Gå videre til hovedindholdet

Lucky Number

Et lykkenummer vil jeg ikke kalde de tre dahlier, som jeg købte i samme pose i foråret, da Plantorama i Hillerød åbnede.

Den ene er 'Lucky number', som vises på pakken. Den passer rigtig godt i bedet med de mørke/lyserøde/hvide farver. Lige som jeg forestillede mig.



Nr. to er absolut ikke en 'Lucky Number'. Den er meget rød - jo, jo bevares, den er meget smuk. Men den står altså ikke godt til de mørke/lyserød/hvide farver i bedet.

Nu er jeg så meget spændt på den sidste af de tre fra samme pakke. Den er endnu ikke er sprunget ud og stadig kun står som en lav tue i bedet. Bliver det en 'Lucky Number' eller en helt tredje slags.













Utroligt at der kan være så stor forskel på knolde i samme pakke - et og andet må være gået galt på et eller andet tidspunkt. 


Kommentarer

  1. Rigtig smukke dahlia begge slags, men hammer irriterende når man ikke får, det tror man har købt. Jeg syntes det har været ekstra slemt i år ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er rigtig irriterende. Det værste er jo, at man planter den i et bed, hvor man regner med, at den vil se godt ud. Og så matcher den bare overhovedet ikke :-( Hvis man overvintrer har man jo så en chance for at rette det op til næste år.

      Slet
  2. Ja, jeg synes også at snakkes om mange fejl i knolde i år! Selv købte jeg 6 poser Royal Downham i Bilka og ikke en er rigtig - de er røde i 2 varianter, har mørkegrønt løv og er det halve i højden! fejlen må ligge ved grossisten - mere eller mindre bevidst. Måske blir mange knolde røde med tiden? ja, jeg ved det ikke, men det er virkelig skuffende...
    Hvad kan man gøre? klage hjælper vist ikke noget, men jeg har da gjort Bilka opmærksom på fejlen... hvis ingen siger noget, tror forhandleren jo at alt er fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan det virkelig passe, at knoldende bliver røde med tiden???
      Det er godt nok også noget af en fejlmargen du der har at arbejde med; 100 % det er da uhørt. Kan godt forstå, at du har gjort Bilka opmærksom på fejlen. Men tror der skal mange kundeklager til, førend de bringer det videre til grossisten. Men drønhamrende ærgerligt er det ihvertfald.
      Det kunne være, at jeg lige skulle nævne det i Plantorama næste gang jeg kommer forbi, for som du siger så bliver de jo nødt til at blive gjort opmærksom på fejlen.

      Slet
  3. Stephanie fra Statens Museum for Kunst31. juli 2012 kl. 13.06

    Kære Susanne,

    har du email adresse man kan træffe dig på?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har fundet din mailadresse på SMK og sendt dig en mail :-) Spændt på hvad henvendelsen går på!

      Slet
  4. Kære Susanne. Hihi det har vi hørt før det der med, at der er andre knolde i. Den er nu smuk den "rigtige". Det er da lidt spændende og sidstemand så er rigtig også.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja kan forstå, at det er helt slemt i år - træls også selvom de er smukke begge to. Jeg er da også noget spændt på den sidste - måske er det en helt 3.

      Slet
  5. Hej Susanne.Ja! det er ærgeligt at man ikke altid får hvad man tror.
    Har selv købt flere ting,der havde en helt anden farve.
    Hvad er jeres erfaring,har man ikke lov til at få det byttet?
    Har lige taget temaet op om det brogede løv.
    Rigtig god aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Super ærgerligt og man har jo ikke en kinamands chance for at plante den det rigtige sted det første år. Jeg tror dog, at det kan være svært at komme igennem med at få en dahliaknold byttet. Men jeg syntes faktisk, at det burde kunne lade sig gøre - man har ikke fået det man troede man købte. Og jeg tror også rent lovgivningsmæssigt, at man har ret til at få "varen" byttet, hvis den ikke lever op til det lovede dvs. det som står på emballagen.

      Slet
  6. Hej Susanne. Det er ærgeligt,når varen ikke helt lever op til forventningerne. Jeg har prøvet det samme med tallerkensmækker frø. Har aldrig før hørt det med knolde, men ærgeligt er det. Forhåbentlig kan du flytte den røde, for den er da virkelig smuk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er brandærgerligt ikke at få det forventede. Jeg tror ikke, at jeg tør flytte den i år. Men hvis jeg lykkes med at overvintre, så skal den helt sikkert stå et andet sted. Jeg har dog intet rødt bed, så det var da en grund til at etablere et nyt ;-)

      Slet
  7. Ærgerligt er det, men det er hørt før. Det er nok rigtigt, at man er nødt til at klage, ellers finder de jo aldrig ud af det, og tror at alle kunder er tilfredse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har hørt om det ift. stauder - noget med en lupin. Men har ikke tænkt over, at det også kan hænde med dahlia-knolde, men selvfølgelig kan det da det. Ærgerligt er det.
      Ja, jeg tror lige, at jeg lader et ord falde om det i Plantorama, næste gang jeg kommer der.

      Slet
  8. Det er da gået helt galt med farverne i år. Du er ikke den første der klager over "fejlfarver". Jeg har hørt og læst om rigtig mange - og har også selv oplevet det flere gange i år. Hvad sker der dog?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror desværre, at det forholder sig, som Birgitte skriver i kommentaren nedenfor, at det handler om pris og fag-ekspertise. Så hvis vi vil have de billige varer, så tror jeg, at vi desværre bliver nød til at leve med fejlleverancer. Men træls er det ikke at få den rigtige vare.

      Slet
  9. Ja, det må da siges at være en lykkepose - uden at producenten havde kaldt den det. Absolut ikke i orden og helt sikkert et udslag af, at planter pludselig er blevet storcenter og supermarkedsvarer uden fagmandens ekspertise. Den er der sikkert ikke råd til i prisen.

    /Birgitte - som godt kan forstå at du ægrer dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror desværre, at du har ret. Pris og "kvalitet" hænger som oftest sammen også med planter/knolde/løg til haven. Ja, det er brandærgerligt - den står og skriger i bedet.

      Slet
  10. Hej Susanne :-D

    Jeg har forsøgt at ændre den der kontakt-dims. Kan jeg lokke dig til at kigge forbi og se, om jeg har gjort det rigtig??

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fået den ændre nu - skønt at man kan kommentere hos dig uden alle de tal og bogstaver :-)

      Slet
  11. Hej Susanne
    jeg har læst dine oplevelser i Plantorama.
    Vil du være sød og kontakte mig på tlf. 87431280 ?
    Mvh.
    Heine

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for din henvendelse. Jeg har kontaktet dig pr. telefon og pr. mail :-)

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Rød havesyre

Hurra - Jeg opdagede igår, at planterne i haven begynder at røre på sig. Èn af de første jeg har fået øje på er rød havesyre, som står med små flotte blade. Havesyren står i staudebedet og har fået lov til at smide frø og nu kan jeg se, at den kommer flere steder i bedet, dog uden at den kommer over det hele som "ukrudt". I litteraturen skrives der, at det er en god idé, at fjerne blomsterne inden den sætter frø, idet planten kan være svær at fjerne fordi den har en dybtgående rod. Men indtil videre har jeg ikke haft problemer med, at den spreder sig for meget.

Havesyre findes også i en grøn variant med saftige, græsgrønne blade, men jeg er nu glad for den røde, som giver lidt mere kolorit på bedet. Planten kommer med blomstrerstilke med mange skiveformede rust-/gul-farvede blomster fra midsommer, men umiddelbart er det for mig at se ikke blomsterne, der er det attraktive ved denne urt. Blomsterstandene bliver op til 50-80 cm høje. Planten trives bedst i sol til halvskygge og…

Pæon-aften

Jeg havde en dejlig tirsdag aften, idet jeg var i Hvalsø hos Pæoneksperten. Jeg var så heldig at jeg havde fået lokket min søster med dertil. Arrangementet foregik i pæonhaven, hvor vi havde lejlighed til at gå rundt og nyde alle de dejlig pæoner - og der er rigtig mange forskellige!


Claus Dalby var i haven for at fortælle om sin bog 'Bonderoser og pæoner'. Men lige inden Claus gik på,   så svarede Thomas fra Pæoneksperten på konkrete spørgsmål vedrørende pæoner.

Og jeg blev da lige en kende klogere i forhold til den forestående flytning af min pæon. Thomas fortalte, at for at sikre blomstringen, skal den deles, sådan at der er 3-5 rodskud (tror jeg nok, at han kaldte dem) på hver plante. Pæonen stimuleres derved til at danne nyt rodnet og dermed blomstre - så tager det forhåbenligt ikke mange år, før den blomstrer igen.


Claus er en god fortæller og er god til at krydre sin viden omkring pæoner med små anekdoter fra haveverdenen. Han fortalte bl.a. om hvordan Itoh hybriderne er…