Gå videre til hovedindholdet

Et hav af Forglemmigej

Dette syn glæder jeg mig til hvert forår - et blåt hav af Forglemmigej. Planterne får lov at så sig selv hver år, så alle disse planter har fået lov til at styre selv, hvor de vil komme. Og det har de nu gjort meget godt.



Forhaven her er oprindeligt anlagt som en 'japansk inspireret' have med bambus, japansk lygte og med  store marksten lagt i de mørke granitskærver. Og Forglemmigej har sået sig blandt granitskærverne - i havet.


Men når de er færdige med at blomstre (og har smidt lidt frø), så bliver de 'hårdt og brutalt' hevet op og fjernet fra området og vupti, så kan den japanske have stå i sin enkelhed igen. Næsten - for jeg har tilføjet et par stauder, som står i kanten - jeg kunne ikke lade være. Så lige om lidt så begynder den gule lærkespore at blomstre og senere kommer lodden løvefod til.

Kommentarer

  1. Forglemmigej er en smuk og nem plante. Jeg har dem også og glæder mig over dem hvert forår. Mine er flerårige og står i staudebedet som bunddække hele sommeren.Så lidt lugning som muligt :-)

    Ha´en god bededag :-)
    Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Forglemmigej er rigtig smuk i al sin enkelhed :-)
      Som Marie skriver længere nede - er det så ikke en kærmindesøster, som du har i din have? Den breder sig rimelig nemt og kan netop bruges som bunddække. Men den er nu også rigtig skøn og har den derfor også i haven :-)
      Mange tak - jeg har haft en rigtig dejlig gavl-bed's-dag ;-)

      Slet
  2. Samme princip herhjemme, og de er så fine lige nu!

    SvarSlet
    Svar
    1. De er rigtig fine lige nu - det bliver vist ikke meget bedre :-)

      Slet
  3. Jeg gør nogenlunde det samme. Hvis Landliggeren har den som staude, mon så ikke det i stedet for er kærmindesøster, der er tale om?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også, at det er den skønne staude aka Kærmindesøster :-)

      Slet
  4. Hej Susanne. Aij hvor ser det frodigt og forårsagtigt ud. Det er sådan jeg synes forårshaven skal se ud. Min have har et stykke vej endnu. Selvom jeg har sat mange løgvækster, så batter det ikke så meget. Der skal åbenbart rigtig mange til!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der skal rigtig mange til, for at få den ønskede overdådighed. Men hvis du får fat i forglemmigej og lader dem sprede frø, så har du i løbet af de næste par år rigtig mange planter :-)

      Slet
  5. Jeg er også helt vild med mine forglemmigej og satser på at de vil have spredt sig endnu mere til næste år. De er bare så søde :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du lader dem stå så længe, at de når at smide frø, så er jeg helt sikker på, at du har endnu flere til næste år :-)

      Slet
  6. Forglemmigej er bare skønne. De er også overalt i mine bede-når de bliver grå hives de op og frøene spredes til næste år. Gode billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. LIge præcis :-) Tak for billedkommentaren :)

      Slet
  7. Dejlige billeder du fik taget af dine For glem mig ej :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak. Det var ikke helt nemt, at tage billederne af forglemmigej - der er alt for meget grønt ift. blåt. Men til sidst synes jeg, at det lykkedes så nogenlunde. Det sidste billede er taget med macrolinse - så er det noget lettere :-)

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Nyt med genbrug

Nyt bed med genbrugsplanter har set dagens lys! Et mindre, men problematisk område blev udset til at blive et fint lille nyt bed. Selvsåede planter fra haven og plantegaver blev plantet i beddet

En par clematis' er plantet på et rionet for at skærme af mod kompostbeholderne. Men foran rionettet findes et mindre charmerende stykke, som er vældig synligt, når havehuset rundes. Tanken var at der skulle være græs, men området ligger i skygge fra stakittet, så græsset har meget ringe vilkår. 

Området går vi dagligt igennem, når vi skal hente æg og fodre hønsedamerne, så derfor er stykket blevet "en torn i øjet" og det blev besluttet, at stykket skulle blive et bed stedet. 
En hosta, som jeg fik af en kollega sidste efterår, blev plantet i hjørnet. Små søde primula, som jeg fik af en venindes mor forleden, blev delt og plantet i tre grupper. Flere planter har sået sig selv i haven og jeg var rundt at samle lidt ind; jakobsstige, blåaks og sibirisk portulak. Alle blev plantet …

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Flueben og oversigtsplan

Urtehavens stier er blevet befriet! Fiberdugen er klippet til og højbede præsenteres nu på bedste vis. Og et forsøg på at tegne haven på en oversigtsplan er gjort


1. maj blev fejret i haven idet urtehaven som udgangspunkt er blevet færdig. Nu mangles kun, at de står grønne og frodige - se det bliver også en fest. Dagen er brugt på at kravle rundt mellem bedene  for at klippe fiberdugen til, så den ikke ses længere. 
Og som det ses, så har det haft stor effekt. Småstenene står  nu flot frem og de fine højbede præsenteres på bedste vis. 
De seneste aftener er blevet brugt på et forsøg på at tegne haven ind på et oversigtskort. Det har faktisk været en ret sjov opgave, men også lidt besværligt lige at huske hvordan bedene er placeret. 
Jeg har været ude i haven at kigge et par gange under oversigtskortets tilblivelse, men på trods af det, så er bedene ikke tegnet helt korrekt op og oversigtskortet er på ingen måder målfast. Nå ja - og havehuset er blevet lidt skævt!
Jeg ved, at jeg har …