Gå videre til hovedindholdet

Skøn bloghave-besøg

Jeg har været på et skønt havebesøg hos Lene fra Lavendelpigen. Aftalen kom i hus da hun havde et par akelejer 'Green Apples', som hun gerne ville forære mig. Og det siger jeg absolut ikke nej tak til. At foræringen også indebar en havevandring, ja så følte jeg mig dobbelt heldig.

Lenes have er en rigtig skøn parcelhushave i flere niveauer og med opdeling i mange bede indeholdende rigtig mange smukke og dejlige planter. Deriblandt også mange som jeg ikke har set tidligere. Og så blev jeg meget imponeret over Lenes viden - hun kunne huske navnene på alle planterne i haven.

At der pludselig var gået halvanden time i haven vidner om, at to havetossede kvinder kan nørde (ment på den positive måde) så meget, at vi glemmer tiden. Det var skønt at dele haveinteressen og se en smuk have. Og ja, kameraet lå i bagagerummet - det glemte jeg fuldstændigt, så billeder får I desværre ikke.


Ud over akelejerne 'Green Apples', fik jeg også et par staudevalmuer med hjem. De stod rigtig smukke i Lenes have og lever op til deres navn 'Royal Wedding'. Tusind tak for en hyggelig formiddag Lene. Jeg vil glæde mig til et gen-visit og til at se de smukke blomster på de planter jeg fik med hjem :-)


Dagens jordbærhøst fra én plante i drivhuset.

Kommentarer

  1. Lyder som et fantastisk besøg, og du skal da slet ikke tænke på det med fotograferingen... vi er skam ikke spor nysgerrige og under dig gerne at holde al denne skønhed for dig selv!!! Nå, lyve kan jeg så heller ikke, men tillykke med dine blomsterkup og de skønne jordbær.

    OG NÆSTE GANG HUSKER DU ALTSÅ AT FÅ DET KAMERA UD AF BILEN... ;O)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld - det sker aldrig igen ;-) Mon du kan se lidt af skønheden på Lenes blog?

      Slet
  2. Det lyder hyggeligt, men jeg tilslutter mig Fru Friis´ bemærkning :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var rigtigt hyggeligt :-) og næste gang tager jeg kamera med, det lover jeg

      Slet
  3. Herligt med bloggerbesøg. Det med at glemme kameraet til blogarrangementer, er en af mine spidskompetencer, så jeg kender det ;-)

    Åh og så modne jordbær allerede. Jeg ved godt, at de er fra drivhuset, men alligevel :-)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er lidt ærgerligt ikke at have dokumentationen i orden.

      Jordbærrene smagte dejlige :-)

      Slet
  4. Hej Susanne :o)) Ja, det kamera så jeg da ikke meget til :o) Men hyggeligt var det virkelig. Dagens højdepunkt :o) I øvrigt fandt jeg en dronningebusk i min have her til aften. Den står helt bagerst i et bed, men den er der og blomstrer og er bestemt yndig :o)Den havde jeg lige glemt :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Næh, det gemte sig og ville ikke blande sig i den hyggelige stemning :-)
      Skønt at du har fundet en dronningebusk - så er haven alligevel stor. Hvis den får lidt opmærksomhed, så er jeg sikker på, at du får det optimale ud af den :o)

      Slet
  5. Hej Susanne. Sikke dog en god dag I har haft. Tænk at du glemte kameraet! Din dronningebusk er meget smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er noget sjusk at jeg glemte kameraet på sådan et dejligt besøg!
      Dronningebusken nyder jeg også rigtig meget :-)

      Slet
  6. Hej Susanne.sikke da et dejligt besøg.Rart at vi kan besøge hinanden på trods af alder og havestørrelse.Og at man så også kan bytte lidt planter gør det jo endnu bedre.Knus Jette lige hjemvendt fra London (se mit indlæg)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haveinteressen er uafhængig af stort set alt - det er så skønt at vi bare kan besøge hinanden og så går snakken. Det er et skønt netværk vi har herinde :-)

      Slet
  7. Ser ud til at i har haft en god dag.
    Ikke dårlig med ny planter til haven.
    Fine jordbær. Vore jordbær er ikke så langt fremme, men de står heller ikke i drivhuset.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtig skønt med nye planter i haven og så endda nogle en anden blogger har fremavlet. Så vil jeg tænke på giveren hver gang jeg kommer forbi :-)
      Det er også kun dem i drivhuset, som er så langt. De andre ser noget grønne ud endnu.

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Havestuen

Resultatet af havehusets forvandling blev aldrig vist! For et par år siden blev havehuset piftet op, men resultatet blev aldrig vist her på bloggen - kun før billeder blev vist. Det vil jeg råde bod på nu 

For to år siden, da sønnike blev konfirmeret, besluttede jeg at havehuset skulle ryddes og piftes op, så det var muligt for gæsterne at sidde der og få sig en kop eftermiddagskaffe - og selvfølgelig, så vi selv kunne bruge den efterfølgende. Det var noget af et arbejde og du kan se her og her, hvad udgangspunktet var.


Havehuset var blevet brugt til opbevaring af blandt andet gamle møbler, fortrinsvis arvestykker, som jeg ikke lænede at smide ud grundet affektionsværdi. Vores tidligere bolig var en gammel firlænget gård, hvor gamle møbler passede rigtigt fint i miljøet, men i vores nuværende bolig passer de ikke.

Derfor blev det besluttet, at havehuset skulle indrettes i den romantiske stil således at nogle af de gamle møbler kunne passe ind der. Det hvide bor på ovenstående billed…

De små i haven

Det er ikke de små mennesker, der er tale om! Men istedet er de små blomster fanget med makro-linsen og når der kigges efter, så er der en del smukke små blomster


Porcelænsblomstens fine små blomster har her besøg af en lille bille.

De sidste blomster på kærmindsøstrene sidder helt oppe i toppen af blomsterstænglen - det varer ikke længe inden deres blomstring er slut.



De små grøn/hvide blomster findes i hobetal på benveden. Det er ikke til at forstå, at den får flotte røde og orange frøstande hen på efteråret - og frøstandene er vel at mærke noget større end selv blomsten.

De enkelte blomster på den lille sibiriske portulak er små, men oftest er der flere planter på samme sted og flere blomster samtidig, så derfor er den til at få øje på.



Den sidste er én af mine yndlinge, som man skal kigge virkelig godt efter, for at finde - de små tobakspiber gemmer sig gerne under de rimelig store blade af tobakspibeplanten.