Gå videre til hovedindholdet

Awesome forårsdag

Sikke dog et dejligt forårsvejr vi har haft i dag. Det har jeg udnyttet til at sidde på terrassen og læse lidt haveblade, mens jeg har nydt en dejlig kop te. Jeg prioriterede at sidder derude og nyde idag i stedet for at få lavet lidt derude - synes ligesom jeg havde behov for bare at sidde efter den skønne og arbejdsomme weekend.

Jeg kunne dog ikke sidde helt stille. Ud at beskue havens nye udseende og tilbage på stolen for at overveje hvordan det skal se ud. Ud i den "nye have" igen for at se om idéerne holder. Tilbage til stolen for at overveje igen ... og så videre.

Men det blev også til en tur med kamera'et for i det milde vejr er der sprunget endnu flere forårsblomster ud, så nu er der ved at være kulør i haven igen.

Det er helt utroligt hvor meget der er sket i løbet af de sidste par dage. Fascinerende og skæppeskønt, at det pludseligt kan gå så stærkt - det er awesome, som min søn ville sige. 

Kommentarer

  1. Smukke forårsbilleder fra din eftertænksomme dag.

    SvarSlet
  2. Fine billeder af smukke planter.

    Haha...ja det der med bare at sidde og nyde sin have, det er sgutte nemt - det giver i hvert fald mig mere nydelse også at rode i jorden :)

    Måske også derfor jeg ikke har siddepladser rundt omkring i haven, men blot på terrassen....? Okay, det hænger også sammen med at haven ikke er særlig stor OG at jeg altid skal være opmærksom på HVOR jeg stiller noget som kattene kan bruge som trinbræt...! Så er det nemmere kun at have stolene på terrassen :)

    Nå ja - og så HAR jeg faktisk en bænk om i køkkenhaveafdelingen, hvor kattene ikke kan komme :)

    SvarSlet
  3. Godaften Susanne.Dejligt med en afslappende dag i haven,hvor man bare sidder og nyder det,Men jeg er da spændt på hvad du finder på at lave i det "nye"sted.Vi er selv igang med en lille pergola ved vores køkkenhave,Dejligt med nye projekter.God aften knus Jette

    SvarSlet
  4. Der er god grund til at adoptere din søns talemåde om en dag som i dag :)

    SvarSlet
  5. Det kræver diciplin at blive siddende:)) Ha, hvor jeg kender det, men man tænker også godt ved at så og "se" de ting man har planer om. Hvis "folk" ser hvordan sådan nogle som os kan stå og glo intenst på et sted hvor der ikke er noget særligt at se, tror de man er bindegal - de skulle bare se den film vi har for det indre øje.o)

    SvarSlet
    Svar
    1. - jeg mener - "stå og se", ikke "så og se"

      Slet
  6. Dejligt bare at sidde og nyde og tænke på sådan en skøn forårsdag. Skønne billeder.

    SvarSlet
  7. Jeg prøvede også den med at sidde stille i solen, da jeg kom hjem. men det blev alligevel til en times tid i på knæ ;-)

    Jeg venter endnu på mine martsvioler.

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
  8. Jeg tror, en eftertænksom dag kan være givet rigtig godt ud.

    Martsvioler i april :) bedre sent end aldrig.

    SvarSlet
  9. Kender også godt det med at side og læse (i dag i Tante Grøns bog) på terrassen - med hyppige afstikkere ud i haven for lige at ordne de ene eller det andet. Sikkert sundt for mine have-weekend-ømme benmuskler med lidt afveksling

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Rød havesyre

Hurra - Jeg opdagede igår, at planterne i haven begynder at røre på sig. Èn af de første jeg har fået øje på er rød havesyre, som står med små flotte blade. Havesyren står i staudebedet og har fået lov til at smide frø og nu kan jeg se, at den kommer flere steder i bedet, dog uden at den kommer over det hele som "ukrudt". I litteraturen skrives der, at det er en god idé, at fjerne blomsterne inden den sætter frø, idet planten kan være svær at fjerne fordi den har en dybtgående rod. Men indtil videre har jeg ikke haft problemer med, at den spreder sig for meget.

Havesyre findes også i en grøn variant med saftige, græsgrønne blade, men jeg er nu glad for den røde, som giver lidt mere kolorit på bedet. Planten kommer med blomstrerstilke med mange skiveformede rust-/gul-farvede blomster fra midsommer, men umiddelbart er det for mig at se ikke blomsterne, der er det attraktive ved denne urt. Blomsterstandene bliver op til 50-80 cm høje. Planten trives bedst i sol til halvskygge og…

Pæon-aften

Jeg havde en dejlig tirsdag aften, idet jeg var i Hvalsø hos Pæoneksperten. Jeg var så heldig at jeg havde fået lokket min søster med dertil. Arrangementet foregik i pæonhaven, hvor vi havde lejlighed til at gå rundt og nyde alle de dejlig pæoner - og der er rigtig mange forskellige!


Claus Dalby var i haven for at fortælle om sin bog 'Bonderoser og pæoner'. Men lige inden Claus gik på,   så svarede Thomas fra Pæoneksperten på konkrete spørgsmål vedrørende pæoner.

Og jeg blev da lige en kende klogere i forhold til den forestående flytning af min pæon. Thomas fortalte, at for at sikre blomstringen, skal den deles, sådan at der er 3-5 rodskud (tror jeg nok, at han kaldte dem) på hver plante. Pæonen stimuleres derved til at danne nyt rodnet og dermed blomstre - så tager det forhåbenligt ikke mange år, før den blomstrer igen.


Claus er en god fortæller og er god til at krydre sin viden omkring pæoner med små anekdoter fra haveverdenen. Han fortalte bl.a. om hvordan Itoh hybriderne er…