jeg må altså have fat i én og jeg tror, at det skal være en gul eller grøn eller en gulgrøn - jeg har lige pladsen i et andet bed end det jeg viser i dag. Jeg har kigget på flere planteskoler og har endnu ikke fundet en gul gruppe 1. Har I gode forslag til én?

Midt i bedet står der et let flor af de lette små blomster af porcelænsblomsten.

Biskophat har små gulgrønne blomster - faktisk burde den flyttes til et andet bed, hvor den vil passe bedre i kulørerne. Den breder sig godt, så måske skal jeg bare tage et stykke af den og flytte.

Alunroden, som er én af de gamle sorter (fået af min mor, som har fået den af ...) med de lyserøde blomster blomster står så fint sammen med den mørke alunrod 'Palace Purple'. "Arve-alunroden"
står rigtig fin og også mod akebiaens blade og det mørke stakit.
Og her et overbliksbillede af bedet med hækken af liguster bagerst i billedet. Hækken er lavet af småplanter, som jeg har fundet rundt omkring i haven efter at ligusterhækken blev fjernet for et par år siden. Og bag liguster hækken ligger det blå bed, som der  også er fuld gang i - men mere om det en anden dag.

Kommentarer

  1. Hej Susanne.Er lige vendt hjem fra en dejlig uge i det Nordjyske for at se på haver.
    Dejlige billeder du viser fra din have.Kan desværre ikke hjælpe dig med en gul klematis.
    Min tidlige er Montana Rubens..........men den er jo rosa.
    Jeg synes alle farver er flotte op til det sorte.
    Håber det vil lykkes dig at finde en gul.
    Godaften knus Jette

    SvarSlet
  2. Du har fuldstændig ret i, at de fleste farver passer op mod den sorte baggrund, bortset lige fra de helt mørke blomster. Grunden til at jeg søger en gul clematis er fordi den skal stå i et bed, hvor jeg har andre planter med gule og grønne nuancer.
    Men montana rubens er også skøn og den bliver - så vidt jeg husker - også temmelig stor.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Nyt med genbrug

Nyt bed med genbrugsplanter har set dagens lys! Et mindre, men problematisk område blev udset til at blive et fint lille nyt bed. Selvsåede planter fra haven og plantegaver blev plantet i beddet

En par clematis' er plantet på et rionet for at skærme af mod kompostbeholderne. Men foran rionettet findes et mindre charmerende stykke, som er vældig synligt, når havehuset rundes. Tanken var at der skulle være græs, men området ligger i skygge fra stakittet, så græsset har meget ringe vilkår. 

Området går vi dagligt igennem, når vi skal hente æg og fodre hønsedamerne, så derfor er stykket blevet "en torn i øjet" og det blev besluttet, at stykket skulle blive et bed stedet. 
En hosta, som jeg fik af en kollega sidste efterår, blev plantet i hjørnet. Små søde primula, som jeg fik af en venindes mor forleden, blev delt og plantet i tre grupper. Flere planter har sået sig selv i haven og jeg var rundt at samle lidt ind; jakobsstige, blåaks og sibirisk portulak. Alle blev plantet …

Næsten færdig

Urtehaven er næsten færdig! Arbejdet har skredet rigtig fint fremad i weekenden. Bedkanter er sat, der er efterfyldt med jord i bedene, fiberdug er lagt og småsten er kørt på. Vi er næsten færdige med urtehavens bede. Kun den sidste finish mangler. 

Vi har haft travlt og været effektive lørdag og søndag og foreløbig ser det godt ud. Når jeg så lige får klippet fiberdugen til - tror så tror jeg, at jeg bliver ovenud tilfreds med resultatet.


Lørdag middag startede vi med trækanter på bedene i kanten på de tre af siderne i urtehaven. Stierne mellem bedene var jord og fremspiret ukrudt havde haft gode forhold. Jorden i de seks højbede, som blev færdige i efteråret, var faldet sammen og trængte til opfyldning.


Alle bede er efterfyldt med jord fra genbrugspladsen - fire trailerfulde blev kørt på i alt. Samtidig blev de sidste kartofler sat og de øvrige bede ordnet. Alle kanter er sat og jord er fyldt på derefter.

Fiberdug er lagt i alle gange og småsten er lagt ud på stierne. Inden vi gik…

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)