Gå videre til hovedindholdet

Glædelig overraskelse

Og jeg som troede, at jeg kun havde én klynge med vintergækker - der var jo hele tre små klynger.
Sjovt nok at der ikke er flere vintergækker i haven. Hvorfor ved jeg egentlig ikke, for det er da én af de første løg der blomstrer, så det er da bare om at få flere lagt. Måske er det fordi farverige pakninger med tulipaner stjæler billedet om efteråret, når der skal indkøbes løg.

Sent efterår fik jeg lagt et par poser løg af vintergækker. De er endnu dækket af sneen, så jeg ved ikke hvor langt de er fremme. Men jeg fik dem lagt så sent, at jeg ikke regner med at se blomster fra dem i år.

Jeg fandt til min overraskelse også lidt erantis i haven. De står i husbedet, hvor jeg har været i gang med fjerne stauder og grave bedet igennem for at redde forårsløg. Jeg troede derfor, at det var de små erantisknoldes endeligt.
Når nu frosten engang kommer af jorden, så skal jeg have gravet de små planter/knolde op og flyttet til et andet (midlertidigt) sted. For dem vil jeg da nødig undvære i haven.

Kommentarer

  1. Hej Susanne.Ja! det er dejligt at opdage de små fine forårs bebudere i haven.Man bliver bare så glad på denne årstid,og med lidt sne endnu,når de fine gule og hvide blomster titter frem.
    Rigtig god aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig, jeg blev rigtig glad da jeg opdagede dem i haven. Måske lidt senere end I andre, men jeg troede helt ærligt ikke, at jeg havde flere erantis.

      Slet
  2. Tror du nogensinde, frosten forsvinder??

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan ihvertfald sagtens blive i tvivl. Men i mere en 40 vintre har jeg nu opdaget at den forsvinder, så mon ikke også i denne vinter - selvom den føles uendelig lang

      Slet
  3. Nej erantis er temmelig hårdføre. Så glem bare et par planter, så får du flere klynger af dem rundt omkring i haven. De er flittige selvsåere. Så hvor erantis er kommer erantis til.......Vintergækker kan absolut heller ikke undværes her i haven. De er jo noget af det første, der trodser frost og sne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det startede med et par stykker og sidenhen har de formeret sig lidt, så ja de er flittige selvsåere.
      Nemlig - vintergækker må man bare have og jeg skal bare have flere :-)

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Nyt med genbrug

Nyt bed med genbrugsplanter har set dagens lys! Et mindre, men problematisk område blev udset til at blive et fint lille nyt bed. Selvsåede planter fra haven og plantegaver blev plantet i beddet

En par clematis' er plantet på et rionet for at skærme af mod kompostbeholderne. Men foran rionettet findes et mindre charmerende stykke, som er vældig synligt, når havehuset rundes. Tanken var at der skulle være græs, men området ligger i skygge fra stakittet, så græsset har meget ringe vilkår. 

Området går vi dagligt igennem, når vi skal hente æg og fodre hønsedamerne, så derfor er stykket blevet "en torn i øjet" og det blev besluttet, at stykket skulle blive et bed stedet. 
En hosta, som jeg fik af en kollega sidste efterår, blev plantet i hjørnet. Små søde primula, som jeg fik af en venindes mor forleden, blev delt og plantet i tre grupper. Flere planter har sået sig selv i haven og jeg var rundt at samle lidt ind; jakobsstige, blåaks og sibirisk portulak. Alle blev plantet …

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Flueben og oversigtsplan

Urtehavens stier er blevet befriet! Fiberdugen er klippet til og højbede præsenteres nu på bedste vis. Og et forsøg på at tegne haven på en oversigtsplan er gjort


1. maj blev fejret i haven idet urtehaven som udgangspunkt er blevet færdig. Nu mangles kun, at de står grønne og frodige - se det bliver også en fest. Dagen er brugt på at kravle rundt mellem bedene  for at klippe fiberdugen til, så den ikke ses længere. 
Og som det ses, så har det haft stor effekt. Småstenene står  nu flot frem og de fine højbede præsenteres på bedste vis. 
De seneste aftener er blevet brugt på et forsøg på at tegne haven ind på et oversigtskort. Det har faktisk været en ret sjov opgave, men også lidt besværligt lige at huske hvordan bedene er placeret. 
Jeg har været ude i haven at kigge et par gange under oversigtskortets tilblivelse, men på trods af det, så er bedene ikke tegnet helt korrekt op og oversigtskortet er på ingen måder målfast. Nå ja - og havehuset er blevet lidt skævt!
Jeg ved, at jeg har …