Gå videre til hovedindholdet

Der er sket meget i dag

Hold da op der har været gang i havearbejdet idag og vi har nået vildt meget.

Vi har siddet og kigget før-billeder og sammenlignet med nu-billeder og der er vild meget forskel. Så det får I også lige et kig på.
De grimme tujaer (som var brune på den anden side) er væk og de øvrige stedsegrønne, vilde brombær, efeu og et selvsået birketræ er fjernet fra bedet bag det tidligere bassin. Masser af rødder er fjernet og frem kom en masse sten i bedet. 

Vi har fældet de to forreste fyrretræer på nedenstående billede. Træerne står mod syd, så det har givet meget mere lys i haven. Den bagerste har vi skånet og bag kameraet er der endnu et stort fyrretræ. De er stammet op, så det har også give mere lys til de bede, som ligger under blandt andet blåbærbedet, som ligger til højre for billederne.


Magnolietræet står nu frit og de to tilbageværende fyrretræer klemmer ikke på det længere. 

Forrest de to øverste billeder ses vildnæsset af kaprifolien og diverse stedsegrøn. Da vi fik klippet dem ned, så viste der sig en række store sten som afgrænser bedet.  

Træbroen, som var ved at rådne, er fjernet og jorden er jævnet derunder. Stien bagfra med ærtesten skal forlænges og løbe mellem de store sten. 

Vi har været supereffektive. Vennen med motorsaven kunne knap nå at save træerne ned og i stykker førend vi andre havde slæbt det hele ud til den store trailer. Og traileren var bare smart. Den var med elektrisk tiplad, så det tog ingen tid at tømme den på containerpladsen. Se her hvor smart; https://www.facebook.com/photo.php?v=170381066454421&set=vb.100004475863017&type=2&theater

Kommentarer

  1. Hold da helt op, der er vist nogen der har været på arbejde i dag.
    Sikke dog et skønt hjørne du har fået ryddet, det giver plads til en masse nye spændende projekter i din have :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret i, at vi har været på arbejde og sidder nu trætte i sofa'en og trætte. Men det har været skønt.

      Det giver bare så meget mere plads og meget mere dybde i området. Nu skal jeg lige gå at "tygge lidt på", hvilke planter der skal være i området :-)

      Slet
  2. Hej Susanne - Sikke en forskel, man skulle næsten tro at hokus krokus har været forbi.
    Det er blevet et rigtigt spændende stykke have der er dukket op, og sikke en masse skønne sten. Det virker rigtigt godt med de træer du har valgt at bibeholde. Spændende at se hvilke ideer du får, med al den ekstra have du har fået..... Godt gået og dejligt med gode venner der har lyst til at hjælpe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kan sagtens kalde vores venner for "hokus krokus" for de har godt nok været effektiv og hurtige. Og ikke nok med, at det har været effektivt - det har også været superhyggeligt.
      Det er superskønt at have fået stykket ryddet samtidig med, at der stadig er noget struktur med det høje træer, vi har skånet. Glæder mig til at skulle igang med planlægge.

      Slet
  3. Mere haveplads, nye projekter. Det er et rigtig svært element med det vertikale i parcelhushaver. Der mangler altid et par træer, men der er alligevel sjældent plads til dem, og fyrretræer har ofte ikke været et godt valg. Så forfra. Godt arbejdslyst, glæder mig til at se området igen om et par måneder.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig i, at de vertikale linier er svære i en lille parcelhushave. Disse fyrretræer er plantet for omkring 20 år siden og dengang er jeg helt sikker på, at det så rigtig godt ud. Men de bliver alt for store til en lille have. Jeg har dog valgt at beholde et par stykker - syntes det ville blive alt for fladt og bart netop uden de vertikale linier.

      Glæder mig også selv til at se, hvordan jeg får området lavet - det har jeg nemlig ikke besluttet endnu.

      Slet
  4. Spændende og hvor har I været flittige, det ses tydeligt. Så er det bare med at finde ud af, hvad der så skal puttes i bedene. Det er jo det mest spændende!

    SvarSlet
  5. Hold nu op, hvor I har været flittige. Uh, det kribler i fingrene for at komme i gang med det 'nye', gør det ikke ;)

    SvarSlet
  6. Fed fornemmelse, du må sidde med efter sådan en produktiv dag. Der er godt nok sket ting og sager. Magnolien skal nok kvittere for mere lys og luft.

    SvarSlet
  7. Sikke en forvandling, I har godt nok fået lavet meget og nu er der mulighed for at lave nye bede m.v. Dejligt at magnolien kommer lidt i fokus, det har den næsten fortjent. Jeg tror også at du bliver glad for at I har bibeholdt et par fyrretræer. Tænk bare på Haven i Hune hvor der jo er mange opstammede fyrretræer.

    Fortsat god arbejdslyst.

    SvarSlet
  8. Det ser godt ud! Jeg tror også på de opstammede fyrretræer.

    SvarSlet
  9. Hej Susanne.Ja! jeg kan da kun tilslutte mig.Dejligt at du har fået fjernet visne thuja og de store træer.
    Skønt med gode vener til at hjælpe.Og det bliver da rigtigt spændende at se hvad du finder ud med dit nye bed.Der er jo mange muligheder..........og så med de dejlige sten.
    God søndag knus Jette

    SvarSlet
  10. Sikke meget lys og masser af plads til nye planter ;0)

    SvarSlet
  11. Sikke en make-over. Der bliver nok at tage fat på, når du skal bygge det hele op igen. Det er et spændende projekt, og jeg er sikker på at det skal blive godt med meget mere lys og friske ideer.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.