Gå videre til hovedindholdet

Starten på noget nyt

I dag skete det - faskinerne er gravet ned og Jeg har nu et langt tomt bed at boltre mig i. Nå ja, lidt har jeg jo plantet i bedet - nederste højre i billedet - men dog mest et-årige.

Men inden jeg kan komme til at plante i bedet, så har jeg lidt oprydningsarbejde. To bunker skal fjernes - én med jord og én med de tidligere planter fra bedet. Jeg håber, at der bliver lidt tid og lyst i weekenden til at få det fjernet.

Jeg har lidt foreløbige planer om hvordan, men det er aldrig til at vide, som det bliver som jeg tænker lige nu. For jeg tilhører én af dem, hvor de overordnede linjer udvikler sig med processen. Så måske bliver det helt anderledes end jeg tænker lige nu.

Lige nu har jeg planer om, at der skal etableres et bed med læge- og medicinplanter i den ende, som ligger overfor urtehaven.

I den anden ende vil jeg fortsætte med at plante med orange, rødt, pink og gult - ligesom jeg er startet på  i den modsatte ende af, hvor urtehaven ligger.

Og lige i midten kunne jeg godt tænke mig at få en plads til havemøbler af én eller anden slags. Og netop på dette punkt skal jeg arbejde med idéen gennem processen. Jeg tror, at det skal være noget med ærtesten som bund, men alt andet er endnu ubekendte i forhold til den færdige løsning.
Og ikke nok med, at jeg nu er kommet et skridt videre i haven og kan starte på et (næsten) jomfrueligt bed, så er jeg også startet på skolebænken i dag. Jeg er gået i gang med et mastermodul og modulet er specielt rettet mod mit speciale nemlig håndkirurgi. Det bliver rigtig spændende og jeg glæder mig rigtig meget til at kunne fordybe mig i det jeg brænder for.

Men det har desværre den konsekvens, at jeg ikke kan være så meget i haven. Jeg ved dog også, at jeg indimellem vil få behov for at komme derud for at få hjernen blæst igennem. Men desværre vil jeg heller ikke have så meget tid til at være aktiv med kommentarer på alle jeres skønne blogs eller her på bloggen.

Men efter maj, hvor modulet slutter, er jeg helt sikker tilbage for fuld skrue :-)

Kommentarer

  1. Det er såå.... spændende med nye projekter, og dem har du jo haft mange af de sidste par år :-)

    Hvor er det godt for dig, at du får mulighed for efteruddannelse i noget der virkelig interesserer dig :-) Bloggen løber jo ingen steder, så nyd det du har gang i her og nu.

    SvarSlet
  2. Spændende med et nyt bed og nyt kursus. Håber det bliver godt, og at du bliver glad for det. Vi tager pænt imod dig igen til maj :)

    SvarSlet
  3. Jeg kender kun alt for godt til videreuddannelse der tager en stor del af tiden, og bloggen skal jo være lystbetonet ikke en pligt. Jeg har flere kollegaer som kun har kunnet fortsætte deres arbejde i kraft af meget dygtige håndkirurger, da vi som tandlæger er fuldstændig afhængige af hænderne.
    Henrik

    SvarSlet
  4. Pøj pøj med din efteruddannelse. Så kan du bruge haven til at få hjernen blæst igennem og det er den god til!
    Bloggen er jo en lyst og ikke en pligt, så den skal nok genopstå, når tiden er til det.

    SvarSlet
  5. Spændende alt det du har gang i, glæder mig til at se resultatet af bedet og held og lykke også med din videreuddannelse. Vi "ses" til foråret!
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
  6. Hej Susanne.Det lyder spændende med din efteruddannelse.Så må bloggen "hvile" imens.Men vil da gerne se hvad du finder ud af med bedet.Er selv igang med et nyt bed bag ved drivhuset.God aften knus Jette

    SvarSlet
  7. Desværre er aftenerne til havearbejde allerede blevet kortere, men hvis vi får godt vejr i weekenden, så når du måske et stykke videre. Det er altid dejligt med et nyt bed, hvor man kan få plads til lidt nyt :) God fornøjelse med studierne.

    SvarSlet
  8. Uha det lyder spændende med at komme på skolebænken og lære noget. Spændende er det også med det nye bed.
    Knus

    SvarSlet
  9. Hej. Held og lykke med kurset. Du bliver sikkert rigtig dygtig, når du er færdig. Spændende med alle dine planer omkring bedet. Hvis ikke det bliver i efteråret, bliver det forhåbentlig rigtig meget at vise til foråret, når alting pibler op.

    SvarSlet
  10. Jeg synes at haveomlægning og jordbunker er tegn på den skønneste kreative livsstil.
    Det stopper ikke selv et kursus er færdigt, eller børnene flytter hjemmefra, og man har al den tid man vil til haven.
    Så graver man bare ud til et nyt bed, eller bliver grebet af noget helt andet
    Held og lykke med det hele.
    hilsen Bente

    SvarSlet
  11. det bliver godt :) et spændende projekt.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
  12. Det er lige min kategori....den med at tingene udvikler sig i processen Susanne. Hvor bliver det godt når din proces fortsætter det er jeg sikker på :0)

    Pøj pøj med din videruddannelse....jeg er sikker på det kommer til at gå dig godt :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad