Gå videre til hovedindholdet

Pæon-aften

Jeg havde en dejlig tirsdag aften, idet jeg var i Hvalsø hos Pæoneksperten. Jeg var så heldig at jeg havde fået lokket min søster med dertil. Arrangementet foregik i pæonhaven, hvor vi havde lejlighed til at gå rundt og nyde alle de dejlig pæoner - og der er rigtig mange forskellige!


Claus Dalby var i haven for at fortælle om sin bog 'Bonderoser og pæoner'. Men lige inden Claus gik på,   så svarede Thomas fra Pæoneksperten på konkrete spørgsmål vedrørende pæoner.

Og jeg blev da lige en kende klogere i forhold til den forestående flytning af min pæon. Thomas fortalte, at for at sikre blomstringen, skal den deles, sådan at der er 3-5 rodskud (tror jeg nok, at han kaldte dem) på hver plante. Pæonen stimuleres derved til at danne nyt rodnet og dermed blomstre - så tager det forhåbenligt ikke mange år, før den blomstrer igen.


Claus er en god fortæller og er god til at krydre sin viden omkring pæoner med små anekdoter fra haveverdenen. Han fortalte bl.a. om hvordan Itoh hybriderne er krydsning mellem silkepæonerne og træpæonerne og hvilket tålmodighedsarbejde det var at fremavle dem - ja ham der lykkedes med det, nåede ikke at se resultatet!

Det var en inspirerende aften med mange gode oplevelser. Og jeg skal da gerne indrømme, at der var et par pæoner (læs mange), som jeg gerne ville have i min have! Se for eksempel Don Richardson eller Pink Dogwood Whisper. Jeg valgte at hjembringe én pæon og da faldt valget på Edulis Superba.

Kommentarer

  1. Det lyder som om, du har haft en dejlig aften. Jeg havde også overvejet at tage afsted, men synes det så lidt uoverskueligt ud med offentlig transport :-)
    Imponerende, du kunne begrænse dig til en, når der nu var så overvældende mange skønne pæoner at vælge imellem :-)

    SvarSlet
  2. Hej Signe
    Det kunne da have været hyggeligt, at have mødt dig dernede :-) Men kan godt se, at det må have være uoverskueligt med det offentlige dertil - det ligger jo ude på landet!
    Det lange bed lans huset er jo ikke klar til flere 'indbyggere' endnu, så én var det jeg lige kunne overskue :-)

    SvarSlet
  3. Ih Susanne, du er da hip med de hippe! Og så ser det ud til at have været én af de dejlige oplevelser, man kan gemme i sin hukommelse og have glæde af længe!

    JEg forstår godt, du gerne vil have den dér pæon, der hvisker, den er da skøn. Men det er også godt at have noget at gå og se frem til. :D
    Jeg tager mig selv i gang på gang at ville det hele på én gang. Men havearbejde taager tid og kræfter og livet er jo langt. (Forhåbentlig).

    Så vi når det nok.

    Det med at dele rødderne i fb. m. flytning lyder helt rigtigt. Det skulle jeg have gjort, selvom jeg ikke kunne klage over blomstringen. Nu fylder de til gengæld alt for meget og står for tæt. Så den kommer nok også til at stå på pæonflytning til efteråret for mig her i Bagsværd.

    SvarSlet
  4. Hej Marianne
    Jeg kender godt det med, at ville det hele og helst straks - så tit har jeg gang i flere projekter samtidig! Og selvom vi så fik det hele lavet på én gang, så er jeg sikker på, at vi var hurtige til at få nye planer og opstarte nye projekter!

    Jeg vover, at flytte pæonen lige så snart den er afblomstret. Så må jeg vande den lidt ekstra, for at få den til at overleve. Jeg gider nemlig ikke se på det skvalderkålsbed længere!

    SvarSlet
  5. Hvor spændende at komme ud og høre haveforedrag og så lige med en bestemt plante..
    Lyder som en god aften og sikke flotte blomster..Bliver helt salig :)
    Fortsat god dag..
    Hilsen Karina.

    SvarSlet
  6. fHej Karina
    Ja der var både oplevelser og ny viden - så kan det ikke blive meget bedre :-) Og nu ved jeg jo, hvor jeg kan hente flere planter, når der 'opstår et behov' ;-)

    SvarSlet
  7. Et godt køb og et smukt valg du har gjort. Det er også Edulis Superba jeg har i haven og den dufter MEGET! Er rigtig flot.

    SvarSlet
  8. Hej Marianne
    Det er jeg glad for at høre og at den så dufter, er jo kun et plus mere :-)

    SvarSlet
  9. Du valde en fin pion och av de pioner jag har, är det den som doftar godast!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlet
  10. Nu får jeg da også helt lyst til Pæoner i en stor syndflod.

    Ved du så u med din ekspertviden, hvor mange år der går, fra man planter om, til man får blomstring ?

    SvarSlet
  11. Hej Ruben
    Ih nu jeg glæder mig mig da helt vild til at den blomstrer, så jeg kan komme til at dufte den :-)

    Hej Diane
    Med den metode, så mindske antallet af år helt sikkert. Men jeg er ikke sikker på, om der ikke vil gå et eller to år alligevel. Vi må prøve det af :-)

    SvarSlet
  12. Skønne pæoner, så bliver man fristet igen. Straks var der flere på siden, jeg kunne tænke mig.

    SvarSlet
  13. Hej Lisbeth
    Uha ja det er meget nemt at blive fristet. Og jeg siger dig, der var altså mange skønne imellem :-)

    SvarSlet
  14. Sikke skønne pæoner :-) Jeg skal dog til at fjerne en del her hos mig....

    I øvrigt flytter jeg pæoner hvert år, og de blomstrer altid året efter. Blot man sørger for at plante dem helt oppe under jordoverfladen.

    SvarSlet
  15. I've been browsing on-line greater than three hours these days, yet I by no means discovered any attention-grabbing article like yours. It is lovely value enough for me. In my view, if all website owners and bloggers made just right content material as you probably did, the internet will likely be a lot more useful than ever before.
    http://managedwirelessnyc.wall.fm/blogs/post/31
    My website: minstrel

    SvarSlet
  16. This is a topic which is near to my heart... Best wishes!
    Where are your contact details though?
    http://ilossweight.com/index.php?do=/blog/29189/having-fun-with-segelcharter-in-kroatien/
    Also visit my web page - logikard

    SvarSlet
  17. Every weekend i used to pay a quick visit this website, as i wish for enjoyment, since this
    this site conations truly fastidious funny material too.


    http://www.finedining.chrisedwardsdesigns.co.uk/index.

    php?option=com_blog&view=comments&pid=35150&Itemid=0
    Also visit my web-site ... rhinos

    SvarSlet
  18. Excellent goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you're just extremely wonderful. I really like what you have acquired here, really like what you're stating and the way in which you
    say it. You make it entertaining and you still care for to keep it smart.
    I can't wait to read far more from you. This is actually a great site.
    http://starling.360bookmarks.com/user/profile/bellenesto/
    Here is my web site :: lochagus

    SvarSlet
  19. Hi there fantastic blog! Does running a blog such as
    this require a massive amount work? I have very little understanding of coding
    however I was hoping to start my own blog soon.
    Anyways, if you have any ideas or tips for new blog owners please share.
    I understand this is off topic nevertheless I simply wanted to ask.
    Kudos! http://tpsforum.net/modules.php?name=Your_Account&op=userinfo&username=JeanelleElayne
    Also see my website - logopedico

    SvarSlet
  20. Hey I know this is off topic but I was wondering
    if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest
    twitter updates. I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.
    http://goldcoffee.co.uk/groups/segelcharter-in-kroatien-takes-you-for-your-unidentified-global/
    Also visit my web page - silverberg

    SvarSlet
  21. Awesome blog! Is your theme custom made or
    did you download it from somewhere? A design like yours with a few
    simple adjustements would really make my blog jump
    out. Please let me know where you got your design. Cheers
    http://jejaringkita.tk/blogs/viewstory/4093
    Feel free to surf my weblog ... canadians

    SvarSlet
  22. I know this if off topic but I'm looking into starting my own weblog and was curious what all is required to get setup? I'm assuming having a blog like yours would cost
    a pretty penny? I'm not very internet savvy so I'm not 100% certain. Any recommendations or advice would be greatly appreciated. Appreciate it
    http://cozafilm.home.pl/elgg/pg/forum/topic/210972/enhanced-an-individuals-instagram-followers-to-elevate-a-persons-sociable-end-product-various/
    Feel free to surf my webpage - sacks

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.