Gå videre til hovedindholdet

Krybende broget benved

På min tur rundt i haven idag, faldt min opmærksomhed på de krybende benved. To planter, som jeg har fået i haven i den forløbne sæson. Og det fortryder jeg bestemt ikke, for her i vintersæsonen er det dejligt, at der fortsat er farver i haven.


Øverst den gulbrogede benved, som er plantet i den gule forhave. Den er plantet ved en træstub efter et fældet et for stort japansk kirsebærtræ og jeg håber, at den er så bunddækkende, at den vil dække stubben over tid og før stubben formulder.

Den hvidbrogede er plantet ved foden af rionet-stativet til staudelathyrus. Planen er, at den skal dække lathyrus' lidt bare ben.


Begge benved er stedsegrønne og de brogede blade giver lidt liv i de ellers kedelige vinterbede. Planterne vil gerne gro i en muldrig jord og kan plantes overalt i haven fra sol til skygge.

Planten skulle være nemt at tage stiklinger af, så jeg tror da, at jeg skal prøve det. For med alle dens fortræffeligheder, så kunne jeg fristes til at plante den flere steder.

Kommentarer

  1. Hej Susanne
    Helt enig med dig i at benved er en god plante. Jeg har kun den hvidbrogede i min have. Her står der flere eksemplarer rundt om i haven. Jeg har klippet de fleste i kuglefacon, som jeg synes ser meget dekorativt ud. jeg har også klippet af den til pynt i juledekorationer og kranse.
    De bedste hilsener
    Kirsten

    SvarSlet
  2. Jeg indførte en multi-broget i min have sidste år, og har ikke fortrudt. Den spænder over grøn, gul og rosa og er meget dekorativ.

    SvarSlet
  3. @ Kirsten; har ikke lige tænkt på, at de krybende kunne klippes i facon - men selvfølgelig kan de det - tak for idéen :-)
    Og god idé at bruge dem til dekorationer og kranse - håber mine smart bliver store nok, til at de kan blive klippet i :-)

    @ Anette; det lyder som en spændende én med alle de farver - så kan den jo placeres stort set overalt i haven :-)

    SvarSlet
  4. Lyder som en rigtig fin idé at plante Benved omkring "bare ben" og ekstra herligt at det da at de kan bidrage med lidt farve og liv til vinterhaven.
    Hermed skrevet bag øret ;o)

    SvarSlet
  5. Benved har jeg også i haven, men den synes ikke rigtig at trives her. Måske jeg skulle flytte den til næste år. Jeg kan ikke leve uden det stedsegrønne/gule/hvide. Det er jo på denne årstid det rigtig ses.

    Ha' en dejlig aften :-)

    SvarSlet
  6. @ Helle; skønt vi kan komme med gode idéer til hinanden :-)

    @ Madam Bæk; underligt, at den ikke trives for den er jo uafhængig af lysforhold. Og godt jord mener jeg at huske, at du har. Men en flytning ville sikkert "trylle" :-)

    Og du har fuldstændig ret i, at det er nu, at vi træner til at der er lidt kulør i haven :-)

    SvarSlet
  7. Jeg nyder også min hvidbrogede benved op af muren ved den overdækkede terrasse. Den liver så dejligt op især nu.
    Jeg har lavet en del stiklinger af min, og de er nemme at få til at slå rod. Jeg synes de kan være lidt langsomme til at komme igang, men lige pludselig gror de stærkt synes jeg. Min den store, er også en stikling fra min svigermors :-) Så bare igang med saksen.
    Jeg har da heller aldrig tænkt på at de kunne formklippes. Hvor får vi travlt til næste år, med alle de idéer vi får :-)

    SvarSlet
  8. @ Hanne; det lyder godt, at du har god effaring med at stiklingeformere benved - der ikke andet at gøre end at komme igang. Bruger du roddanner til dine stiklinge?

    SvarSlet
  9. Den gule er rigtig smuk. Jeg har fået en stikling en gang, men den overlevede desværre ikke.

    SvarSlet
  10. @ Lisbeth; gul er ikke så almindelig en farve i vinterhaven udover altså vinterjasminen. Mn står som sagt i forhaven, så jeg ser den hver gang jeg kommer hjem :-)

    SvarSlet
  11. Mmmmm et par skønne planter :) Det er svært ikke at blive fristet når man sådan blogsurfer... så disse to er skrevet på ønskelisten... :)

    SvarSlet
  12. Skønne planter :-)
    Jeg har dog kun den hvide i haven. Når de tager fat går det forholdsvis stærk. Har dem op af plankeværket ved terrassen.

    SvarSlet
  13. Har både den hvide og den gule - dog i en lidt anden farve end den viste - dem vil jeg ikke være foruden. Plukker dem også, når jeg mangler lidt bunddække i en krukke f.eks.. Nogle gange slår de rod andre gange ikke. Men de holder længe også uden rod. Gode også i kranse sammen med f.eks. buksbom. Giver en fin variation til de ensfarvede blade.

    SvarSlet
  14. @ Bettina; du har fuldstændig ret - fristelser er der mange af i bloglandia :-)

    @ Vivi; mine er endnu små, men hvis de hurtig vokser til, så er det praktisk, at tåler beskæring godt :-)

    @ Bente; godt at vide, at de er anvendelige i mange sammenhænge. Dejligt at vide, at de let slår rod, så det skal jeg ihvertfald prøve :-)

    SvarSlet
  15. Det er en dejlig plante. Den er jeg lidt lun på. Mon den kan tåle skygge?

    SvarSlet
  16. @ Birgitte: ja, det kan jeg godt forstå og den kan tåle skygge :-)

    SvarSlet
  17. Hej Susanne..
    Sikke mange gode ideer der puffer op pga. dit gode indlæg om broget vedbend. Den er da et must i min have til foråret. Jeg er jo altid på udkig efter noget vintergrønt og farve til vinterhaven samt noget som kan bruges til dekorationer.
    Fortsat god aften..
    Mange hilsener Karina

    SvarSlet
  18. @ Karina; ja herligt at vi kan dele på denne måde :-)

    Mon ikke du kan få et par stiklinger et eller andet sted? Mine er desværre så små, at der ikke er mange at tage af!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.