Gå videre til hovedindholdet

Rabarber

Da jeg lavede den nye urtehave var det nødvendigt at flytte rabarberen. I samme moment delte jeg den i tre og alle tre ser fine og vitale ud. De to af dem er endda allerede med blomst.

Det er hensigtsmæssigt at skære blomsten væk, for at rabarberplanten kan koncentrer sig om at producere nye stængler og blade i stedet for at tro, at den har sikret sit afkom. Men jeg synes nu, at det er lidt underligt, at planten blomstret så tidligt og når den kun har produceret lidt blade.

Vi trak i dag de første stængler og det blev til en skøn rabarberdessert med rabarber, ristede havregryn og flødeskum.
Skulle I få lyst at lave dessert er vores opskrift her.

Rabarber superprice
Rabarberkompot
12 stilke rabarberne koges med 0,5 dl vand. Sukker tilsættes til kompotten smager godt. Kompotten køles af.

Ristede havregryn
2 dl finvalsede havregryn og en håndfuld hakkede hasselnødder ristes på panden i 75 gr smør og der tilsætte 2 spsk honning.

Flødeskum
2,5 dl fløde piskes sammen med 1 spsk citronsaft og 2 spsk flormelis.

Desserten lægges sammen enten i én skål eller fire portionsglas. Rabarberkompot lægges nederst, derpå havregryn, flødeskum, rabarberkompot, havregryn og slut af med et lag flødeskum.

Velbekomme :-)

Kommentarer

  1. Uhm, jeg elsker rabarber og den opskrift må jeg prøve. En af mine rabarberplanter blomstrede for første gang forrige år. Jeg lod blomsten side, fordi jeg var nysgerrig.
    Ses vi på SMK d. 23?

    SvarSlet
    Svar
    1. Så bliver jeg nysgerrig - hvad skete der med blomsten og ikke mindst selve rabarberplanten?

      Ej, har du fået invitation til d. 23. - jeg har fået til d. 22. Men har ikke fået mig meldt til - håber det kan nåes, for det kunne være lidt spændende at se og høre om udstillingen.

      God fornøjelse med rabarberdesserten :-)

      Slet
    2. Ups, det er mig der har skrevet forkert. Jeg har også fået invitation til d. 22. Du må skynde dig at melde dig til!

      Rabarber blomster blev kæmpe stor, med stængel omkring en meter høj. Jeg samlede også frø fra den, men har ikke fået dem sået.

      Slet
    3. Jeg kan ikke huske hvad der skete med planten efter blomsten.

      Slet
    4. Ja, jeg skyndte mig at sende en mail i går, så jeg håber jeg får lov at deltage. Så måske vi ses :-)

      Utroligt at den kan blive så høj - den har garanteret været meget dekorativ.

      Slet
  2. Det ser ud til at være en lækker opskrift, jeg har ikke taget rabarber ind endnu, måske skal jeg tage mig sammen til de en af dagene.

    SvarSlet
  3. Elsker rabarber :D

    Hjerteligst

    SvarSlet
  4. Tak for opskrift. jeg vil prøve, når mine rabarber er klar.

    SvarSlet
  5. tak for opskrift, ja jeg klipper osse blomsterne af inden de springer ud. jeg sætter dem så i en vase på havebordet istedet for i komposten..

    http://fastersnyttehave.blogspot.dk/

    SvarSlet
  6. Hej Susanne!

    Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage i Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

    Findeopskrifter.dk er en søgemaskine, der samler de bedste danske madlavning blogs fra internettet.

    Flere hundrede blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

    For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Hav en dejlig dag!

    Med venlig hilsen
    - Elin, Findeopskrifter.dk

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Rød havesyre

Hurra - Jeg opdagede igår, at planterne i haven begynder at røre på sig. Èn af de første jeg har fået øje på er rød havesyre, som står med små flotte blade. Havesyren står i staudebedet og har fået lov til at smide frø og nu kan jeg se, at den kommer flere steder i bedet, dog uden at den kommer over det hele som "ukrudt". I litteraturen skrives der, at det er en god idé, at fjerne blomsterne inden den sætter frø, idet planten kan være svær at fjerne fordi den har en dybtgående rod. Men indtil videre har jeg ikke haft problemer med, at den spreder sig for meget.

Havesyre findes også i en grøn variant med saftige, græsgrønne blade, men jeg er nu glad for den røde, som giver lidt mere kolorit på bedet. Planten kommer med blomstrerstilke med mange skiveformede rust-/gul-farvede blomster fra midsommer, men umiddelbart er det for mig at se ikke blomsterne, der er det attraktive ved denne urt. Blomsterstandene bliver op til 50-80 cm høje. Planten trives bedst i sol til halvskygge og…

Pæon-aften

Jeg havde en dejlig tirsdag aften, idet jeg var i Hvalsø hos Pæoneksperten. Jeg var så heldig at jeg havde fået lokket min søster med dertil. Arrangementet foregik i pæonhaven, hvor vi havde lejlighed til at gå rundt og nyde alle de dejlig pæoner - og der er rigtig mange forskellige!


Claus Dalby var i haven for at fortælle om sin bog 'Bonderoser og pæoner'. Men lige inden Claus gik på,   så svarede Thomas fra Pæoneksperten på konkrete spørgsmål vedrørende pæoner.

Og jeg blev da lige en kende klogere i forhold til den forestående flytning af min pæon. Thomas fortalte, at for at sikre blomstringen, skal den deles, sådan at der er 3-5 rodskud (tror jeg nok, at han kaldte dem) på hver plante. Pæonen stimuleres derved til at danne nyt rodnet og dermed blomstre - så tager det forhåbenligt ikke mange år, før den blomstrer igen.


Claus er en god fortæller og er god til at krydre sin viden omkring pæoner med små anekdoter fra haveverdenen. Han fortalte bl.a. om hvordan Itoh hybriderne er…