Gå videre til hovedindholdet

Så skal der spises

Kålsommerfuglen sværmer om min spidskål og det er jeg jo i sagens natur ikke så glad for. Her er den dog fanget i en matrem, for når jeg ser den i spidskålen, så bliver den jaget væk.


Desværre kan jeg ikke sidde vagt døgnet rundt (det gider jeg nu heller ikke), så istedet må vi høste og spise alle de spidskål vi orker.


Og de smager jo fantastisk - sprøde og smagfulde. Her én af vore foretrukne og let-lavede opskrift på spidskål, som vi ofte laver.

Hvidkål med citron og fløde
1 spidskålshoved skæres i tynde strimler og svitses i lidt olie på en pande. Tynde strimler af skallen og saften af 1 citron tilsættes spidskålen sammen med 2-3 spsk fløde. Det hele varmes og og smages til med salt og peber. Pynt evt. med et par kviste persille. God appetit. 

Kommentarer

  1. Mmm, dejlig opskrift! Og sikken smuk sommerfugl!
    Hav en skøn dag,
    Rose
    :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sommerfuglen er smuk (og endnu mere smuk, hvis man ikke har kål i haven ;-)

      Slet
  2. Umme nums hvor lyder det godt. Opskriften er hermed gemt.
    Øv med sommerfuglene, de er så utroligt smukke, men hvor kan de gøre stor skade. Min mor "sidder vagt" ved hendes grønkål lige nu men jeg tror kampen er tabt.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt, at du kan bruge opskriften :-)
      Ja, vi kan jo desværre ikke sidde vagt hele døgnet - alternativet er et net, men ...

      Slet
  3. Hej Susanne.
    Tak for opskriften. Jeg har allerede planlagt at vi skal have spidskål i aften, og jeg tror at jeg skal prøve din opskrift. Ellers kan det også anbefales at lave coleslaw.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil du absolut ikke fortryde - retten er bare frisk og skøn - ligesom coleslaw og specielt en sommerslaw er heller ikke værst :-)

      Slet
  4. Tak for opskriften, det ser spændende ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme - den smager rigtig godt :-)

      Slet
  5. Den opskrift hapser jeg... jeg har godt nok ikke spidskål i haven, men sommerkål... så dem vil jeg øve mig på, hvis ikke sommerfuglene kommer først...

    SvarSlet
    Svar
    1. Værsgo' og mon ikke, at du når at få høstet et par stykker, førend det er for sent :-)

      Slet
  6. Den opskrift lyder indbydende.Den skal prøves.

    Ellers er her et tip til kål; Sæt brændenælder i vand i en spand 4-5 dage (skal stå i solen) Det vil stinke som bare pokker :O( Vandet 'bruser' du kålene over med, så slipper både æg og eventuelle larver sit tag i bladene :O)....eller dæk med net....men det gider vi ikke se på ....vel? ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sikker på, at du finder den lækker :-)
      Enig, net gider vi ikke kigge på og det er sikkert heller ikke helt nemt at få helt tæt. Det kunne være, at jeg skulle på jagt efter brændenælder og måske stanken kan opveje den gode effekt på æg og laver. Tak for tippet det lyder effektivt :-)

      Slet
  7. Uhmmmm, det lyder lækkert, det er fine hoveder du har dyrket:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtig lækkert og ja, de er faktisk blevet rigtig fine og store :-)

      Slet
  8. Hej Susanne.Sjovt nok er der flere på nettet der omtaler madopskrifter,og viser deres afgrøder frem-mig selv inklusive.Dejligt at være selvforsynende.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi nyder virkeligt pirncippet med fra jord til bord - det er noget helt andet at hente sit eget end at købe det i supermarkederne. Og spændende at følge andres afgrøder og 'høste' tips :-)

      Slet
  9. Det lyder som en nem og lækker opskrift. Den vil jeg også prøve, men jeg må i supermarkedet efter spidskålen, desværre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ret sikker på, at retten også smager dejlig med en spidskål fra supermarkedet. Rigtig god fornøjelse med spisen :-)

      Slet
  10. Flot billede af sommerfuglen. godt "fanget".
    Tak for opskriften.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Nyt med genbrug

Nyt bed med genbrugsplanter har set dagens lys! Et mindre, men problematisk område blev udset til at blive et fint lille nyt bed. Selvsåede planter fra haven og plantegaver blev plantet i beddet

En par clematis' er plantet på et rionet for at skærme af mod kompostbeholderne. Men foran rionettet findes et mindre charmerende stykke, som er vældig synligt, når havehuset rundes. Tanken var at der skulle være græs, men området ligger i skygge fra stakittet, så græsset har meget ringe vilkår. 

Området går vi dagligt igennem, når vi skal hente æg og fodre hønsedamerne, så derfor er stykket blevet "en torn i øjet" og det blev besluttet, at stykket skulle blive et bed stedet. 
En hosta, som jeg fik af en kollega sidste efterår, blev plantet i hjørnet. Små søde primula, som jeg fik af en venindes mor forleden, blev delt og plantet i tre grupper. Flere planter har sået sig selv i haven og jeg var rundt at samle lidt ind; jakobsstige, blåaks og sibirisk portulak. Alle blev plantet …

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Flueben og oversigtsplan

Urtehavens stier er blevet befriet! Fiberdugen er klippet til og højbede præsenteres nu på bedste vis. Og et forsøg på at tegne haven på en oversigtsplan er gjort


1. maj blev fejret i haven idet urtehaven som udgangspunkt er blevet færdig. Nu mangles kun, at de står grønne og frodige - se det bliver også en fest. Dagen er brugt på at kravle rundt mellem bedene  for at klippe fiberdugen til, så den ikke ses længere. 
Og som det ses, så har det haft stor effekt. Småstenene står  nu flot frem og de fine højbede præsenteres på bedste vis. 
De seneste aftener er blevet brugt på et forsøg på at tegne haven ind på et oversigtskort. Det har faktisk været en ret sjov opgave, men også lidt besværligt lige at huske hvordan bedene er placeret. 
Jeg har været ude i haven at kigge et par gange under oversigtskortets tilblivelse, men på trods af det, så er bedene ikke tegnet helt korrekt op og oversigtskortet er på ingen måder målfast. Nå ja - og havehuset er blevet lidt skævt!
Jeg ved, at jeg har …