Gå videre til hovedindholdet

Så er der linet op til påsken

Jeg synes altid, at sidste dag på arbejde inden en ferie er fortravlet. Mange patienter skal ses og gives den sidste instruktion i genoptræning, så de kan klare det på egen hånd i de dage, hvor vi alle har ferie. I dag var ingen undtagelse, så lidt fortravlet kunne jeg tage hjem og holde ferie. Så er det altså skønt, at kunne gå lidt i haven for at få travlhedsfornemmelsen væk.

Jeg fik det næste bed mærket af i urtehaven, så nu er der klar til, at jeg kan grave det i morgen. Og heldigvis skulle der komme masser af sol i morgen, så der er mulighed for, at jeg når at få det gravet og måske få begyndt på det næste bed.

Det køligere vejr har givet mig lidt mere tid førend bedene skal være færdige. Jordtemperaturen er faldet en del og den er for kold til at sætte kartofler i eller så noget som helst i. Ikke engang persille kan det betale sig at så endnu.


Men så har jeg heldigvis påsken til at komme videre. Og selvom påskevejret ikke tyder for godt, så er der ingen undskyldninger for at arbejder videre på projektet. For brædderne ligger klar til at blive transformeret til højbede.      


Alle urtefrøene havnede i postkassen i går og der er et par stykker af dem, som sagtens kan såes indenfor nu eksempelvis de to forskellige basilikum. Og der er flere af grøntsagerne, som kan forkultiveres nu ex. rosenkål, broccoli og butternut (vi valgte butternut istedet for hokaido). Jeg tænker, at det kan være en fordel at så det så tidligt som muligt, så vi kan høste det tidligere på året.

Men der kommer dog en stor udfordring, når det hele skal prikles - hvor søren skal alle potterne stå, når der både skal være plads til sommerblomster og urter.

Kommentarer

  1. Hej Susanne

    Glæder mig til at se højbedene, når de færdige - byggede selv mine højbede, og det var lidt af et arbejde, men meget vellykket.... hvis jeg selv skal sige det.

    Sikke mange spændende frø...... hvor har du været på shopping henne??

    Kh.
    Lonni

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, så har jeg måske taget munden for fuld - tænker at der er rimelig let at bygge højbedene. Krydser fingre for, at jeg har "beregnet" rigtigt.
      Jeg har købt frø hos Bjarne Højlund. Han har mange spændende frø og det var da lidt svært at vælge. Her et link; http://www.bh-froe.com/ZC/

      Slet
    2. Du skal nok klare opgaven, men man bliver lidt træt af at save :0))) Glæder mig til at se dine fine højbede.

      Må lige kigge frø hos Bjarne - er blandt andet på jagt efter japansk persille (Mitsuba), men der skal nok være et par andre spændende frø, som skal afprøves :0))

      God påske og arbejdslyst!

      Slet
    3. Jeg har heldigvis en elektrisk kap-geringssav, så det bliver en leg, at få brædderne savet.
      Det lyder spændende med japanske persille. Mon du skriver lidt på bloggen om den og hvis du har andre spændende "sager", du putter i jorden?

      Slet
  2. Ja, det er med at udnytte det gode vejr i morgen, hvis det er slut for resten af påsken. God arbejdslyst med dine bede og højbede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altså rigtigt ærgerligt, hvis det kun er i morgen som er med godt vejr. Alle de fridage ville ellers være perfekte at bruge til skønne projekter i haven. Har stadig et lille håb om, at meteorologerne tager fejl

      Slet
  3. En målrettet dame, må man sige... :) Men sådan er det jo, når man har et konkret projekt, og påsken er som skabt til den slags. Jeg er spændt på at se dine højbede, skal du virkelig selv snedkerere? Jeg er godt nok imponeret.

    Rigtig god arbejdslyst, også med såningen - sikke mange goodies du skal høste senere på sommeren :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis jeg skal nå at få gang i urtehaven i år, så må jeg nødvendigvis være målrettet og jeg er nu engang skabt sådan, at jeg skal "smede mens jernet er varmt", så ...
      Jo, jeg skal selv snedkere - det bliver fedt at få træ mellem hænderne :-)
      Håber det bliver til goodies i løbet af sæsonen. :)

      Slet
  4. Ja der er en dejlig tid .... God fornøjelse i haven

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :-) Håber også at du får tid til haven

      Slet
  5. Hvad for en slags træ bruger du til højbede? Glæder mig til at se hvordan det bliver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Har i første omgang valgt at bruge fyrretræ, som ikke er imprægnere, da jeg ønsker en billig løsning i første omgang for at se, om urtehave er "holdbart" for mig. Hvis det bliver en succes, så vil jeg efterhånden skifte træet ud til noget hårdttræ, som har langt længere levetid.
      Jeg glæder mig også selv til at se det færdige resultat :-)

      Slet
  6. God arbejdslyst. Jeg vil glæde mig over godt vejr i morgen, trænger til en havedag :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg trænger også - det bliver dejligt med nogle D-vitaminer og motion :-)

      Slet
  7. Hvor er du ihærdig :-)
    Det er spændende med det køkkenhaveprojekt, og måske meget godt du kan koble af fra arbejdet med noget helt andet.

    God (arbejds)påske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænker så godt når jeg arbejder og kan koble fuldstændigt af - én af grundende til, at havearbejde er skønt :-)
      Du/I ønskes også en god (arbejds)påske og jeg kan forstå, at det mest bliver malerpensler, som der skal arbejdes med. Skønt at I snart kan flytte ind :-)

      Slet
  8. Ja tungen lige i munden for det gælder om at have logistikken i orden, når der skal plantes og prikles..
    God påske og arbejdslyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er mest det logistiske område, som volder problemer. Har overvejet varmeblæser til drivhuset, men nu skal frosten ihvertfald lige overståes, så må vi se hvad det bliver til.
      Tak i lige måde :-)

      Slet
  9. God arbejdslyst du gæve havekvinde - herlige projekter der venter dig....og dagen i dag ser ud til at bliver himmel flot så hyggehejsa ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha ja, nu skal jeg snart ud. Her skinner solen også fra en blå og skyfri himmel. Det bliver skønt med en dag i "gravningens" tegn. Næhh måske mere skønt, når jeg kan se tilbage på et stykke veludført arbejde. Og de ømme muskler tager vi med som et tegn på, at formen bliver bedre ;-)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad