Gå videre til hovedindholdet

Dannesboe's have

Jeg lovede for et stykke tid siden, at jeg ville vise lidt billeder fra Jørn og Sonja Dannesboe's have, som vi besøgte i forbindelse med Havefestivalen.

Jørn og Sonja bor i Buresø med en stor grund bag huset direkte ned til søen - sikke en skøn udsigt.



Bag huset blev vi ført rundt i haven ad græsstier og i en stor del af haven er der store træer. Her var masser af inspiration at hente til planter, som er gode til skygge.

Sonja og Jørn må have brugt masser af tid på at etablere de mange bede, som er bygget op som stenbede. Men også på at finde de mange planter, som egner sig til at gro under disse betingelser. Der var mange forskellige planter og jeg har en fornemmelse af, at der også var en del sjældne i mellem.



Også foran huset var der fine bede. Og en lille planteskole, hvor Jørn og Sonja havde et lille planteudsalg.


En have med mange oplevelser og vi var enige om, at det er en have, som sagtens kan opleves igen.

Kommentarer

  1. hej Susanne.Det var da en dejlig have du har besøgt.Buresø kender jeg godt-har cyklet meget
    i området før i tiden .og det ligger ikke så langt fra hvor jeg bor.Vil være opmærksom på haven til næste havefestival.God varm dag til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Igen!Har lige opdaget at jeg har en bog af Jørn Dannesboe.
      Have-design-detaljer.God bog at blive klog på.Jette

      Slet
  2. Tak for turen igennem den smukke have.
    Gode billeder.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlet
  3. Der ville jeg gerne have været med. Men tak for turen. Jeg har læst flere af hans bøger, og mit ørkenbed er lavet efter hans anbefalinger i bogen.

    SvarSlet
  4. Sikke dog en smuk udsigt, den kunne jeg sagtens bruge her...

    Tak for turen og God aften

    SvarSlet
  5. Flot have og smuk have. Ja man kan godt se, at der er mange sjældne eksemplarer.
    Tak for turen.

    SvarSlet
  6. Hej Susanne

    Det var da sjovt at vi ikke mødtes deroppe. Vi var nemlig også på vandring i Jørn og Sonjas have. Den er fuldkommen vidunderlig. Jeg var helt færdig da vi gik efter to timer.....med planter i favnen. Det er bestemt ikke sidste gang jeg besøger deres have.

    SvarSlet
  7. Hej Susanne. Tak for haveturen. Hvor er det skønt med de åbne haver, hvor vi rigtig kan se de smukke haver og få masser af inspiration. Sikken en udsigt. Der er nu noget med vand.

    God weeekend.

    Mange havehilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
  8. Fantastisk skovhave......- man får helt lyst til at gå på vandring af stierne - hvem der bare havde en sø til nabo......det må være det ultimative :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Nyt med genbrug

Nyt bed med genbrugsplanter har set dagens lys! Et mindre, men problematisk område blev udset til at blive et fint lille nyt bed. Selvsåede planter fra haven og plantegaver blev plantet i beddet

En par clematis' er plantet på et rionet for at skærme af mod kompostbeholderne. Men foran rionettet findes et mindre charmerende stykke, som er vældig synligt, når havehuset rundes. Tanken var at der skulle være græs, men området ligger i skygge fra stakittet, så græsset har meget ringe vilkår. 

Området går vi dagligt igennem, når vi skal hente æg og fodre hønsedamerne, så derfor er stykket blevet "en torn i øjet" og det blev besluttet, at stykket skulle blive et bed stedet. 
En hosta, som jeg fik af en kollega sidste efterår, blev plantet i hjørnet. Små søde primula, som jeg fik af en venindes mor forleden, blev delt og plantet i tre grupper. Flere planter har sået sig selv i haven og jeg var rundt at samle lidt ind; jakobsstige, blåaks og sibirisk portulak. Alle blev plantet …

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Flueben og oversigtsplan

Urtehavens stier er blevet befriet! Fiberdugen er klippet til og højbede præsenteres nu på bedste vis. Og et forsøg på at tegne haven på en oversigtsplan er gjort


1. maj blev fejret i haven idet urtehaven som udgangspunkt er blevet færdig. Nu mangles kun, at de står grønne og frodige - se det bliver også en fest. Dagen er brugt på at kravle rundt mellem bedene  for at klippe fiberdugen til, så den ikke ses længere. 
Og som det ses, så har det haft stor effekt. Småstenene står  nu flot frem og de fine højbede præsenteres på bedste vis. 
De seneste aftener er blevet brugt på et forsøg på at tegne haven ind på et oversigtskort. Det har faktisk været en ret sjov opgave, men også lidt besværligt lige at huske hvordan bedene er placeret. 
Jeg har været ude i haven at kigge et par gange under oversigtskortets tilblivelse, men på trods af det, så er bedene ikke tegnet helt korrekt op og oversigtskortet er på ingen måder målfast. Nå ja - og havehuset er blevet lidt skævt!
Jeg ved, at jeg har …