Gå videre til hovedindholdet

Urtehaven

Grundet det milde vejr så er det fortsat muligt at hente urter i haven. De urter jeg kan hente fra haven har altså en særlig positiv status hos mig. Vi har endnu ikke høstet alle rødbederne og de står stadig rigtig fine derud og er lige til at trække op af jorden og bruge. Det samme gælder porrer, som også står rigtig fine i bedet.
Persillen står også rigtig fin og strunk derude. De få nætter med let frost vi har haft har overhovedet ikke påvirket persillen.

Også i drivhuset kan jeg fortsat finde en krydderurt. Rosmarinen står dejlig frisk og er lige til at klippe af. Og det er en sand fryd når de aromatiske olier frigives - det dufter himmelsk. I dag blev den sauteret sammen med løg, hokkaido og selleri og serveret til en god oksebøf.
Rosmarinen har jeg normalt meget svært ved at holde liv i. Jeg hvisker; faktisk er det aldrig lykkedes mig at overvintre den! Men mon ikke den milde vinter i år giver mig en god chance for, at lykkes - det håber jeg, for planten er efterhånden ved at være temmelig stor, så det vil være ærgerlig at skulle starte forfra igen, igen.  

Kommentarer

  1. Sådan har jeg det også med de ting, vi henter i køkkenhaven. Rosmarin er jo fin både som krydderurt og prydplante, men desværre skal jeg som dig starte forfra hvert forår.

    SvarSlet
  2. Hej Susanne. Ja det er fantastisk, at du har grøntsager i haven endnu, det kan jeg godt forstå, du er glad for. Rosmarin har jeg også og det er også første gang, den overvintrer hos mig. Vi må krydse fingre og håbe på, at de klarer sig! Uhm det lyder godt, det du fik at spise i går.

    SvarSlet
  3. Det ser godt ud, med det du har i din urtehave endnu.
    Jeg har jordskokker og timian tilbage + en spand opgravede gulerødder. Den sidste selleri blev brugt for et par dage siden.
    Porrerne fik jeg ikke ret meget ud af, de sidste var meget små og var ved at gå i stok, så de blev smidt væk. Persillen ser lidt kedelig ud lige nu. Rosmarin har jeg aldrig haft held med at overvintre, og nu hvor jeg ingen drivhus har, er det da helt udelukket.

    SvarSlet
  4. Hvor må det være skønt at have så meget i køkkenhaven endnu. Jeg tror min køkkenhave skal opgraderes i år, så der også er noget til efterår/vinter.
    Jeg er også nødt til at købe rosmarin hvert år, men nu er min sat i drivhus, og så må vi bare krydse fingre. Sammen med basilikum er rosmarin et hit her i huset - åh, den duft!
    Jeg kan blive helt misundelig når jeg ser de pragteksemplarer man har sydpå. Det er jo nærmest buske.

    SvarSlet
  5. Jeg har ingen køkkenhave, men masser af boder rundt omkring på øen, hvor vi kan købe friske grønsager, så jeg lader dem om at dyrke det :) men flot at du har så meget endnu.

    SvarSlet
  6. Hej Susanne

    Det er dejligt at vi stadig kan hente så meget i haverne.
    Her er det mest jordskogger og kryderier der høstes.
    Synes også det er noget af et lotteri med rosmarin, tror ikke den klarede sig mange steder sidste vinter:) heller ikke hos mig, nej. Tror ikke den kan lide at stå vådt og så er frost og sol jo ikke godt.

    Held og lykke og en dejlig søndag herfra

    SvarSlet
  7. Hej Susanne.Da jeg kiggede alle mine billeder igennem i dag til mit nye indlæg faldt jeg også over billeder fra min køkkenhave.Og der er da også både porre-bladselleri-gulerødder og pastinakker tilbage derude.Min rosmarin står lige så fin i drivhuset sammen med chilli.
    Dejligt at man er næsten selvforsynende .God søndag knus Jette

    SvarSlet
  8. Skønt med så mange ting i køkkenhaven! Jeg plejer også at have porrer til hele vinteren, men i år fik jeg ikke plantet nogen - det må jeg råde bod på den kommende sæson!

    SvarSlet
  9. jeg er så glad for at vinteren er midl indtil nu, for jeg håber sådan min rosmarin klarer den. den plejer jo at stå i drivhuset, men det døde jo.. så måske skal jeg til at starte forfra igen. jeg mister i alle tilfælde mange af krydderurterne i år, for de kan ikke komme ind.
    det er virkeligt lækkert med urter fra haven endnu. jeg har bladbeder der faktisk klare det rigtigt fint og persillen. det er faktisk så mildt at jeg overvejer om man skulle prøve at så lidt spinat eller rucula :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
  10. Kære Susanne
    Rigtig godt nytår til dig og din familie;)
    Der er helt bestemt fordele ved milde vintre og én er at grøntsagerne ikke fryser fast i jorden. Jeg har samme oplevelse som dig mht. rosmarin, jeg har vivet min dyne og drivhus på i år og krydser også fingre.

    SvarSlet
  11. Dejligt med din Rosmarin, så må vi håbe at det milde vejr fortsætter. Jeg har ingen Rosmarin at overvintre i år - den frøs ned sidste år fordi den var for stor til at flytte ind i entreen, hvor den ellers havde overvintret et par år - Glæder mig til jeg kan købe en ny i foråret, jeg har planlagt det helt rette sted til den :)
    Jeg har heller aldrig haft frisk persille i haven på denne årstid, det ku' jeg godt vænne mig til.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.