Gå videre til hovedindholdet

Urtehaven

Det gror lystigt i urtehaven nu og mon ikke det bliver endnu bedre med den regn vi har fået. Ikke fordi vi har fået forfærdeligt meget regn, men alligevel. Tilsat lidt varme så vil der snart ske noget.

Spidskålene vokser flittigt. Da jeg satte dem tænkte jeg, at der da var alt for langt mellem planterne - det var nogle små 'plantlinger'. Men nu kan jeg godt se, at der ikke kunne være mindre afstand, for de fylder allerede godt.



Og mon ikke det er de små spidskålshoveder, som de har sat af til i midten. Jeg håber, at vi kommer til at spise sprøde, nyhøstede og smagsfulde spidskål forend larverne tager dem alle sammen.

Både den bredbladede persille og kruspersillen har fået godt fat og løggene står rigtig fine. Der er sat tre forskellige slags løg; rødløg, salatløg og skalotteløg.



Kartoflerne er også rigtig godt på vej. Og der er allerede blomster på vej. Så det varer vist ikke længe inden jeg kan høste de første lækre små himmerigsknolde.


Også jordbærrene har fået bær. Planterne er sat her i foråret, så jeg troede ikke helt på, at vi ville nå at få bær i år. Men det var I jo sikre på - og jeg må give jer ret. Der er bær til smagsprøver - tror de lækre bær når at blive spist direkte fra planterne. Det glæder jeg mig til.

Kommentarer

  1. Ja sikke det da gror i urtehave, elsker bare de første nye kartofler og jordbær. Vi har lige brugt det sidste rødløg fra sidste år. Dejligt at kunne være selvforsynende en hel sæson.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er fart på. Jeg glæder mig så meget til at kunne grave de første kartofler op - det er en ren himmerigsmundfuld :-)

      Slet
  2. Er du vimmer, det ser godt ud! Salat og så mine kål er også dem, der har sytørst fart på. Og de kommer da til at give fint, dine jordbær. Jeg har ikke fået mine plantet ud endnu. Nogle står i et "jordbærtårn" andre i potter stadigvæk.

    Altså hvor er det godt med din køkkenhave! Tillykke med premieren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak. Vi har spist det første ruccola derfra - skønt at kunne plukke direkte til madlavningen.
      Jeg er faktisk overrasket over, at der er så mange jordbær på. Og jeg glæder mig til at sætte tænderne i de første søde, røde jordbær :-) Giver dine jordbær ikke også fint i jordbærtårnet?

      Slet
  3. Mums en dejlig masse spidskål og flot med alle de bær, så mange og langt er mine nye( fra efteåret) slet ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi elsker spidskål, så dem glæder vi os til :-) Det lyder utroligt at der ikke er så mange bær på dine, når de er plantet i efteråret. Mine har ståen i en flamingokasse siden efteråret og er først plantet ud her for kort tid siden.

      Slet
  4. Hvor ser det bare dejligt ud, kan godt forstå du er glad for dit fine landbrug. Jeg har også fået udvidet min produktion, og en gæst spurgte i går om jeg havde søgt om eu landbrugsstøtte ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Thi hi, så må du efterhånden være ved at have en stor urtehave. Er du ved at være selvforsynende hele året?

      Slet
  5. Godmorgen Susanne.Nå! du kom mig i forkøbet med køkkenhaven.Men det ser da godt ud det hele.Jeg har også sat de 3 slags løg i min køkkenhave.Pøj-Pøj med udbyttet.Dejligt med egne afgrøder.K/H Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Susanne.Har fået lavet et indlæg om køkkenhave og drivhus,hvis du har lyst til at se det Jette

      Slet
    2. Har været forbi og det ser rigtig dejligt ud hos dig. Og du har rigtig mange forskellige ting. Jeg har ikke mange frugtbuske og jeg tror, at det bliver opstammede buske, jeg skal have fat i for at få plads til det i min lille have.

      Slet
  6. Kan virkeligt se på dine fine billeder, at i er langt foran, ihvertfald i forhold til her i det kolde vestjyske. Tillykke med de første jordbær, dem man selv dyrker er altid de bedste :-)
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det blæser godt i vestjylland så I er altid lidt bagefter.
      De bær man kan putte direkte i munden fra planten er nemlig altid de allerbedste :-)

      Slet
  7. ......ja for søren der er da grøde i de nye højbede.......mums :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Noget gror rigtigt fint andet er ikke helt tilfreds med forholdene. Men det er skønt med det, som gerne vil gro :-)

      Slet
  8. Så kan I få nye kartofler til Grundlovsdag :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var ikke hjemme grundlovsdag. Men måske vi skulle se om der er noget på dem i morgen lige inden manden rejser på forretningsrejse i én uge. Det gør vi :-)

      Slet
  9. Hej Susanne
    Hvor ser det frodigt ud. Vi har fået masser af regn og vind de sidste dage, og både akelejer og katteurt har fået sideskilninger.
    Kartoflerne ser lovende ud... skal de blomstre før man kan høstes?
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt udtryk; sidesklininger ;-)
      Ja, det har jeg ladet mig fortælle, så det er ved at være nu de er klar.

      Slet
  10. Der findes simpelthen ikke noget bedre end hjemavlede grønsager, hvis man ellers kan have dem for sig selv :o)

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. De smager bare bedre, når man selv har passe og høstet grøntsagerne. Jeg glæder mig til at høste. Og ja jeg håber, at vi kan have grøntsagerne for os selv.

      Slet
  11. Det er nu hyggeligt at se hvad der sker i andres køkkenhave - jeg er lidt vild med dine spidskål. Det er en skøn spise! Håber du undgår laver. Gør du noget særligt for at slippe for dem?

    bh. Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. LARVER ....selvfølgelig :-)

      Slet
    2. Spidskål er den foretrukne kål hos os - så dejlig sprød og smagfuld :-) Nej jeg gør ikke noget for at undgå larver. Vil lige se hvor slemt det bliver og om jeg kan fjerne laverne manuelt. Det ville have været godt med et hønsehold, som vi kunne fodre med dem. Men det har vi desværre ikke.

      Slet
  12. Hatten af for køkkenhavefolket... hjemmedyrket er bare det bedste, men jeg orker ikke en køkkenhave :)
    Det ser dejligt, frisk og sprødt ud i din køkkenhave - mums :)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Der skal selvfølgelig en del energi til at holde en køkkenhave. Jeg håber, at det går ok her i haven. Ja det gror godt derude.

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Havestuen

Resultatet af havehusets forvandling blev aldrig vist! For et par år siden blev havehuset piftet op, men resultatet blev aldrig vist her på bloggen - kun før billeder blev vist. Det vil jeg råde bod på nu 

For to år siden, da sønnike blev konfirmeret, besluttede jeg at havehuset skulle ryddes og piftes op, så det var muligt for gæsterne at sidde der og få sig en kop eftermiddagskaffe - og selvfølgelig, så vi selv kunne bruge den efterfølgende. Det var noget af et arbejde og du kan se her og her, hvad udgangspunktet var.


Havehuset var blevet brugt til opbevaring af blandt andet gamle møbler, fortrinsvis arvestykker, som jeg ikke lænede at smide ud grundet affektionsværdi. Vores tidligere bolig var en gammel firlænget gård, hvor gamle møbler passede rigtigt fint i miljøet, men i vores nuværende bolig passer de ikke.

Derfor blev det besluttet, at havehuset skulle indrettes i den romantiske stil således at nogle af de gamle møbler kunne passe ind der. Det hvide bor på ovenstående billed…

De små i haven

Det er ikke de små mennesker, der er tale om! Men istedet er de små blomster fanget med makro-linsen og når der kigges efter, så er der en del smukke små blomster


Porcelænsblomstens fine små blomster har her besøg af en lille bille.

De sidste blomster på kærmindsøstrene sidder helt oppe i toppen af blomsterstænglen - det varer ikke længe inden deres blomstring er slut.



De små grøn/hvide blomster findes i hobetal på benveden. Det er ikke til at forstå, at den får flotte røde og orange frøstande hen på efteråret - og frøstandene er vel at mærke noget større end selv blomsten.

De enkelte blomster på den lille sibiriske portulak er små, men oftest er der flere planter på samme sted og flere blomster samtidig, så derfor er den til at få øje på.



Den sidste er én af mine yndlinge, som man skal kigge virkelig godt efter, for at finde - de små tobakspiber gemmer sig gerne under de rimelig store blade af tobakspibeplanten.