Gå videre til hovedindholdet

Blåt

Der er rigtig fin blomstring i den blå bjergknopurt og den er blevet rigtig omfangsrig. Ja, den ligner nærmest en lille busk.


Gruppen dækker en stub fra et træ, som vi fældede sidste forår. I stedet for at der er et 'hul' i gruppen, så har jeg sat en krukke med en lille stedsegrøn plante og krukken er ikke at se i den store gruppe.  

Forleden købte jeg tre staudesalvier, som selvfølgelig er plantet i samme bed som bjergknopurten. Og den er da ihvertfald blå!






































Disse salvier og alle de andre planter jeg hjembragte fra ferien er plantet ud. Men det er så varmt, at jeg bliver nødt til at vande dem hver eneste dag - ja nogle gange to gange dagligt, for ellers tørrer ud.  

Ud over salvien og bjergknopurten, så er der to storkenæb, som er sprunget ud.



Der er jo ingen tvivl om andet end at den øverste storkenæb er blå. Men det kan diskuteres, om den nederste er mere lilla end blå. Men der er noget blåt i den knap udsprungne knop.

Et billede af hele det blå bed må I vente med at få, men der er mange flere på vej, så hvis planterne kommer til at fylde mere, så kan det være.

Kommentarer

  1. Aj, hvor er den dejlig den blå storkenæb.
    Jeg har også bjergknopurt flere steder på gamle stubbe. God anvendelse at plante i dem mens de går naturligt til grunde - jeg vil prøve at plante lidt mere i dem, der kan blomstre senere på sæsonen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig, den blå storkenæb er skøn :-)
      Ja, de gamle stubbe er ikke særlig kønne, så det gælder om at finde gode løsninger til at skjule dem eller udnytte dem fornuftigt. Synes jeg har set, at husløg skulle være fortræffelige til at plante i en halvråden stub.

      Slet
  2. Fine blå blomster allesammen, men den sidste storkenæb er den jeg synes bedst om. Har du et navn på den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Også den sidste storkenæb er skøn. Jeg ved at det er en Geranium renardii, efternavnet er jeg ikke hels sikker på, men måske det kan være en Philippe Vapelle.

      Slet
  3. Lækre farver... blå eller ej :)
    Smart idé at skjule stubben på den måde :)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. En stub er ikke specielt køn, så dette er en udmærket løsning :-)

      Slet
  4. Hej Susanne.det var da en ordentlig tue af bjergknopurt,men smukt ser det ud.
    Den sidste storkenæb er da bare yndig.
    Rigtig god pinse til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, bjergknopurten har det godt i min have - næsten også alt for godt, men det kan jeg jo heldigvis selv være med til at styre. I år får de en ordentlig tur med saksen, når de er afblomstre, så de ikke spreder sig i hele haven :-)

      Slet
  5. Ja den har det da godt den knopurt ;0) Ja der skal lidt vand til i disse dage håber på at få plantet sommerblomsterne ud i dag.....så må jeg jo være lidt ekstra gavmild med vandkanden for sommervejret fortsætter heldigvis lidt endnu ;0)

    Må Pinsesolen danse livligt i din have ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der skal meget vand til i disse dag og specielt til de nyplantede - nogle dage er jeg ude to gange med vandslangen. Derfor ligger vandslangen også klar på plænen - den vil jo knap nå at blive tør sammenrullet før den skal ud igen ;-)

      Slet
  6. Skønne blomster. Dejlige blå farver. Jeg skal da hvis have noget mere blåt i mine bede.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Blå er en dejlig farve, så det kan jeg godt forstå, at du gerne vil have. De blå passer også så fint til gult. Held og lykke med det :-)

      Slet
  7. HejSusanne. Jeg har været nysgerrig efter at se dine blå planter i dit blå bed og jegskal love for, at det er blåt. Det er nogle gode planter, du har valgt! Det ser også meget frodigt ud og jeg kan sagtens forestille mig, at du må vande i denne varme. Det er dejligt, at der endelig er blevet godt vejr men lidt regn kan vi vist godtbruge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja disse planter er ihvertfald blå. Håber det fortsat bliver ved med at være blå farver, som jeg har fundet. Det bliver spændende at se gennem sæsonen.
      Synes de havde lovet en regnbyge i går, men vi fik ihvertfald ikke noget her. For du har ret; en natlig regnbyge kunne vi godt bruge til alle planter, for der er også nogle af de etablerede, som hænger med hovedet.

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på. 











Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola.

Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen.

På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.

De små i haven

Det er ikke de små mennesker, der er tale om! Men istedet er de små blomster fanget med makro-linsen og når der kigges efter, så er der en del smukke små blomster


Porcelænsblomstens fine små blomster har her besøg af en lille bille.

De sidste blomster på kærmindsøstrene sidder helt oppe i toppen af blomsterstænglen - det varer ikke længe inden deres blomstring er slut.



De små grøn/hvide blomster findes i hobetal på benveden. Det er ikke til at forstå, at den får flotte røde og orange frøstande hen på efteråret - og frøstandene er vel at mærke noget større end selv blomsten.

De enkelte blomster på den lille sibiriske portulak er små, men oftest er der flere planter på samme sted og flere blomster samtidig, så derfor er den til at få øje på.



Den sidste er én af mine yndlinge, som man skal kigge virkelig godt efter, for at finde - de små tobakspiber gemmer sig gerne under de rimelig store blade af tobakspibeplanten.