Gå videre til hovedindholdet

Glædelig jul

Jeg stod op til en rigtig dejlig og fredfyldt juleaftens dag. En morgen som er super dejlig for mig.

Jeg var oppe før resten af familiemedlemmerne fik øjne. Udenfor vinduerne rørte sig ikke en vind. Der er kommet lidt vind senere, men kun lidt. Det må symbolisere, at vi snart skal igang med dagens opgaver, som består af pyntning af juletræ og forberede julemiddagen.

Når det er gjort, så skal sønnike have en "beregnende" før-julegave - det nye Super Mario spil til Wii. Beregnende fordi han selv har været med til at aftale, at det er før-julegaven, som vi skal hygge med her i eftermiddag, inden vi går til bords.


Mens resten af huset sov, så gav jeg mig tid og lov til at lege. Og hvad er mere nærliggende end at tage fotos af én af julens blomster nemlig amarylis'en. Jeg har én af de ikke helt almindelige med røde og hvide farver. Så der er masser af motiver at finde i blomsten.



Som vinden udenfor vil jeg også sætte igang med de dejlige juleforberedelser og tage julestemningen helt ned i maven - jeg er helt sikker på, at det bliver en dejlig dag :-)

Jeg håber, at I får en dejlig og hjertelige dag og ønsker jer alle en rigtig glædelige jul ❤

Kommentarer

  1. Hejsa Susanne

    Du vandt kransen i min giveaway :) når du har sendt mig din adresse på min mail info@frkiberis.dk så sender jeg dig kransen lige så snart at jeg kan komme til det.

    Rigtig glædelig jul til dig og din familie.

    Er du vimmer, det er nogle smukke billeder du har taget, SMUKT :)

    Iben

    SvarSlet
  2. @ Iben: tusind tak for at du trak mig. Jeg har allefrede sendt min adresse. Jeg glæder mig rigtig meget til at se kransen live og finde en god plads til den :-)

    Tak for roserne - det er skønt at andre også kan lide mine foto's.

    Du og din familie ønskes også en rigtig glædelig jul :-)

    SvarSlet
  3. Hvor er det en smuk, og speciel Amaryllis. Jeg kan godt forstå at du ikke kunne nære dig for at lege med den og kameraet :-D
    Også en rigtig glædelig og hyggelig jul til dig og din familie.
    Og selvfølgelig et stort tillykke med den smukke krans fra Iben, hvor er du bare heldig :-)

    SvarSlet
  4. Sikke en dejlig morgen, du skildrer. Det er altid med forventning i maven at man står op juleaftensdagsmorgen, og du fik også taget nogle flotte billeder at din smukke amarylis.

    Glædelig jul til dig og din familie.

    Mange julehilsner fra Ulla

    SvarSlet
  5. @ Hanne; Tak i lige måde - jeg er sikker på, at den bliver god :-)
    Tak - jeg glæder mig til at se den live :-)

    @ Ulla; det var en dejlig morgen - lige efter mit hoved :-)
    Ta, du ønskes også en dejlig og glædelig jul :-)

    SvarSlet
  6. Glædelig jul til dig og din familie :-)

    SvarSlet
  7. @ vivi; tak i lige måde :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Pæon-aften

Jeg havde en dejlig tirsdag aften, idet jeg var i Hvalsø hos Pæoneksperten. Jeg var så heldig at jeg havde fået lokket min søster med dertil. Arrangementet foregik i pæonhaven, hvor vi havde lejlighed til at gå rundt og nyde alle de dejlig pæoner - og der er rigtig mange forskellige!


Claus Dalby var i haven for at fortælle om sin bog 'Bonderoser og pæoner'. Men lige inden Claus gik på,   så svarede Thomas fra Pæoneksperten på konkrete spørgsmål vedrørende pæoner.

Og jeg blev da lige en kende klogere i forhold til den forestående flytning af min pæon. Thomas fortalte, at for at sikre blomstringen, skal den deles, sådan at der er 3-5 rodskud (tror jeg nok, at han kaldte dem) på hver plante. Pæonen stimuleres derved til at danne nyt rodnet og dermed blomstre - så tager det forhåbenligt ikke mange år, før den blomstrer igen.


Claus er en god fortæller og er god til at krydre sin viden omkring pæoner med små anekdoter fra haveverdenen. Han fortalte bl.a. om hvordan Itoh hybriderne er…

Svampe

Disse to forskellige svampe var at finde i græsplænen idag. Den hvide fandt jeg ikke mindre end ni af ialt. Ingen af os har viden om svampe, men kunne denne spises, så var der masser af føde i den, for de var store og tunge. Under den runde hat var der en hvid "hinde", som dog ikke var hel og derfor kunne lamellerne. Stokken var tyk og virkede massiv og sluttede af i en rund rod, hvorfor den var let at vælte.

Den naturbrune svamp med en blå ring i hatten var heldigvis ensom - den ser nemlig giftig ud. Læg mærke til edderkoppen på svampen - den ser ikke samme signal som jeg! Under den flade hat var der lameller og en meget tynd stok og da jeg ville vælte svampe gik hatten i stykker.

Alle ti svampe er fjernet fra græsplænen og smidt i skraldespanden. Vi skal have fødselsdagsgæster imorgen og deriblandt to mindre børn - vi tager ingen unødige risici med evt. giftige svampe her!