Gå videre til hovedindholdet

Forfald med skønhed

På spisebordet har vi en buket tulipaner, som egenlig burde være smidt ud. Men da jeg kom forbi dem her til morgen og solen skinnede så smukt på dem gennem vinduet, så kunne jeg pludselig se en helt anden skønhed i forfaldet.
Solen er gemt bag skyer, så nu står buketten og skriger på at blive smidt ud. Heldigvis har jeg tre bundter sovende påskeliljer, som jeg har vækket fra dvalen, som står og venter på at blive sat i vase og lyse op i stuen.

Kommentarer

  1. Tulipaner er en af de få blomster som faktisk er rigtig smukke i forfald. Jeg lader altid mine stå til forfaldet er så fremskredent, at det ikke længere er smukt. Og, se nu gav du mig lige en ide. Men det må vente til tulipanerne viser deres smukke forfald ;-)

    God søndag
    Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja fik da lige øjnene op for, at de er smukke på trods af, at de er på det absolut sidste. Men er da noget spændt på at læse (hvis du da deler på bloggen) om hvilken idé du har fået.

      Slet
  2. Hej Susnne
    Hvor er det nogle FLOTTE billeder du har taget af dine tulipaner - det er da virkelig yndigt forfald, jeg er vild med dem.
    God søndag
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak - synes også selv, at der var et par gode skud mellem.

      Slet
  3. Solen gør underværker, selv på en tulipan i forfald.

    SvarSlet
    Svar
    1. Solens virkning var nærmest magisk :-)

      Slet
  4. Hvor skægt... jeg har selv en dusk tulipaner på spisebordet, som Malcolm flere gange har "bedt" mig om at smide ud. Nu får de vist lige en dag mere i forfaldets skønhed - og tak for det, Susanne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor sjovt og det var så lidt - håber Malcolm også kan se skønheden :-)

      Slet
  5. Svar
    1. Der var så mange skønne motiver i solskinstulipanerne :-)

      Slet
  6. Smukt. Måske man snart skulle ofre en buket Tulipaner på sig selv...

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. DEt synes jeg lyder som en bragende god idé :-)

      Slet
  7. Hej Susanne. Det er smukt forfald og smukt lys på dem. Kan godt forstå, at det fangede dit blik!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så fortryllende et lys, så der blev taget 90 billeder - kunne slet ikke lade være :-)

      Slet
  8. Tulpaner är vackra i alla stadier tycker jag. Fina i knopp, fina i blomst, men nog är dom fina när det hela börjar ta slut också.
    Ha en fortsatt fin dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret - tulipanblomsterne er smukke uanset i hvilket stadie de er :-)

      Slet
  9. Smukt forfald :)

    Hos mig er der drevne grene hele tiden og ind immelem tulipaner. De er gode til humøret i vintertiden ;-)

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, det er jeg slet ikke startet på. Måske jeg skulle se at få et par mirabelle grene ind til drivning - tak for "sparket" :-)

      Slet
  10. Godaften Susanne.Dejlige billeder af forfaldet.Jeg har lige taget lidt grene ind fra haven......så er det bare at vente på at de springer ud.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Jeg synes jo også, at de bare grene er dekorative. Lige nu har jeg nogle stående i en buket med påskeliljer - det giver et godt modspil til alt det gule :-)

      Slet
  11. Ih altså hvor smukke billeder du har taget af dine tulipaner Susanne. Har godt set dem på FB, men det går nogle gange så stærkt at jeg glemmer igen :)

    De er så dekorative og som du har leget med solen og skyggen. Tak for de smukke billeder .

    Haveknus
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er jo rigtig meget "information" at forholde sig til, så kan da godt forstå, at du ikke kan huske det hele.

      Tak, jeg var fuldstændig opslugt af samspillet mellem tulipanerne og solens stråler. Jeg kom helt i flow og kunne se det ene motiv smukkere end det andet. Herligt :-)

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

De små i haven

Det er ikke de små mennesker, der er tale om! Men istedet er de små blomster fanget med makro-linsen og når der kigges efter, så er der en del smukke små blomster


Porcelænsblomstens fine små blomster har her besøg af en lille bille.

De sidste blomster på kærmindsøstrene sidder helt oppe i toppen af blomsterstænglen - det varer ikke længe inden deres blomstring er slut.



De små grøn/hvide blomster findes i hobetal på benveden. Det er ikke til at forstå, at den får flotte røde og orange frøstande hen på efteråret - og frøstandene er vel at mærke noget større end selv blomsten.

De enkelte blomster på den lille sibiriske portulak er små, men oftest er der flere planter på samme sted og flere blomster samtidig, så derfor er den til at få øje på.



Den sidste er én af mine yndlinge, som man skal kigge virkelig godt efter, for at finde - de små tobakspiber gemmer sig gerne under de rimelig store blade af tobakspibeplanten.

Ukrudt top tre

Alle kæmper vist med hvert sit ukrudt i haven - jeg gør ihvertfald. Ina fra Anna's plads havde forleden dag et indlæg om de tre 'værste' ukrudt i hendes have. Den tråd vælger jeg at tage op.


Helt uden overdrivelse og yderligere overvejelse, så går første pladsen til skvalderkålen. Den er (næsten) umulig at komme af med og breder sig vildt og voldsomt, hvis den får lov. Jeg har endnu ikke lykkedes med at få ryddet et bed for skvalderkål, for blot et enkelt lille stykke rod, bliver hurtigt til et helt bed.

Der er dog en del forslag til planter, som kan klare sig mod skvalderkålen og lukke af for lys til dens fotosyntese og dermed hindrer den i at vokse - se bl.a. denneartikel. Berit fra Irishaven har skrevet et indlæg om kulsukker mod skvalderkål og jeg har selv skrevet et indlæg om stor tusindstråle.


Andenpladsen går til dette ukrudt, som jeg måtte finde navnet på i Ukrudtsnøglen. Jeg fandt frem til, at det må være en lav ranunkel.  Den spreder sig ivrigt i græsplænen og …